roet

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 19:36 #57179 door
roet is gemaakt door
Ongeveer 250 km geleden heb ik een chromen eindpijp over de uitlaat van mijn 69er 121 B20 gezet. Dit sierstuk vertoont nu redelijk wat roetvorming. Hoe komt dit? Is de motor niet goed afgesteld? Het verbruikt is ongeveer 1:8 (op benzine).Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 20:12 #59749 door
Beantwoord door in topic roet
Een uitlaat die van binnen zwarte aanslag (roet) vertoont is zelfs voor een perfect lopende motor normaal. Een motor met carburateur krijgt nooit een perfect mengsel aangezien een carburateur - hoe vernuftig ook - maar met heel weinig factoren rekening kan houden. Elektronische inspuiting met zijn veelvoud aan sensoren kan dat veel beter, maar volgens mij komt zelfs daar roet in de uitlaat voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 22:08 #59748 door
Beantwoord door in topic roet
Guus, volgens mij moet je gewoon veel harder rijden, dan blijf je de uitstoot vóór......alle gekheid op een stokje, ik denk dat de uitleg van Lennard correct is, al moet ik zeggen, dat de uitlaat van mijn 945 ook zwart is. De afgelopen jaren heb ik eerlijk gezegd geen enkele clubauto (op benzine) meer gezien met een grijze of witte uitlaat, dit komt denk ik vanwege de miljeumaffia, allengs slechtere qualiteit benzine, eurokwartje van Kok afdragen en uitstoot als een oost-europese diesel.Ik ben al oud genoeg om me te herinneren dat Zwitserland eind jaren 70 superbenzine had met octaangehalte 104. Resultaat: volop power, een laag verbruik en een witte uitlaat. Conclusie: roetuitstoot bij een benzinemotor is het gevolg van jarenlang automobilistje pesten. Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 22:44 #59747 door
Beantwoord door in topic roet
1:8 is wel aan de riante kant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2002 09:06 #59746 door
Beantwoord door in topic roet
Beste Siang, De welbekende grijze uitlaat waar vroeger menig autohandelaar een prachtig verhaal over wist te vertellen, olie- en benzineverbruik enz. deze grijze kleur kwam door de toevoeging van lood in de benzine, de huidige brandstoffen heeft dat niet meer vandaar dat de uitlaten tegenwoordig zwart zijn. Het spreekt vanzelf als de motor niet goed is afgesteld of altijd kleine stukjes wordt gereden zal de zwarte kleur enigzins lichter of donkerder zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 16:22 #59745 door
Beantwoord door in topic roet
Het hoge brandstofgebruik tezamen met roetvorming kan duiden op een slechte afstelling (te hoge brandstof/ zuurstofverhouding). Wellicht is ook je CO-emissie aan de hoge kant.Overigens tast lood het zenuwstelsel van kinderen aan. Kinderen die blootgesteld zijn aan de doses die vroeger voorkwamen in stedelijke gebieden hebben een significant lagere intelligentie dan vergelijkbare kinderen die niet aan lood zijn blootgesteld. Het is maar wat je belangrijker vindt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 16:37 #59744 door
Beantwoord door in topic roet
Lezen is ook een kunst, we hadden het hier over het feit van een zwarte uitlaat en hoe dit komt.Dat lood toegevoegd in de brandstof slecht is voor alles wat leeft is over duidelijk, maar daar ging het nu even niet over.Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2002 12:44 #59743 door
Beantwoord door in topic roet
Lezen is meer een ambacht. En niet iedereen is blijkbaar overtuigd van de kwalijke eigenschappen van lood, getuige de weemoed naar een grijze uitlaat (lekker belangrijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.