lascursus

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2004 20:23 #53912 door
lascursus is gemaakt door
Oude auto`s roesten vaak, en roesten snel, vooral als het om buitenslapers gaat. Ikzelf ben al een tijdje opzoek naar een lascursus. <br>Bij www.rustbuster.nl zit het totaal vol, maar met groepen kan je op afspraak er terecht. Zijn er meer van dit soort lascursussen (boven de lijn apeldoorn-utrecht-amsterdam)?
Of is er een enthousiast clublid die mij de beginselen van lassen kan leren?
Of zijn er meer mensen die deze interesse hebben, en dus als groep mee naar rustbuster willen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2004 23:55 #72353 door
Beantwoord door in topic lascursus
al eens gekeken op de site van Jaap Blijleven? (zie bij "links")

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 00:06 #72352 door
Ik zie op de site van Jaap heel veel mooie cursussen, maar geen las-cursus, of kijk ik verkeerd?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 07:38 #72351 door
Voordat ik aan mijn ama wilde gaan lassen had ik eveneens het idee om eerst een lascursus te volgen. Uiteindelijk toch niet gedaan en maar zelf aan de slag gegaan. Eerst natuurlijk diverse informatie ingewonnen (de rustbuster site geeft trouwens ook prima uitleg) en ik moet zeggen dat ondanks het feit dat ik een echter "kantoor commando" en nog nooit gelast had, ben ik erg tevreden ben over het resultaat. Als eerste heb ik gewoon een dag geoefend totdat ik zeker genoeg was van mijn zaak om de amazon aan te pakken. uiteindelijk vond ik het reuze meevallen. Een kwestie van durven en doen...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 07:52 #72350 door
Oja,
het goed vast klemmen van de aan elkaar te lassen plaatdelen is feitelijk het belangrijkste. Dit is nog weleens lastig omdat je bijvoorbeeld niet gemakkelijk lasklemmen bij/ om de spatborden kan plaatsen. goed nadenken over alternatieve klem methoden is dus aan te raden. In mijn geval betekende dit diverse stokken op de te lassen delen klemmen tussen (garage)muur en auto en daar tegenover in de amazon zelf eveneens stokken of metalen buizen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 08:40 #72349 door
Zo heb ik het ook gedaan, gewoon in het diepe gedoken...Begin eerst met proplassen, dus gewoon gaten boren, de plaatjes met overlap op elkaar zetten en de gaatjes vollassen. Zoals Mike schrijft heel belangrijk om de platen goed tegen elkaar klemmen. En vooral heel zorgvuldig schoon maken, dus roest, vet en verf moeten echt weg. Na het lassen de naden volgieten met verdunde primer. Je bent trouwens het meeste tijd kwijt met het slopen van het oude materiaal en het pasmaken van het nieuwe plaatwerk. Dat is eigenlijk het moeilijkste.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 09:40 #72348 door
En hoe lassen jullie dan? Electrisch, autogeen? Ik heb hier op een paar oude plaatjes staan werken met mijn electrische apparaat (ooit beginnerscursus gehad op de landbouwschool) en kwam een heel eind. Al is het wel een gegoochel om er niet doorheen te branden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 10:09 #72347 door
belangriujk is om een goed Co2 lasapparaat te kopen. koop niet de goedkoopste bij de bouwmarkt met gevuld draad oid. Ik zag dat ze bij rustbuster een goed apparaat hebben voor een redelijke prijs. Zeker voor co2 apparaten geld goedkoop is duurkoop. Ikzelf heb ook een apparaat gekocht (een ferm) wat net niet voldoet . het werkt wel maar de draaddoorvoer is zodanig dat ik me af en toe dood erger, en de kleine gaspatroontjes zijn ook zo leeg. Had ik maar meteen een goeie gekocht....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 10:18 #72346 door
Ik heb zelf eerlijk gezegd ook een vrij goedkoop CO2 apparaat gekocht. Daarna heb ik wel geld besteed aan een grote CO2-fles en meters, omdat ik vind dat een goede gastoevoer het belangrijkst is. En ik ben er zeer tevreden mee (al 15 jaar). <br><br>
Groetjes, <br>
Jan

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2004 10:53 #72345 door
Ik heb een Mig apparaat van het merk SIP. Heel redelijke kwaliteit. Maar nu is m'n speol lasdraad geoxideerd, en loopt hij nogal onregelmatig, inderdaad irritant. Dus bewaar je spoel niet in een vochtig schuurtje.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD