roest, fertan, ferpox

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 00:21 #55356 door
roest, fertan, ferpox is gemaakt door
Mijn vraag lijkt een beetje op de vraag die eerder gesteld werd onder "roest".Ik ben aan de slag gegaan met helaas flink veel werk aan roest aan mijn P1800.<br>1) Ik heb opervlakte roest weggehaald met een staalborstel op de haakse slijper. Hiermee kreeg ik op het zicht kaal staal. Daarna heb ik de boel ingesmeerd met Fertan. Het geheel heb ik 24 uur laten inwerken. Daarna een laag Ferpox (Epoxy Primer van Fertan) aangebracht. Nu is mijn probleem het volgende, het gaat om roest achter de sierstrips, die heb ik er nu dus af. Ik dacht slim te zijn en heb de gaatjes tijdelijk afgedicht met een stukje schildersafplaktape wat ik nog had (na eerst een paar dagen gewacht te hebben). Nu haal ik het plakband eraf en trek zo overal de primer incl. het zwart geworden Fertan eraf. Ik wilde erover gaan lakken, maar dat lijkt me dan niet zo sterk te worden. Iemand een idee wat ik verkeerd doe? (of is het normaal dat het niet zo stevig vast zit?) Had ik na de fertan moeten borstelen ofzo (ik heb niets gedaan, direct de ferpox erop..)<br>2) Daarnaast heb ik een paar plekjes waar toch wat meer roest zat, het metaal is daar aangetast. Je merkt het nu er zitten bobbeltjes in. Iemand een idee hoe ik dit goed (duurzaam) glad kan maken? (bovenstaande producten gehaald bij www.rustbuster.nl daar hadden ze ook 'tin-it' vertinningspasta met 'smeertin', is dat de oplossing?)Bedankt alvast voor de antwoorden, ik heb nu een klein stukje aangepakt, om later meer te gaan doen en dan weer later aan het lassen (na een lasworkshop bij rustbuster), eens kijken of ik het roest kan stoppen/remmen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 11:39 #66185 door
Beantwoord door in topic roest, fertan, ferpox
De gebruiksaanwijzing van Fertan geeft aan dat je het spul minimaal 48 uur moet laten inwerken. Na het inwerken moet je het afspoelen met water of afvegen met een natte doek. De beste werking van Fertan wordt verkregen op een vochtige ondergrond.<br>De roest wordt in een zwart poeder omgezet, en daar hecht uiteraard primer e.d. niet goed aan.<br>Meer dan oppervlakteroest betekent waarschijnlijk dat het plaatwerk doorgeroest is. Op dat punt is er dus geen ijzer meer. Dan kun je er gemakkelijk doorprikken met een schroevendraaier.<br>Is het een klein gaatje, dan hoef je niet persé te lassen. Dan kun je ook een niet-hygroscopische plamuur gebruiken. Gewone plamuur kan niet, dat trekt wel water aan.<br>Smeertin aanbrengen is wat ze in het Engels "lead-loading" noemen, een methode die steeds minder wordt toegepast. Die methode is m.i. niet bedoeld voor het dichten van gaten, maar voor het glad maken van oneffenheden. Nu zul je zeggen dat je dat ook met plamuur kunt doen, maar dat is niet waar. Plamuur kun je nl. niet straffeloos toepassen in een laag dikker dan slechts 1 mm! Dat gebeurt overgens veel te vaak wel, maar dat wreekt zich een paar jaar later weer doordat het gaat inzakken, en dan krijg je van die putjes in de lak, of op verticale vlakken zelfs scheuren. Smeertin kan wel grotere oneffenheden dan 1 mm opvangen, maar het aanbrengen en glad maken is een vak apart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2003 18:00 #66184 door
Beantwoord door in topic roest, fertan, ferpox
Als eerder gemeld blijf ik groot voorstander van het ontroesten en daarna vertinnen van beroerde hoekjes en kleine gaatjes, roest daarna namelijk nooit meer. Is inderdaad niet makkelijk, maar heeft wel het grote voordeel dat hetna het (desnoods klodderig, maar daar krijg je al gauw handigheid in) aanbrengen verrekte makkelijk weer op vorm te krijgen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2003 09:28 #66183 door
Beantwoord door in topic roest, fertan, ferpox
OK, ik had de Fertan 24 uur laten inwerken (staat volgens mij ook zo op de verpakking). Wat ik niet gedaan had (niet gezien) is het afspoelen met water, maar ik denk dat ik de vochtige doek ga gebruiken. Hoe ziet het metaal eruit na de vochtige doek eroverheen te halen? Gewoon weer metaalachtig of toch met zwart erop?Ik heb putjes in m'n metaal, ik heb ondertussen een paar stukjes opnieuw bewerkt en heb daar wat langer met de staalborstel op gezeten, er gaat meer staal af en de putjes worden minder. Het is er zeker niet doorgeroest (daar heb ik nog wel een aantal andere plekken van). Ik ga ook eens proberen met het vertinnen i.c.m. het smeertin. Ben benieuwd of dat werkt na het bewerken met Fertan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2004 20:58 #66182 door
Beantwoord door in topic roest, fertan, ferpox
Indien er vragen zijn over Fertan kun je rechtstreeks bellen naar Jawi Fertan Import in Ingen tel.0344-603527 ze helpen je graag verder en hebben al 16 jaar ervaring met de artikelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.