plaatwerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2004 13:55 #54540
door
plaatwerk is gemaakt door
Ik wil binnnekort beginnen om de carroserie van mijn amazon op te knappen. Op een aantal plaatsen moeten wat nieuwe stukjes plaat ingelast worden. Wat voor plaat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Elders op het forum wordt zinkor plaat aangeraden maar verzinkt plaat is toch juist lastig bij het lassen en kan toch niet tegen de hoge temperatuur?Welke dikte heeft het plaatwerk van een amazon eigenlijk?Bestaat er ook een boek of andere informatie over (het opknappen van) de carroserie van een amazon?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2004 19:15 #69323
door
Beantwoord door in topic plaatwerk
Bij de lascursus die ik gevolgd heb werd verteld dat het gebruik van verzinkte plaat bij laswerkzaamheden de voorkeur verdient, maar tegenwoordig niet meer mag. Althans, niet door de pro. Dit komt omdat er tijdens het lassen van verzinkte plaat kleine hoeveelheden blauwzuurgas vrijkomen. En dat gas is bijzonder giftig.<br>Ik gebruik gewoon ijzeren plaatwerk voor het lassen.<p>De dikte van het plaatwerk weet ik niet, maar met 0,8 mm zit je dicht in de buurt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2004 00:23 #69322
door
Ik gebruik voor het werken aan m'n P1800 1 mm plaat. Weet niet of er verschil is met amazon. Ik heb bij een prof restaurateur dieptrekplaat gehaald (ik schrijf het maar zoals je het zegt het zal vast een engelse term zijn), dit materiaal is zachter en daardoor makkelijker te kloppen dan ander plaatwerk. Dus als je rare hoekjes moet maken is dat wellicht aan te bevelen. Ik heb wel begrepen dat het vinden van goed bewerkbaar materiaal moeilijk is. (maar bij rechtoe rechtaan werk is dit wellicht niet zo belangrijk...)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2004 06:56 #69321
door
Zinkor als "dieptrekstaal" zijn prima geschikt als reparatieplaat. Het zinklaagje op de zinkor is geen bellemmering voor het lassen.Zinkor is te koop bij de automaterialen leverancier.Ikzelf hal mijn plaatwerk bij een staalknipperij (telefoongids) Deze zijn overal te vinden en leveren afval tegen schroot prijs. ik heb zelf zinkor liggen van 0.8 tot 2.0mm de te gebruiken dikte is afhankelijk van het doel.Let op bij het doorlassen van grote plaatwerk delen voor vervorming. Hecht het plaatwerkdeel om de 5cm en las het af in kleine stukjes om overvehitting en uitgloeien van je materiaal te bepereken. Controleer met een sterke lamp achter je nieuwe gelaste werk of het volledig is afgelast. als het even kan dan proplassen/puntlassen, om zoveelmogelijk aan sterkte te behouden.Eric