motorkapkabel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2005 19:35 #53629 door
motorkapkabel is gemaakt door
Mijn motorkapkabel was onlangs geknapt. Bij het VOD een nieuwe gekocht, maar die is toch een stuk minder mooi. Ik vermoed dat mijn oude nog origineel uit 1962 was. Weet iemand hoe je zo'n kabel repareert? Ik zal proberen te beschrijven hoe hij eruit ziet:
Aan het handvat zit een metalen staafje waar de staaldraad in zit. In het staafje zitten aan het uiteinde twee gaten overdwars. In die gaten zie je dat de staaldraad samengeknepen is zodat ie er niet meer uit kan.
Die gaatjes zijn zo klein dat je er met een tang niet tussen komt, dus ik vermoed dat je de boel zult moeten verhitten om de oude draad eruit te krijgen. Iemand ervaring hiermee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2005 23:36 #73869 door
Beantwoord door in topic motorkapkabel
De oude kabel een stuk mooier? Je bedoelt dan zeker het knopje wat in de auto gemonteerd zit. <br>

Die kabels zitten vaak echt in elkaar geknepen, daar verander je niks aan, het enige wat je zou kunnen bekijken is hoe de aansluiting met het werkelijke 'slot' onder de motorkap is, kan je daar eventueel een ander tonnetje aanschroeven? <br> Zo niet, dan denk ik dat het zoeken wordt op een beurs voor een kabel uit een sloopauto, maar zeg nou zelf; hoe vaak kijk je naar het knopje van de motorkap?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2005 01:07 #73868 door
of laat het spul restaureren door EDS
www.edsclassic.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2005 10:48 #73867 door
Zo'n soort kabelaansluiting heb je ook bij de chokekabel van de PV. Ik heb gewoon mety een dun boortje in die gaatje geboord totdat er weinig meer van de kabel over was. De nieuwe kabelmet een ponsje weer platgeslagen in de gaten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2005 13:19 #73866 door
Het ging mij inderdaad vooral om dat knopje. Bedankt voor de reakties! Ik zal het eens proberen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2005 13:20 #73865 door
Denk dat je hem van een pianosnaar kunt maken.

Alfred.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2005 13:48 #73864 door
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Alleen kreeg ik het restje kabel niet uit het voorste gaatje. Ik heb dat gedeelte van het staafje toen maar afgezaagd en een tweede gaatje bijgeboord. Het platslaan van de kabel met een ponsje vergt overigens erg veel geweld. Hier moet sprake zijn van een zeer harde staalsoort (verestaal o.i.d.). Ik denk dat het orgineel behoort te worden geperst is (met 10 ton of zo).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2005 19:46 #73863 door
Ik zelf heb het ´knopje´ opnieuw gekocht. Niet duur bij het VOD. Ik kreeg echter met geen mogelijkheid en nieuwe kabel er op gemonteerd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD