roestgaten in de kofferbak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2003 13:00 #56076 door
roestgaten in de kofferbak is gemaakt door
Komend weekend ga ik de kofferbak van de Amazon onderhanden nemen. Water in de kofferbak voorkomen is al uitvoerig behandeld op dit Forum. Maar hoe behandel ik de roetsgaten in de kofferruimte zonder meteen te gaan lassen? Voorbehandeling, primer, zwarte menie, matje, ijzerfill etc. Graag jullie reactie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2003 13:53 #63437 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
komt neer op 'vloeken in de kerk', maar vooruit. (je kan definitieve restauratie altijd nog in een later stadium uitvoeren, en of een gaatje tegen die tijd ietsje groter is, maakt dan ook niets uit. uiteraard hebben we het dan wel over niet-dragende delen). zonder te pretenderen de meest juiste werkwijze gevonden te hebben: ik heb zelf goede ervaringen met het zo veel mogelijk wegslijpen van alle door roest aangetaste delen. ben ke (ook) cosmetisch bezig, dan kun je de randen van het gat iets naar binnen tikken. zelf primer ik dan eerst het kale materiaal -anderen doen dat juist weer niet- en breng na droging op de rand aan beide zijden een laagje (staal) plamuur of plamur met vezels bij een klein gaatje, aan waarop (eventueel) een matje kan worden aangebracht. dit matje kan verder met (staal)plamuur worden afgewerkt en glad gemaakt dmv vijlen en schuren totdat de gwenste vorm is bereikt. weer primer er op en dan nog de afwerk lak. aan de achterkant is het raadzaam de boel dan nog even ( desgewenst zwart) te tectyleren .een dergelijke 'reparatie' (waarschijnlijk tot onvrede van vele andere liefhebbers, maar soms noodzakelijk door welke reden dan ook) gaat (op zweeds ijzer?) vaak weer een aantal jaren mee, en vormt in ieder geval een nette overbrugging totdat definitief herstel, en daar willen we uiteindelijk toch naar toe? gelegen komt.succes. henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2003 19:15 #63436 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
Zonder lassen??? In ieder geval niet met normale plamuur, dat trekt water aan. Glasvezelmatjes met hars lijkt me de meest langdurige oplossing. Er ligt op de oprit nog steeds geknoeide hars van een poging om een auto - waarvan het merk ongenoemd blijft - een beetje op te knappen. Dat is nu zo'n 15 jaar geleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-03-2003 20:02 #63435 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
inderdaad zonder lassen. plamuur absorbeert weliswaar water , maar dat wordt afgedekt door primer/verf resp. tectyl. uiteraard blijft lassen de enig juiste en meest duurzame methode, voor een overbrugging van enkele jaren tussen een restauratie in, voldoet dit lapmiddel prima. glasvezel + hars is natuurlijk goed bruikbaar,en gaat lang mee -ook bij mij ligt het nodige al vanaf ver in de vorige eeuw op de oprit- maar je zal uiteindelijk toch met plamuur aan de slag moeten om de zaak glad te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2003 16:23 #63434 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
Wat ook kan is met een braamborstel op de slijpschijf de hele boel aan beide zijden volledig ontroesten. Dan met harde tin en plaatjes blik met een loodgietersbout het hele verhaal dichten en (over)vullen met tin.Gebruik hiervoor een wat hardere (liefst zink-) tin. Overmatig vullen en aan weerszijden goed alle blanke delen rondom vertinnen. Daarna met een vijl, rasp of braamschijf en schuurpapier op vorm brengen en verder normaal afwerken met een zinkprimer enzo.Als je goed ontroest en vertint, gaat ie daar in ieder geval voorlopig niet meer roesten. Ik gebruik deze methode naar tevredenheid bij de voorschermen.Vertin daarbij de gehele koplampring aan de binnenkant. Dek dit daarna wel af met een stevige tectiel.Blijft lang goed, mits zorgvuldig gedaan.groet,jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2003 19:51 #63433 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
Ik ook ooit een gat gedicht. Kaalmaken is belangrijk, alle roest MOET weg. Daarna aan de binnenkant (bij een groot gat) een geperforeerde staalplaat vast popnagelen. De boel goed in de ijzermenie zetten. Aan de binnenkant flink wat tectiel spuiten. Daarna afdichten met glasvezel gevulde plamuur (de popnagels kun je een klein beetje vlak slijpen). Bij mij houdt dit al enkele jaren zonder iets van roest te zien.Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-03-2003 12:35 #63432 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
TIPdenk eraan bij plamuren dat de plamuur vocht aantrekt. Dit gebeurt normaal in een verwarmde ruimte. Als het vochtig is buiten (in de lucht) zuigt het plamuur zich vol dan goed verf erover en je hebt een tijdbom gemaakt. Het gaat nu van binnenuit werken. Dus niet als een dolle gaan plamuren maar zorg eerst voor een goede omgeving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2003 16:36 #63431 door
Beantwoord door in topic roestgaten in de kofferbak
Zo`n electrische verfstripper eerst een half uurtje op de laagste stand bij het te behandelen onderdeel leggen zodat ie lekker door en door handwarm wordt doet ook wonderen. Let wel op , de hardingstijd van de plamuur wordt dan aanzienlijk korter.Ook je plamuur en harder dienen op minimaal kamertemperatuur te zijn.Wacht ook niet te lang met het bijschuren en afdekken met een primer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.