lassen, voor iedereen?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 10:06 #55958 door
lassen, voor iedereen? is gemaakt door
Een aantal stukken bodemplaat van mijn Combi uit 1966 zijn eigenlijk aan vervanging toe. Echter, zelf heb ik nog nooit gelast. Ik vroeg mij dan ook af of het werkelijk zo moeilijk is als iedereen beweert?? Of valt het misschien toch te leren met wat oefening en geduld door met de paasdagen een elektrisch lasapparaat te huren bij de plaatselijke bouwmarkt ?Groet Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 10:16 #63885 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Het is niet zo heel moeilijk, maar haal er dan wel iemand bij die weet wat ie doet en je de beginselen kan leren. Cruciale (dragende) dingen zou ik me als onervaren lasser niet aan wagen. Stukken bodemplaat oplassen is nog wel te doen.Ik zou wel een MIG-lasser of (liever niet, maar als er niks anders is) gasgevulde draad-lasser nemen, voor de leek is dat makkelijker om aan te leren dan gewoon elektrodelassen. Denk aan je ogen, lasogen zijn erg lastig met dit mooie zonnige weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 17:36 #63884 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Ik heb de orientatiecursus lassen bij Rustbusters gedaan. Was een leuke en nuttige ervaring. De leraar raade echter met klem af zo'n supermarktapparaat te kopen wegens de teleurstellende resultaten. Bijgaande de website: www.rustbusters.nlveel plezier,harry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 20:03 #63883 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Lassen is voor iedereen die geen twee linker handen heeft en zich in het begin door tegenvallende resultaten niet uit het veld laat slaan. Net als bijv. stucen is lassen een ervaringsjob. Door het veel te doen wordt je er handiger in en zijn de resultaten die je bereikt ook steeds beter. Er zijn grofweg vier soorten lastechnieken: elektrodelassen (arc-welding), CO2- of MIG-lassen (MIG-welding), TIG-lassen (TIG-welding) en autogeen-lassen (oxy-acetylene). Elektrode lassen is niet geschikt voor dun plaatstaal, dus die valt af. De andere drie zijn daar wel geschikt voor, maar TIG- en autogeen-lassen vereist veel meer kennis en kunde (en geld) dan MIG-lassen. Een MIG-lasapparaat is voor de beginner het beste onder de knie te krijgen (ik spreek inmiddels uit ervaring). Voor 650 tot 750 euro koop je een (semi-)professioneel 150 A lasapparaat + gasfles met vulling. De gasfles (tegenwoordig niet meer 100% CO2, maar een mengsel van 15% CO2 en 85% Argon) is een eigendomsfles, geen statiegeld. Net als bij de kleine groene propaan-flesen die veel bij het kamperen gebruikt worden betaal je dus bij inlevering van de lege fles de vulling en vindt er een verrekening plaats van verschil in keuringsjaar tussen de lege en de volle fles. Voor dat geld mag je een 5 kg rol lasdraad en een laskap bij de koop verwachten. Als je een MIG-lasapparaat wilt huren kun je beter naar een echt verhuurbedrijf (Bo-Rent, Boels, of vergelijkbaar), ik vermoed dat de bouwmarkt alleen elektrode-lasapparaten verhuurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2003 21:42 #63882 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Ik heb ook een lascursus bij Rustbusters gehad. Je kunt uiteindelijk daar ook het beste (=goedkoopste) het lasapparaat kopen. Ik heb dat niet gedaan en was daardoor toch meer geld kwijt. Het lassen is eenvoudig te leren. Succes, Ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2003 09:24 #63881 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Lassen is voor iedereen, mee eens, maar oefening baart de kunst.Vorig jaar heb ik (bij de Duitse Club) een 2-daagse lascursus gevolgd bij Volkswagen.Dit werd verzorgd door hun "HTS".Zeer nuttig om eerste de verschillende lastechnieken qua theorie te kunnen doorgronden.Draad lassen en puntlassen is het meest beoefend, dit heb je bij onde wagens het meeste nodig.Mijn advies is begin niet met je "heilige koe" maar oefen eerste op een paar plaatjes en als je enige handigheid hebt verkregen op een stuk wat niet in het zicht zit.Het feit dat Volvo veel puntlassen gebruikte maakt het voor ons amateurs interessant wat dit is het gemakkelijkst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2003 07:31 #63880 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Ik begrijp niet waar de aversie tegen de bouwmarkt-CO2 lasapparaten vandaan komt. Ik heb bijna 10 jaar terug er één gekocht, en hiermee anderhalve auto gerestaureerd. Al met al vind ik dat het apparaat zijn diensten heeft bewezen en zijn (veel minder dan het professionele apparaat) geld mer dan waard is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2003 11:05 #63879 door
Beantwoord door in topic lassen, voor iedereen?
Het geheim van lassen aan oude auto's zit'm in het eerst goed roestvrij maken van het te lassen materiaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.