sierlijsten vast zonder roestprobleem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2001 17:40 #57697 door
Ik heb de tip uit een van de V44 kopieen die ik nog thuis had liggen, maar ik dacht breng het toch maar even onder de aandacht.Voor het vastzitten van de Amazon sierstrips liep ik zoals ieder ander aan tegen het dillema van klemveertjes die de lak beschadigen en samen met mogelijk het plaatwerk gaan roesten. Tectil helpt wel, maar het zit dan toch niet lekker.Nu de truuc die dit onbehaagelijk roestgevoel wegneemt, het kost wel wat uurtjes, maar dan heb je ook wat.Neem voor de bevestiging kunststof schroef en moer die voor nummerplaten worden gebruikt. Slijp van de schroefkop twee zijden af zodat een "dakje" ontstaat in de richting van de schroefkop spleet. Haal nu in de bouwmarkt een aluminiumstrip met een dikte van zo'n 1,5mm en een breedte van 15mm. Totale lengte van de strip 1m is genoeg voor 1 Amazon.Zet op de strip streepjes op 2cm afstand van elkaar en boor in het midden van elk streepje het gat waar de kunststof schroef strakjes netjes doorheen past. Het boren in het midden gaat het makkelijkst als je een kolomboor gebruikt en een plankje met daarop een geleideplankje. Op het plankje een streepje zetten dat gelijk moet vallen met het streepje op de aluminium lijst en met doorschuiven het ene naar het andere gat in de strip boren.Hierna nieuwe streepjes zetten (2cm afstand), nu tussen de geboorde gaten en hierna hierlangs afknippen met een knipschaar. Het is beter als de plaatjes ook nog worden ontdaan van hun scherpe hoeken (slijpsteen), dan schuiven ze makkelijker in de sierstrip.Een plus een is twee, de schroeven door de aluminium plaatjes en de benodigde plaat+schroef in de sierstrip schuiven. Zorg ervoor dat het "dakje" van de schroef in de goed richting staat en dus niet klemt in de lijst. Dit zorgt straks tevens dat de schroef bij het vastdraaien niet rond gaat draaien. Het schuiven van de schroefplaatjes gaat makkelijker als in de sierlijst een beetje siliconenspray wordt gespoten.De schroeven op de juiste positieschuiven door "droog" in de gaten in het plaatwerk te duwen. De strip hierna voorzichtig op de kop (met de schroeven naar boven) op de grond leggen (doekje eronder tegen beschadigingen).Nu rond de schroeven op het alu-plaatje siliconenkit aanbrengen (genoeg maar niet teveel)tegen doorlekken en hetzelfde bij de gaten in het plaatwerk.Moment surpreme: de kleverige combinatie tegen het mooie lakwerk op zonder te knoeien en zonder dat de schroefjes verschuiven. Als die hangt, laten hangen en beginnen met een moertje erop te draaien. Hou er rekening mee dat de strip gebogen op het plaatwerk zit (achter/voor) en dat bij het aandraaien de ander kant terug wipt. Maar geen paniek, eerst de ene kant 1 schroef, dan de andere en dan alles ertussen in. Halverwege de lange strip (achter) moet 1 schroef ingekort worden omdat deze tegen de wielkast aandrukt. Dit kun je doen als alle moertjes erop zitten gewoon even met een ijzerzaagje. Alle moertjes vast-is-vast draaien en nog een laatste vinger siliconenkit om elk schroefje en klaar is kees. Eventueel naar buiten gekomen kit met een schoon doekje afvegen.Veel plezier,Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 12:30 #58164 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de klemmetjes van de Mercedes 190. Ik geloof het oudere type. Dat waren busjes die in het plaatwerk moesten passen en daarin kon dan een plaatje dat in de sierstrip zit geschoven. Paste na een beetje afvijlen allemaal perfect en waterdicht. Geen gelooi met kit en of schroefjes en toch netjes en waterdicht! Arie-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 13:20 #58163 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Ik gebruik messing strip en messing bouten, deze soldeer ik aan elkaar. Op deze manier draais er niets mee. Ik zet ze aan de binnen zijde wel vast met een kunststofmoer alles M6. Ik denk erover om kunststof ringen te zetten tussen de strip en de carrossorie. Dit wil ik doen om vuil ophooping tegen te gaan. Misschien leg ik in de onderste richel van de sierstrips een rups carrosserie kit. Op deze manier blijft er zeker geen vuil in mijn strips staan. Dus geen roest vorming. Aan de binnenzijde gebruik ik een stukje bandkit om het geheel waterdicht te maken. Graag een reaktie of ik het zo goed uitgedacht heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 14:30 #58162 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Ging dit overigens zonder de gaten in het plaatwerk groter te maken? En staan de strips van het plaatwerk af, of er tegenaan?Zo blijken weer velen wegen naar Rome te leiden, alleen is het soms toch moeilijk om 1 weg te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 14:35 #58161 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Lijkt me ook een optie, maar ik heb mijn bedenkingen tegen het metaal dat op de lak in en om de gaten drukt. De afstand van strips is inderdaad goed om rommel ophoping te voorkomen, maar persoonlijk vond ik het mooier als ze ertegenaan zitten.Als je toch een afstandje ertussen wilt laten, zou ik gewoon voor de kunststof bevestiginging gaan die hiervoor werden vermeld. Wellicht moeten de gaten iets groter, dan maar na het opboren goed behandelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 20:38 #58160 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Als de auto goed voorbehandeld is en ook de randen van de gaatjes goed dicht zijn gespoten en als verder de sierlijst niet meer trilt maar goed stevig op zijn plek tegen de auto wordt gedrukt, kan er volgens mij geen roest meer ontstaan. Ookal komt er een beetje zand of water langs.Arie-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2001 20:44 #58159 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Om die reden heb ik dus kunststof bevestigingen genomen. Deze zitten "muurvast" in de lichtjes opgevijlde gaten (+/-1mm). De lijsten op een afstand van de auto plaatsen vind ik persoonlijk geen gezicht. Is ook niet nodig als alles stevig en strak is gemonteerd. Arie-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2001 16:50 #58158 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Hier de inzender van de kunststofboutjes uit het V44 blad: gebruik liever geen aluminium; in combinatie met het roestvrijstaal van de sierlijst krijg je een versnelde oxidatie van het aluminium (elektrolyse o.i.d.); gewoon je broodtrommeltje eraan spenderen en geen roest!De mercedes klemmetjes werken niet zo mooi. Gat moet groter en de sierstrip sluit niet zo mooi aan.groeten Ruudvolvo 122s '63volvo 145E '72

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2001 13:07 #58157 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Ik heb het anders gedaan n.l. Binnenband van fiets genomen, vierkantjes van geknipt, gaatje in gemaakt en voilà. klemmetje volgepropt met kit. Het klemmetje kan wel een beetje roesten maar de trillingen tegen je carrosserie ben je kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2001 13:09 #58156 door
Beantwoord door in topic sierlijsten vast zonder roestprobleem
Ik heb het anders gedaan n.l. Binnenband van fiets genomen, vierkantjes van geknipt, gaatje in gemaakt en voilà. klemmetje volgepropt met kit. Het klemmetje kan wel een beetje roesten maar de trillingen tegen je carrosserie ben je kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.