welk materiaal bij lassen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 09:27 #55138
door
welk materiaal bij lassen is gemaakt door
Dit weekend wil ik beginnen met het bijwerken van de dorpels, een klein stuk chassisbalk en een gat in de bodem dichten. Ik heb al wat ervaring met plaatwerken en met verschillende lasprocessen, en een vriend, ervaren lasser, zal me helpen. Wat ik me af vroeg is welk metaal zich het best leent voor deze toepassingen: voor de dorpels en bodem materiaal van een sloopauto (willekeurig?) en voor de balk gewoon een of ander soort plaatstaal? Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 09:50 #66968
door
Beantwoord door in topic welk materiaal bij lassen
Dorpels zijn gewoon te verkrijgen bij diverse zaken(prijs valt wel mee) ,bodem kan je elk wilekeurig materiaal (6 of 8 mm) voor nemen,chassisbalk zou ik toch wat dikker materiaal voor nemen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 11:56 #66967
door
Beste Jojo, 6 of 8 mm gebruik je om een tank te lassen. Voor reparatie plaat is 0,8 mm voldoende,echter voor de bodem kan je 1 a 2mm gebruiken. De kokerbalk zou ik met 1 mm plaat lassen. Succes, m.vr.gr. Frits
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 11:57 #66966
door
is 6 of 8 mm niet wat dik voor de bodem? het gewicht van de auto maakt voor ons weliswaar niets uit voor de wegenbelasting, maar toch...Ik heb maar een weinig laservaring, maar kreeg wel mee dat materiaal in ongeveer de zelfde dikte, het prettigt werkt ivm de materiaaltemperatuur.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 14:42 #66965
door
sorry mijn fout ,vergat de 0. er voor te tikken bedoelde dus 0.6 of 0.8 mm.(de redelijk normale plaatdikte voor autoplaatmateriaal
)

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 17:24 #66964
door
Pas op met het lassen van chassisbalken, dit moet wel goed gebeuren i.v.m. APK.Vr.Gr. Kees Vos
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 18:39 #66963
door
Net nog even wat aan m'n ama gebeund; bodemdikte zou idd ergens rond de 1mm kunnen liggen. Maar wat betreft de chassisbalk en de apk: een nieuw stuk (50mm) aan het uiteinde van de chassisbalk onder de bestuurdersstoel inlassen, lasnaad strak slijpen en in de lak zetten, eventueel tectyl... waarmee zou je moeilijkheden met de apk kunnen krijgen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2004 19:27 #66962
door
als het maar niet te zichtbaar is, want van lassen aan de hoofddraagconstructie is het merendeel van de APK-boys geen liefhebber .... Een dikke koek tectyl doet dan wel wonderen ter verdoezeling. Niet alleen dat bijgewerkte plekje opnieuw doen dan. Heb zo ooit eens een bedrijfswagen gekocht, met drie dagen oude APK! waarbij later bleek dat de kokerbalken met PUR-schuim op vorm waren gemodelleerd en met tectyl weggemoffeld.......
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2004 08:41 #66961
door
Natuurlijk mag je wel lassen aan de hoofddraagconstructie, anders zou je bijv. nooit verrotte dorpels mogen vervangen. Maar ze zijn erg benauwd voor doorgaande lasnaden. Overlappende plaatdelen met proplassen elke 3cm mag wel. En natuurlijk kan je ook het hele deel netjes weghalen, alle oude puntlasjes doorboren en dan in zijn geheel vervangen, nu met proplassen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2004 09:39 #66960
door
Ik meende dat je het materiaal wilde weten."Zinkor" is perfect voor autoplaatwerk. Gemakkelijk te bewerken en goed lasbaar.Verkrijg baar bij de automaterialen zaak in bladen van 50x100.