Verf op nadenkit droogt niet..
- Gerben Polder
-
- Platinum lid
-
Het probleem is alleen dat cellulose primer in erg dunne laagjes wordt opgebracht (vrij veel vulmiddel dus veel laagjes nodig) en slecht afsluit. Ook lost het op in thinner. Een goede zink primer (gebruik zelf die van Griffioen, 98% zink) laat behalve een film van primer een redenlijk afsluitende laag zink achter. Als je dat alleen op de naden gebruikt ben je met ongeveer 25 euro plus de verf klaar. Zou ik nog steeds een primer tussen het metaal en de aflak gebruiken natuurlijk.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
.. die heb ik wel staan. En nu je het zegt... ik heb eerst een laag roeststop (van de Action..) over de kit gespoten, dat bleef plakkering.. daarna zink-spray erover en dat bleef ook plakkerig. Maar ik heb dus niet geprobeerd wat er gebeurd als ik direct zinkspray over die kit spuit.. Dat ga ik dus sowieso proberen!
De (bijna witte) metaalverf die ik in eerste instantie geprobeerd heb blijft prima zitten op de vervangen voorschermen die ik eerst met zinkspray ingespoten had, dus dat gaat wel samen.
Wie weet wordt het nog eens wat..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Resultaten:
(van links naar rechts)
Zinkspray over de kit: droogt prima
Valma primer over de kit: droogt prima
Roest-stop van de Action: blijft heel licht plakkerig, ook op het kale metaal
Motip primer over de kit: droogt prima
Karwei metaalverf over de kit: blijft plakkerig
Op elk proefstukje heb ik een klein stipje Karwei metaalverf aangebracht.
Resultaat: de metaalverf blijft op alle ondergronden plakkerig, behalve waar het direct op het kale metaal is aangebracht..
De Karwei metaalverf had ik in eerste instantie gebruikt voor de gehele motorruimte, omdat die kleur vrij dicht bij de rest van de auto zit, roestwerend zou zijn en direct op kaal metaal kon worden geverfd.
Uit 'eerder onderzoek' weet ik dat de metaalverf prima droogt als de ondergrond kaal metaal + zinkprimer of roest-stop is.
Conclusie:
- Kaal metaal + zinkspray of primer + metaalverf: droogt goed.
- Kaal metaal + strijkkit + zinkspray of primer + metaalverf: blijft plakkerig
Ik heb dus geen enkele combinatie waarmee ik metaalverf over de kit kan gebruiken. Die metaalverf komt er niet meer op!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zit nu net te denken dat als die metaal verf op alles behalve ijzer plakkerig blijft, ijzer menie misschien werkt. Vooropgezet dat er metaal in zit. Lood menie bevatte vroeger lood, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat ijzer menie ijzer bevat.
Aan de andere kant, als je het niet te duur wilde maken heb je met dit arsenaal aan producten misschien toch al je budget overschreden.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Gerben Polder" schreef:
Jammer dat je geen werkende combinatie hebt gevonden. Had gedacht dat met zink er onder het wel zou werken, maar helaas.
Zit nu net te denken dat als die metaal verf op alles behalve ijzer plakkerig blijft, ijzer menie misschien werkt. Vooropgezet dat er metaal in zit. Lood menie bevatte vroeger lood, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat ijzer menie ijzer bevat.
Aan de andere kant, als je het niet te duur wilde maken heb je met dit arsenaal aan producten misschien toch al je budget overschreden.
Om met dat laatste te beginnen: al deze spullen had ik al staan, en heb ik dus niet speciaal voor de motorruimte aangeschaft.
IJzermenie kan ik ook nog proberen.. hou jullie op de hoogte! De motor is ondertussen klaar om in de auto gehangen te worden dus die motorruimte moet er nou toch echt een keer aan geloven.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
1) Alle verf is er met verfafbijt weer afgehaald. De kit heb ik laten zitten.
2) Alles wat niet wit hoeft afgeplakt met tape, karton en kranten.
3) De hele motorruimte in de zinkspray gezet (2 a 3 lagen)
4) Vervolgens met spuitbussen alles een kleurtje gegeven. Ik heb 'ongeveer' 5 lagen aangebracht.
5) Alle tape etc er weer af en langzamerhand weer begonnen met volbouwen van de motorruimte:
6) De onderste rand van de motorruimte en de wielkasten opnieuw in de tectyl gezet.
Gebruikte spuitbussen: goedkope (E 3,50 per bus!) 'Color Works' spuitbussen, hoogglans. ( zoiets maar dan ivoorwit )
Alles is nu eindelijk mooi droog, ook de naden. Het ziet er nu netjes uit en voorlopig is het ijzer goed beschermd tegen water en zuurstof, en daar ging het uiteindelijk om! Kost wat tijd maar dan heb je ook wat..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





