voorruit & sierlijst: waterdicht & netjes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2002 11:01 #56624
door
voorruit & sierlijst: waterdicht & netjes is gemaakt door
Aangezien de vloer van mijn 544 regelmatig nat was en het voorruitrubber kleine scheurtjes vertoonde heb ik besloten deze door een nieuw exemplaar te vervangen. De voorruit is met het nieuwe rubber gemonteerd (roest verwijderd, gestraald & gelakt) en nu krijg ik er die brede sierlijst niet netjes in. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit het best kan doen en waar ik het best kan kitten (nu komt het water met name binnen via de ruimte tussen de ruit en het rubber)?? Hartelijk dank!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2002 12:00 #61460
door
Beantwoord door in topic voorruit & sierlijst: waterdicht & netjes
Jan, de sierlijst in een nieuwe rubber is geen pretje, heb ikzelf ook gedaan in mijn amazon. De methode: gebruik een geplastificeerde stalen waslijn en stop die in de rubber zodat deze open blijft staan. vervolgens voorzichtig het dure lijstje erin, hoeft niet meteen helemaal op zijn plek te zitten, als het begin van de rubber maar alvast in de lijst zit. Let op dat de rubber nergens dubbel wordt geduwd van anders komt ie nooit op zijn plaats. Als de lijst zo redelijk op zijn plek zit, heb ik in alle openingen WD40 gespoten om vervolgen de lijst makkelijker in zijn uiteindelijke positie te krijgen. Nooit van te voren smeren, want dan floept de lijst steeds uit de rubber. Het is overigens aan te raden dat een 2de persoon de lijst op zijn plek houdt. Afkitten met 3M kit (hard nooit uit). Overdadig kitten aan de buitenzijden auto tussen rubber en carroserie en vervolgens ook goed kitten tussen ruit en rubber. Niet te hard op de kitspuit leunen want dat vliegt de spuitmond eraf en heb je een grote knoeiboel (wat het overigens toch al was). Overtollige kit eerst voorzichtig verwijderen met een kartonnen of plastic spatel en de rest met schonen doekjes wasbenzine.Ik heb meerdere malen gehoord dat het makkelijker is op eerst de rubber en sierlijst om de ruit aan te brengen en vervolgens het geheel in de auto te zetten, maar hiermee heb ikzelf helaas geen ervaring.Succes !
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2002 15:22 #61459
door
Ben nu al een aantal malen die 3M-kit tegengekomen, maar welk soort/type is dit ?En is dit verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaken ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2002 17:50 #61458
door
Johan,Ik kan het exacte 3M-type nummer niet achterhalen, maar ik denk dat als je in hun assortiment zoekt (internet), je het kunt vinden. Let hierbij op de trefwoorden ruitenkit en niet uithardend. Elke automaterialenzaak moet het hebben of op zijn minst kunnen bestellen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2002 07:39 #61457
door
Uit mijn hoofd zeg ik dat het nummer 3310 (of iets wat er sterk op lijkt) moet zijn. En inderdaad te krijgen bij de automaterialenzaak (o.a Brezan).Een tip is om voor het monteren van het rubber rond de ruit eerst een "lijntje" kit in de sponning van het rubber te spuiten waar het glas in komt, en vervolgens het rubber om het glas te leggen. Veel makkelijker, en het geeft niet zo'n knoeiboel. Een tweede tip is om na het (overdadig) afkitten dit twee à drie dagen te laten drogen, en dan pas te verwijderen met een plastic spateltje. De smeerboel is dan 400% minder en het geheel is veel makkelijker met terpetine (of wasbenzine) schoon te maken zonder dat je alles in de eerste veeg weghaalt, en bij de tweede veeg weer ondersmeert.