fertan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2004 09:22 #54784 door
fertan is gemaakt door
Op de binnendorpel van mijn 1800E lag een mooie egale laag roest, evenals onder het (afgeslepen) zijscherm. Nu zullen er tijdens de 'roestoratie' nog wel meer van deze plekken opduiken, die je met de hand niet volledig weg kunt krijgen, en om nu meerdere keren naar de straler te rijden, gaat wat te ver.Nu hoorde ik van het 'wondermiddel' Fertan en vraag me af of iemand daar ervaring mee heeft. Werkt het zo goed als ze zelf beweren? Hoe dik mag de roestlaag zijn (hoe werkt het eigenlijk chemisch)?.Of zijn er betere alternatieven om roest in de moeilijke plekjes te verwijderen/stoppen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2004 10:00 #68302 door
Beantwoord door in topic fertan
Ik heb geen ervaring met fertan, wel met roestoplosser van HG. Dit kun je puur opbrengen ofwel oplossen in water en dan het te ontroesten deel erin dompelen en een tijdje (uren tot soms dagen) laten weken. Bijt alle roest weg, ook sterk verroeste delen. Ik heb mijn voorwielophanging erin gehad en het is mooi schoon geworden. Na gebruik goed afspoelen met water en na droging in de verf zetten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2004 17:01 #68301 door
Fertan bijt het niet weg, maar zet het om in een zwart poeder dat je weg kunt vegen/spoelen met water. Fertan werkt het best op vochtige plaatwerk, dus enig vocht dat zich in de kokerbalken/dorpels zou bevinden werkt bevorderend. 24 uur laten inwerken, poeder verwijderen met water, laten drogen, verder afwerken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2004 16:32 #68300 door
Heb fertran en HG in gebruik. Als ik roest echt weg wil hebben van kleine onderdelen dan gebruik ik HG. Inderdaad een dag of wat onderdompelen. Fertran is veel duurder en laat een beschermlaag achter. Het maakt van bruine roest Fe2O2 zwarte roest Fe3O3. Wat een taninelaagje achterlaat wat het metaal 6 maanden beschermd als je het open laat liggen. Heb wel het idee dat als de boel niet natgenoeg is van water het niet goed werkt. Laatst een beugel ontroest in de hg en toen ingesmeert met fertran en het resultaat is een mooie pikzwarte beugel maar de pook (licht oppervlakkig geroest) die ik alleen even had natgemaakt en toen in de fertran had gezet had toch nog redelijk wat bruin. Idem voor stukken carrosserie. Heb het gevoel dat je het een paar keer moet doen. fred

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2004 17:24 #68299 door
Betekent dat pikzwart worden dan niet dat HG niet alle roest verwijderd heeft? Mijn ervaring is n.l. dat Fertan niet diepzwart wordt op blank ijzer, alleen op roestig ijzer.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2004 20:52 #68298 door
Volgens mij is de bruine roest die wij kennen Fe(OH)3, en ik dacht dat Fe2O3 zwart was. Dat zal dus de omzetting zijn die gebeurt bij Fertan. Dus als het niet zwart wordt op blank ijzer kan dat best, er is geen bruine roest die omgezet kan worden in Fe2O3.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2004 21:03 #68297 door
Voor de volledigheid, de bruine 'roest' is inderdaad 'roest', de zwarte 'roest' heet ferriet en is geen 'roest'.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2004 15:07 #68296 door
Hallo ArthurIk heb een goede ervaring met fertan.Als een oppervlakte roestig is ( niet katsverroest) je krabt dit schoon en smeert het in met fertan , roest het nooit weer.Fertan word ook veel gebruikt op binnenkant van deuren.Het is alleen zeer duur spul.Bram

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD