roestplekken aanpakken
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2004 23:03 #54638
door
roestplekken aanpakken is gemaakt door
Mij is nog niet duidelijk hoe je nu roestplekken op plaatwerk aanpakt. Wat ik er van begrijp is de lak weghalen in een x straal om het roest heen. Dan alle roest wegschuren of als het hardnekkiger is wegslijpen? Moet je het roest altijd helemaal weghalen (en niet te bang zijn bedoel ik)? En moet je voordat er (evt.plamuur) primer en lak opgaat het kale stuk in Novorox/ Fertan zetten? Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2004 23:15 #68920
door
Beantwoord door in topic roestplekken aanpakken
Tja, er zijn een aantal mogelijkheden.Afhankelijk van de mate van de roestvorming1.Slijp het slechte deel eruit en vervang dit door reparatie plaatwerk in te lassen2.Kaalmaken en Fertan gebruiken om de roestvorming te stoppen3. Stralen droog of nat (laatste behoeft minder druk en minder kans vervorming)In beide gevallen zul je het plaatwerk moeten beschermen met epoxyprimer voor dat je de laklagen aanbrengt en wil je zo weinig mogelijk plamuur gebruiken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2004 11:12 #68919
door
Denk eraan als je gaat lassen dat de plek rondom de las zeer gevoelig wordt voor roest. Door het lassen krijgt de directe omgeving een meer open structuur. En kan er zelfs door de chemische reacties tijdens het lassen al miniscule roest deeltjes ontstaan. Aan te bevelen is dan ook om na het lassen het zekere voor het onzekere te nemen. Eerst alles goed schoon te maken, weer schuren en slijpen. Dan het blanke metaal behandelen met owatrol, de lijnolie in dit product kruipt in de poriën van het metaal. Vervolgens bewerken met een roest stopper. bv fertan. En dan een epoxyprimer er over om alles af te sluiten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2004 16:11 #68918
door
Welke expoxyprimer is te adviseren?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2004 22:33 #68917
door
Is Owatrol geen roeststopper? Volgens mij wel namelijk. Ik gebruik het op advies van mijn garage dan ook op elk plekje waar ik wat roest zie (en ja ik weet dat ik beter alle roest kan wegwerken, maar daar heb ik geen tijd voor). Het voordeel van owatrol is dat het helder is en dus overal overheen kan en erg vloeibaar dus het komt overal in en je verbruikt er ook nog een ontzettend weinig van. Ik hoor/zie eigenlijk nooit wat over Owatrol op het forum wat zijn jullie ervaringen hiermee? (ik heb mijn amazon nog maar een half jaar dus ik weet het nog niet)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2004 10:41 #68916
door
owatrol stopt roest wel maar op een andere manier dan bv. fertan die een chemische reactie aangaat met het roest.Owatrol sluit de roest meer in.Een beetje roest weghalen is zonde van je tijd. Het zit er in het begin mooi uit maar waar nog roest onder de lak zit roest je auto gewoon verder en zie je binnen een jaar alweer bultje onstaan.Ervaring leert dat je alle roest echt eerst weg moet halen en dan insmeren met bv. fertan. Zodat die mini puntjes roest die je toch nog gemist hebt met schuren worden omgezet. Het beste is nog om het daarna weer te schuren en opnieuw met fertan. Of je de owatrol voor de fertan of erna gebruikt maakt volgens mij niet zoveel uit als je het maar op blank metaal smeert niet over de fertan (Dus nadat je de fertan z'n werkt hebt laten doen en weer hebt verwijderd).Het gaat erom dat je de specifieke eigenschappen van beide produkten gebruikt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2004 08:17 #68915
door
nog even een tip betreft fertan.het merk HG heeft ook een ontroester. welke ze aanbevelen voor hekken en tuingereedschap.De weerkzame stof is het zelfde al die van fertan, alleen is het veel goedkoper.hier
www.savo240.nl
daar staat nog een leuk stukje over roestprefentie.