zijspiegels - zicht vanuit de auto

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-12-2002 22:59 #56266 door
Ha Volvovrienden,Zomaar een vraag over spiegels (tja). Ik rij een amazon uit 1969 met links een buitenspiegel die volgens mij niet op de auto hoort. De spiegel is vrij klein, trapeziumvormig, in hoogte van binnen naar buiten uitlopend van ongeveer 6 tot 8 centimeter. Kan het zijn dat de orginele spiegel groter moet zijn? Ik heb nl dat idee al een tijdje op basis van foto's van andere amazon's uit 1969. En omdat ik nog altijd wat baal van het slechte zicht (spiegels, en beslaan van ruiten) in de auto. Dus eigenlik algemeen de vraag of iemand tips heeft over hoe het zicht vanuit de auto op de omgeving te verbeteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 07:53 #62692 door
Beantwoord door in topic zijspiegels - zicht vanuit de auto
Niels, qua buitenspiegels geef ik je in dit geval niet veel hoop. Die zijn inderdaad klein (vooral gezien de huidige spiegels op nieuwe auto's) en bovendien bijna altijd voorzien van vlak glas waardoor een kleine zichthoek ontstaat. Qua vorm is volgens mij een veelheid aan uitvoeringen gebruikt, afhankelijk van het land van "herkomst". Neem hierbij ook nog even in rekening dat het stijltje van het tochtruitje ongeveer precies voor het midden van de spiegel zit, en je kan inderdaad gerust concluderen dat het zicht in de spiegels niet is wat je zou wensen. Het overzicht in de spiegels dat je in een moderne auto hebt bereik je in je Amazon alleen bij het veel verzitten en bewegen van het hoofd om het blikveld van de spiegel te vergroten. Ik vrees dat dit een van de "charmes" van de Amazon is. Vertrouw voornamelijk op je binnenspiegel en het goed over je schouders kijken. Hierbij komt dan probleem 2 om de hoek kijken. Het beslaan, of gebrek aan ventilatiecapaciteit. Wederom een charme van de Amazon, waar je redelijk goed mee om kan gaan. Zorg eerst dat je ruiten bij de carosserie goed zijn afgekit, zodat je geen ongewenst vocht binnenkrijgt (dit geldt natuurlijk ook voor gaten in de schutborden bij de voeten en de bodemplaat). Een achterruitverwarming lost dan het zicht naar achteren probleem al snel op, en door een beetje spelen met de tochtraampjes lukt het ook wel de rest van het zicht acceptabel te krijgen (met de fan en verwarming vol aan op de voorruit). Mocht dit niet voldoende zijn dan kan je voor zo'n 15 euro bij de Halfords (of dergelijks) een ventilatortje met verwarming kopen die je op je sigareaansteker kan aansluiten.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 19:42 #62691 door
Beantwoord door in topic zijspiegels - zicht vanuit de auto
De buitenspiegels zitten er meer voor de sier op. Op een gegeven moment kom je er trouwens achter dat over je schouder kijken en de binnenspiegel alles is wat je nodig hebt. Sterker nog, ik heb in de Amazon juist daardoor veel minder vaak een auto (in de dode hoek) over het hoofd gezien dan in een moderne auto. Als je dan weer eens in een moderne auto stapt en over je schouder kijkt, dan snap je waarom het in de Amazon geen probleem is: de stijlen zijn veel dunner en er zit geen hoofdsteun in je gezichtsveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-12-2002 13:09 #62690 door
Beantwoord door in topic zijspiegels - zicht vanuit de auto
Hoi Niels, Ik heb wel eens ergens gehoord (VOD?) dat er op Amazons een veelheid aan spiegels is gemonteerd. Het schijnt zelfs dat ze zonder spiegels af fabriek kwamen en dat de importeur ze erop zette. Op foto's van vroege Amazons zie je vaak ook geen buitenspiegel (laat staan 2). Ik denk dat dit echter niet meer waar is voor de late Amazons, zoals die van jou. Groet, Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.