buitenspiegel kattenrug 1963

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2002 20:39 #56347 door
Mijn PV 544 is onlangs op kenteken gezet door de Rwd. De wagen is uit Zweden geimporteerd. Zonder problemen werd de wagen goedgekeurt en kreeg een Nederlands kenteken.Tot mijn stomme verbazing bleek, bij mijn eerste grote rit, dat er geen rechterbuitenspiegel op zit. Hoe heb ik dat kunnen missen (misschien omdat ik compleet overdonderd was door de bijzonder goede staat van de auto). Volgens mij is het echter in Nederland verplicht om een rechter buitenspiegel op de auto te hebben. Geldt dit niet voor een klassieker, die van oorsprong geen buitenspiegel heeft?? Kan iemand mij antwoord geven. Moet ik, verplicht, een buitenspiegel plaatsen of heeft de Rwd de auto terecht goedgekeurd. Overigens het rijdt erg beroerd zonder rechter buitenspiegel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2002 21:06 #62464 door
Beantwoord door in topic buitenspiegel kattenrug 1963
In 1963 was een buitenspiegel helemaal niet verplicht, een linker dus ook niet. Er moest één achteruitkijkspiegel op zitten, en een binnenspiegel is ook een achteruitkijkspiegel. Een buitenspiegel was dan ook een extra, tegen meerprijs leverbaar.En zoals de regels golden in het bouwjaar, zo gelden ze nu nog.denk hierbij aan veiligheidsriemen (pas ergens in de 70-er jaren verplicht geworden0 richtingaanwijzers remlichten etc.Zo kun je bijvoorbeeld in een oude 444 rijden met alleen een binnenspiegel, zonder veiligheidsgordels, met richtingaanwijzerarmpjes en achterlichten zo groot als een kopspijker.(de eerste kever had in die tijd maar één remlicht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2002 22:42 #62463 door
Beantwoord door in topic buitenspiegel kattenrug 1963
RDW heeft de auto terecht goedgekeurd (in ieder geval op 't punt spiegels). Art. 5.2.45 van de APK regels zegt: elke personenauto (ONGEACHT BOUWJAAR) moet een linkerbuiten en een binnenspiegel hebben. Kan je maar een beetje wegoppervlak met de binnenspiegel zien, dan moet er een rechterbuitenspiegel bij. Kan je dan met de binnenspiegel helemaal niets zien, dan mag die spiegel eruit.Voor auto's van na 1975 zijn er alleen andere regels t.a.v. verstelbaarheid van binnenuit en terugklappen bij omduwen en zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.