blaasjes in de lak na spuiten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2003 19:41 #56193 door
Nog een vraagje. Ik heb eind oktober 2002 twee (opgelapte, lees gelaste) spatborden laten spuiten en monteren. Nu zag ik vandaag dat er twee grote, zachte blaasjes (1cm diam.) vlakbij de naad bij de motorkap. De reparateur had tegen me gezegd dat ie 'natuurlijk geen garantie kan geven op een opgelapt spatbord' OK, dat kan ik begrijpen maar is dit geen spuit-probleem??? Wat denken jullie zou ik wat kunnen verhalen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2003 22:02 #62962 door
Beantwoord door in topic blaasjes in de lak na spuiten
En als je op die blaasjes drukt, komt er dan water uit (doorprik ze eventueel even met een naald)? <br> Indien niet: het kan zijn dat een 'vettige vinger' op de grondlak een slechte hechting geeft en dat de eindlak spontaan loskomt. Hoewel me dit toch sterk zou lijken. <br> Indien wel water of vocht: Ik veronderstel dat opgelaste spatborden ook een dikke laag plamuur over de lasplaats hebben zitten. Als deze plamuur te lang blootgestaan heeft aan een vochtige omgeving vooraleer hij werd overspoten met grondlak, kan hij vocht hebben opgenomen. Ik heb ooit ook al wel eens mensen plamuur zien schuren met 'nat' schuurpapier: ze kieperen water over de plamuur omdat dit het schuurpapier spaart.Foute boel! Nat schuurpapier kan alleen gebruikt worden op een ondoordringbare laklaag.Wat ook nog mogelijk is: de binnenkant van je spatbord is niet of niet goed getektyleerd. Gevolg: door het rijden spat het water tegen het spatbord, en kan langs daar ook weer de plamuur binnendringen. Het opgestapelde vocht doet de lasplaats al direkt roesten (gaat zeer snel) en deze krachten duwen tenslotte de eindlak omhoog. In bovenstaande gevallen slecht 1 oplossing: alle plamuur op de plaats weer weghalen, alles goed laten drogen, en opnieuw beginnen. <br> Veel moed.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2003 08:59 #62961 door
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn, ten eerste laksystemen welke elkaar niet verdragen en dus de onderlaag oplost.Ten tweede kan vocht een rol spelen, als er roest is en plamuur dan trekt dit vocht aan.Een klein gaatje, bv in je doorgeroeste scherm kan dan het oxidatieproces in stqand houden en dan gaat de lak bollen.Zolang de oorzaak niet weg is gaat dit proces natuurlijk gewoon door "rotten"Als de spuiter van te voren heeft gezegd geen garantie te willen geven dan heb je weinig te verhalen.Om deze reden laat ik mijn wagens altijd door de spuiter voorbewerken, is er een probleem dan lost hij het ook maar op.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2003 19:26 #62960 door
Ik ben betrokken geweest bij de restauratie van een 1966 Ford Mustang die tot op het metaal kaal is gemaakt. Na een jaar verscheen er op één plek op het dak een groepje blaasjes in de lak die eruit zagen als kleine verzakkinkjes. Dit gebeurt vaker bij toepassing van een te dikke laag plamuur ware het niet dat de auto in kwestie uit California was geïmporteerd en keihard plaatwerk had waar nog geen roest in zat en ook geen grote oneffenheden. De auto is terug gegaan naar de spuiter en die heeft de lak weer door zijn lakleverancier (Sikkens) laten controleren. De oorzaak was een restant siliconen die op de één of andere manier aan het schoonmaakproces was ontsnapt. Siliconen zitten niet alleen in kit maar ook in heel veel auto-poetsmiddelen. 100% verwijderen van siliconen is vereist om soortgelijke problemen te voorkomen, maar dat is moeilijk. Over plamuur kan ik ook nog wat zeggen: de meeste plamuur is hygroscopisch, maar dat betekent niet dat die niet nat geschuurd mag worden, mits die gedroogd wordt voor het spuiten. Verder wordt plamuur te vaak misbruikt voor het opvullen van grote oneffenheden. Een goede restaurateur/spuiter zal nooit meer dan 1 (één, ja) mm plamuur gebruiken. Dikke lagen dan 1 mm leiden binnen een paar jaar tot verzakkingen of zelfs scheuren in de lak. De beste methode is zover mogelijk uitdeuken z.d.d. de laag plamuur 1 mm of dunner kan blijven. Een goed alternatief is "lead-loading" waarbij m.b.v. warmte lood op kaal metaal wordt gesmolten en daarna teruggevijld naar de goede vorm (à la "A Car Is Reborn" op Discovery, voor degen die het gezien hebben). Er bestaat overigens niet-hygroscopisch plamuur, bijv. tin-plamuur, als vervangingsmiddel voor lead-loading, maar ook die kan verzakken bij te dikke lagen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2003 12:21 #62959 door
ik denk als je het blaasje met een speldjeerin zou prikken dan denk ik dat er vocht uit komt en dat is het probleem ,het vocht kan geen kant op.het is zeker geen spuitprobleem.oplossing: opnieuw voorbewerken en spuiten ofeen nieuw spatbord plaatsen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2010 14:10 #62958 door
putjes komen door siliconen ,blaasjes door vocht....

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD