Conversie naar geplakte voorruit 140

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-05-2011 21:17 #102822 door Davy Rutten
Conversie naar geplakte voorruit 140 is gemaakt door Davy Rutten
Mijn voorruit van mijn 140 lekt, en is tevens gescheurd.
Ik heb al geprobeert om ze met kit dicht te krijgen, maar zonder positief resultaat.
Ze lekt tussen rubber en ruit, in de onderste hoeken, het zou eventueel op te lossen zijn met een nieuwe rubber.
Maar aangezien latere modellen geplakte ruiten hebben, lijkt me dat misschien een betere oplossing aangezien ze dan gegarandeert waterdicht is...

Nu is mijn vraag: kan je een ruit plakken in een 140 die oorspronkelijk een niet-geplakte ruit had? Hoe zitten de klemmetjes vast die de chroom sierlijst vastklemmen? (zitten die gewoon over de rand van de raamopening?) En welke onderdeelnummers hebben die? Ik vind dat het onderdelenboek hier niet zo duidelijk in is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2011 20:26 #102847 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Conversie naar geplakte voorruit 140
Zal wel lukken. De 140 had tot 69-70 een ruit in rubber, en later een geplakte. De 'geplakte' ruitsponning is aan alle kanten 5 mm breder, voor meer plakvlak, en de plakruit is net zo ook iets hoger en breder. ALs je een 'rubber' ruit in een 'rubber' sponning gaat plakken zal je goed op het centreren vd ruit moeten letten, deze combinatie overlapt niet geweldig.

De klemmetjes voor de 140 sierlijst zitten in het staal vd de sponning, nogal roestgevoelig, en lastig achteraf na te maken. Beter kan je sierlijst (en de ruit) van een 240 pakken, de klemmetjes zitten rond de ruit zelf geklemd. Deze: www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1059

• Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-05-2011 21:20 #102849 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic Conversie naar geplakte voorruit 140
Bedankt voor je reactie, deze klemmetjes zijn wel knap
Kan je deze 240 klemmetjes ook gebruiken om een 140 ruit en een 140 chroom rand te monteren?
(of moet je dan een 240 chroom rand gebruiken?)
ik neem aan dat een 140 en 240 ruit gelijk zijn?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2011 23:26 #102859 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Conversie naar geplakte voorruit 140
Elke lijst heeft z'n eigen klemmen jammergenoeg. De lijst die bij de plastic klemmen hoort, lijkt uiteindelijk sprekend op de rubber+sierstrip.
Een 240 ruit is een fractie groter (want ze zijn altijd geplakt) maar past heel goed in een 140 sponning.

Ik heb eigenlijk wel goeie ervaring met de rubberruit. Een ruit uit 1992 in een 145 van 1970 gezet, mbv een rubber, was in 1 keer waterdicht. In mijn '69 144 heb ik ook een ruit in rubber gezet en die had rondom wat rubberkit nodig om af te sluiten.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2011 09:24 #102863 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Conversie naar geplakte voorruit 140
Het is zeer simpel een conversie naar een 240 ruit te maken, deze heeft plastic clips en roest dus noooit meer.
Wel een andere lijst nodig van de 240, tevens een nieuw rubber voor in die lijst en je bent klaar.
Heb dit net bij mijn 144-S gedaan, mocht je foto's willen geef dan je email. Staat ook bij restauratie project (die grijze 144-S)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD