Reservewielbakken & handrem 144 => APK afkeur?
- Gijs Wilbrink (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2011 11:32 #102362
door Gijs Wilbrink (GAST)
Reservewielbakken & handrem 144 => APK afkeur? is gemaakt door Gijs Wilbrink (GAST)
Dag heren/dames!
De Volvo (144, '71) is na wat laswerk weer dicht aan de onderkant, maar mijn reservewielbakken zijn behoorlijk rot. Heeft iemand er ervaring mee of dit problemen geeft bij APK?
Tweede punt is de handrem. De kabel en remschoenen zijn vervangen. Maar toch functioneert de handrem niet helemaal naar wens. Als de auto vooruit rijdt, dan blokkeert de handrem de wielen wel voldoende. Maar als de handrem vol aangetrokken is, kan ik de auto gewoon achteruit duwen. Ik heb wel eens begrepen dat dit een zwak punt van de 140 serie is, klopt dit? En zal dit afkeur opleveren voor APK?
Alvast bedankt voor tips/reacties!
De Volvo (144, '71) is na wat laswerk weer dicht aan de onderkant, maar mijn reservewielbakken zijn behoorlijk rot. Heeft iemand er ervaring mee of dit problemen geeft bij APK?
Tweede punt is de handrem. De kabel en remschoenen zijn vervangen. Maar toch functioneert de handrem niet helemaal naar wens. Als de auto vooruit rijdt, dan blokkeert de handrem de wielen wel voldoende. Maar als de handrem vol aangetrokken is, kan ik de auto gewoon achteruit duwen. Ik heb wel eens begrepen dat dit een zwak punt van de 140 serie is, klopt dit? En zal dit afkeur opleveren voor APK?
Alvast bedankt voor tips/reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 11:58 #102363
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Reservewielbakken & handrem 144 => APK afkeur?
Reservewielbak: geen idee. De APK regels voor de hoeveelheid toegestane roest zijn precies omschreven.. Echter, het is zo uitgebreid en ingewikkeld beschreven dat het er in de praktijk op neer komt dat de APK keurmeester 'op gevoel en ervaring' beoordeelt of een bepaalde hoeveelheid roest teveel is of niet. (met welk been hij uit bed is gestapt speelt ook mee..)
Handrem: Het belangrijkste daarbij is dat de handrem goed is afgesteld. Dus een paar (5) klikjes omhoog moet genoeg zijn om de handrem volledig aan te trekken. Zo niet: zelf van tevoren bijstellen. Als dat in orde is en de auto op dat moment niet vooruit kan rollen moet dat geen probleem geven.
Succes!
Handrem: Het belangrijkste daarbij is dat de handrem goed is afgesteld. Dus een paar (5) klikjes omhoog moet genoeg zijn om de handrem volledig aan te trekken. Zo niet: zelf van tevoren bijstellen. Als dat in orde is en de auto op dat moment niet vooruit kan rollen moet dat geen probleem geven.
Succes!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2011 19:21 #102370
door Rudi
Bij de keuring van mijn auto's wordt de handrem zover ik weet in beide richtingen uitgeprobeerd, ook bij mijn 145 geen probleem, dus de zaak even nakijken en goed afstellen (ik kan zonder bedenkingen bergop parkeren). Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Reservewielbakken & handrem 144 => APK afkeur?
Maar als je dan zo door de keuring komt svp niet bergop voor mijn auto parkeren... :shock:Als dat in orde is en de auto op dat moment niet vooruit kan rollen moet dat geen probleem geven.
Bij de keuring van mijn auto's wordt de handrem zover ik weet in beide richtingen uitgeprobeerd, ook bij mijn 145 geen probleem, dus de zaak even nakijken en goed afstellen (ik kan zonder bedenkingen bergop parkeren). Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.