dakgoten: hoe pak ik die roest aan???

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2005 00:42 #53863 door
De dakgoten van mijn Duett zijn aan beide kanten flink aan het roesten (vooral boven de deuren).

Tussen het plaatwerk is de roestduivel flink actief geweest (en nog steeds is hij actief). De op elkaar geperste plaatdelen zijn door de roest uit elkaar gaan staan en dus een stuk dikker dan "normaal".

Plaatwerk hiervoor is (voor zover ik weet) niet in de handel, maar heeft iemand misschien een tip hoe ik dit probleem kan aanpakken? Hopelijk heeft iemand ervaring met het aanpakken van dit soort problemen en dus zijn alle tips van harte welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2005 16:52 #72619 door
Beantwoord door in topic dakgoten: hoe pak ik die roest aan???
Om te beginnen zou ik eerst eens flink de komstaalborstel op de haakse slijper er op zetten, dan kan je zien wat er nou echt weg is. blijkt het dat er gaten in zitten dan kun je die dichtlassen.Zijn er hele stukken verdwenen dan blijft er niets anders over dan plaatselijk nieuw plaatwerk te maken dwz knippen/zetten/buigen eventueel de felsranden namaken en er in te lassen. Hierna met de carosserievijl strak vijlen en eventueel vertinnen/plamuren. Als je er stukken uit moet halen doe dan niet te veel tegelijk en zet de nieuwe stukken eerst met een paar hechtlasjes vast dan tussen die lasjes enz. anders heb je kans dat je dak op een rare manier bol gaat staan. Het voordeel van ijzer is dat je eventuele fouten altijd weer kunt herstellen. Vergeet niet je hemeltje en eventueel de kabelboom/isolate weg te halen (brand!). tussen het plaatwerk waaar je niet bij kan kun je owatrol laten lopen dit stabiliseert de roest.suc6

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2005 11:33 #72618 door
Dank je wel Eugen! Heel wat bruikbare tips en zeker die tav de risicos zoals het boltrekken van het dak en de kans op brand. Als er nog meer ervaringsdeksundigen zijn, ook grag hun reactie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2005 14:00 #72617 door
Als na de braamborstel het plaatwerk nog redelijk heel is kun je ook vertinnen overwegen, gaat vrij goed in zo`n gootje, te dik is nooit een probleem want dat zachte tin is zo op vorm geschuurd. Afwerken (goed) met zinkspray en de normale lakken. De roest komt als je het goed hebt schoongebraamd en vertind nooit meer terug!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD