links achter band loopt aan tegen scherm

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2004 16:50 #54876 door
Hallo mede volvoliefhebbers.Ik rijd een verlaagde amazone met verbrede 6j velgen met banden van 195/65/15. Ik heb mijn amazone vorig jaar zomer verlaagd (met nieuwe verlaagde veren) en zonder problemen rond gereden. Toen de winter om de hoek kwam kijken heb ik mijn wintervelgen (originelen) er weer opgeled.Nu het weer zomer begint te worden heb ik mijn zomervelgen (verbrede 6j velgen) weer van zolder gehaald en die er onder gelegd.Nu heb ik het volgende probleem.Als ik over een drempel rijd (met een normale snelheid) loopt mijn rechtsachter band tegen de rand van het scherm aan. Ik ben nog een keer goed gaan kijken en zie nu dat heel het wiel met band 1 cm verder naar buiten staat ten opzichte van het scherm dan het linkerwiel.Terwijl hij er toch helemaal goed opzit. En de veren zijn nog heel en de schokbreker lekt niet. Dit probleem heb ik ook alleen aan de rechter achterzijde. Ra Ra hoe kan dat nu. Weet iemand het misschien anders ben ik toch genoodzaakt om mijn originele velgen er weer op te leggen.en aangezien ik nog jong ben vind ik die brede velgen toch wat stoerder.Groeten Sietse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2004 17:48 #67919 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
twee mogenlijkheden dus, je as zit niet (meer) in het midden, of je achterspatbord is (licht) naar binnen verbogen. Meet eea eens tov een vast punt van het chassis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2004 18:52 #67918 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
Ach Sietse, ik ben de 50 al weer ruim gepasseerd en ik vind brede velgen ook aantrekkelijk staan onder een Amazon; troost je, heeft dus niets met leeftijd te maken. In ieder geval bedankt voor je opmerking, voel me ineens weer een stuk jonger....... Als je exact dezelfde wielen met banden hebt gemonteerd en als er nu één aanloopt bij gelijke rijomstandigheden en zelfde drempels en er zitten geen uitstulpingen op de band, dan kan er alleen maar iets aan de auto veranderd zijn. Je stelt dat de auto niet verder is gaan doorveren o.i.d. Wat wel? Misschien zou de achteras in de winterperiode verschoven kunnen zijn (kan zomaar met een stoeprandje). Laat de auto eerst eens uitmeten op een goede uitlijnbrug; kunnen ze ook zien of de achteras niet scheef onder de auto is komen te staan, kan ook aanlopen tot gevolg hebben. In het uiterste geval zou je nog kunnen overwegen 185/70-15 te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2004 00:19 #67917 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
Zou het niet kunnen zijn dat de achteras scheef gedrukt wordt door de schuin lopende reactiestang, die nu vlakker zit, door de kortere veren. Ik bedoel de stang tussen body en achteras, die van achteren onder de auto zichtbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2004 12:34 #67916 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
Heb je de verbrede velgen weer op dezelfde plaats gemonteerd als vorig jaar.Als je velgen niet dezelfde offset hebben kan het probleem nl ook daardoor veroorzaakt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2004 12:51 #67915 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
Zoiets dacht ik ook, Han.Een verschoven achter klinkt mij toch raar in de oren, zo makkelijk zal dat toch niet gaan??.Ik zou inderdaad eerst een ander wiel rechtsachter proberen, misschien zit er toch verschil in.Marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2004 00:47 #67914 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
ik heb overigens het zelfde fenomeen als Sietse, de achteras staat exact één centimeter rechts uit het lood. Dat had hij al toen ik de auto kocht in 1981. Geen enkele garagist is het opgevallen en zij rijdt goed, dus maak ik me er geen zorgen over: ik rij op 5 inch velgen, daarom heb ik geen last van aanlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2004 19:20 #67913 door
Beantwoord door in topic links achter band loopt aan tegen scherm
toch is de velgbreedte nauwelijks van invloed op al dan niet aanlopen; de velgbreedte heeft alleen invloed op de stabiliteit van de band (een smalle velg knijpt de hielen van de band naar elkaar) maar verandert nauwelijks iets aan de breedte van het loopvlak, en juist die zijkanten van het loopvlak (schouders van de band) die lopen meestal aan tegen spatscherm of wielophanging/chassisbalken.Wat van invloed is op aanlopen is de breedte van de band (loopvlak) en offset van het wiel, oftewel: hoever komt het wiel naar buiten (of naar binnen). Dus een (te)brede band op een velg die spoorverbredend werkt, gaat aanlopen. Andersom kan een brede band op een velg die niet spoorverbredend werkt gaan aanlopen tegen het chassis bij insturen.Er zijn veel 15" velgen van moderne japanners en amerikanen die qua steek perfekt op de Amazon passen, maar die hebben allemaal een offset die de band te ver naar binnen plaatst. Als je 5,5" velgen voor de Amazon zoekt moet je ook erg goed oppassen dat je vier velgen krijgt met een identieke offset; 't lastige is dat Volvo voor de Amazon (optionele)velgen met een aantal verschillende offsetmaten heeft gehad die je lastig met 't blote oog kan onderscheiden (nummers vaak slecht leesbaar). Vaak zie ik bij de handel zelden vier identieke velgen naast elkaar staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.