veersluitring in versnellingsbak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2005 17:41 #53460
door
veersluitring in versnellingsbak is gemaakt door
Vandaag bij Dries aan het sleutelen geweest om mijn M41 en J-type overdrive oliedicht te maken. O.a. de pakkingen van het lager tussen de bak en de overdrive waren kapot en moesten vervangen worden. Ik kreeg de overdrive niet van de bak gescheiden daarbij hebben we vrij hard getrokken en iets gewrikt. Uiteindelijk kwam de overdrive los, en kwam de hele as uit de overdrive (volgens Dries zit het uiteinde in de naaldlagers van de overdrive). Om eea na te kijken heb ik het deksel van de bak afgehaald en daar zag ik mijn probleem. Er zitten 3 synchromeshringen in de bak. De voorste zat los en scheef. Dit kwam doordat we de hele as een klein eindje (1 a 2 cm) uit de bak hadden getrokken (met het wrikken). Uit de synchromeshring stak een veersluitring. Deze zat iets dwars op de ring. Deze ring hoort volgens mijn onderdelenboek daar niet te zitten. Ik heb de sluitring er ondertussen uit (zat in de weg). Mijn vraag is, zou ik zonder problemen kunnen rijden zonder de ring. Ik snap dat de ring een functie heeft (iets op z'n plaats houden), maar in principe sluit de hele tandwielen lijn zichzelf toch al op? Of zouden jullie me aanraden eea uit elkaar te halen? Is het makkelijk om de bak uitelkaar te trekken en weer in elkaar te zetten? De bak deed het wel voordat ik 'm los trok, maar ik weet niet zeker of de sluitring wel op z'n plaats heeft gezeten. Groet, Jacco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2005 20:56 #74694
door
Beantwoord door in topic veersluitring in versnellingsbak
Ik heb haynes er even op na geslagen en het lijk haast wel of de ring uit de `synchroniser asembly` komt. Er zitten er 2 in, en er zou er dus 1 uit zijn, zou de ene het houden?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 12:49 #74693
door
Bedoel je een veerclipje dat in een groefje valt, of een soort beugeltje met een gebogen hoekje eraan? Ongeacht welke het is, is zou hem er maar weer instoppen. In het geval van een clipje zal de boel op de as kunnen schuiven wat niet de bedoeling is, en in geval van het beugeltje zal je synchromesh zeer waarschijnlijk niet meer werken en mogelijk uiteindelijk die kleine palletjes losgooien met alle gevolgen van dien.<br>
Een OD wordt niet met geweld aan de bak gemonteerd, dus hij zal er ook niet met geweld af horen te gaan. Soms blijft er net wat hangen, maar neem je tijd bij zoiets en ga niet staan trekken.<br>
Feitelijk had je de OD niet eens helmaal los hoeven te halen. Ik heb hem ook wel eens een stukje los gehaald en vervolgens de nieuwe pakking aan de bovenkant even doorgeknipt en hem er zo dus gewoon tussen gedaan, al is het compleet verwijderen van de OD wel zo makkelijk bij het schoonmaken enzo.
Een OD wordt niet met geweld aan de bak gemonteerd, dus hij zal er ook niet met geweld af horen te gaan. Soms blijft er net wat hangen, maar neem je tijd bij zoiets en ga niet staan trekken.<br>
Feitelijk had je de OD niet eens helmaal los hoeven te halen. Ik heb hem ook wel eens een stukje los gehaald en vervolgens de nieuwe pakking aan de bovenkant even doorgeknipt en hem er zo dus gewoon tussen gedaan, al is het compleet verwijderen van de OD wel zo makkelijk bij het schoonmaken enzo.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 13:27 #74692
door
Het is het beugeltje met het hoekje eraan. Ik denk idd dat het de kleine palletjes op de plaats houdt. Weet je of het er makkelijk weer in te plaatsen is? En kan dit zonder de bak uitelkaar te halen? Ik kan iets speling krijgen door de as een stukje uit de bak te trekken. Daarmee is er iets ruimte om het beugeltje terug te plaatsen, maar het omgebogen hoekje moet toch ergens in passen, en dat lijkt me erg moeilijk, toch?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 14:53 #74691
door
Dan is het inderdaad dat beugeltje van de synchromesh. Tja, je zou kunnen proberen om hem er weer in te zetten als je genoeg ruimte kunt creeren, maar makkelijk zal het denk ik niet zijn. Dat hoekje valt inderdaad in een sleuvje of gaatje als ik het me goed herinner. Maar goed, het valt te proberen, de hele bak slopen doe je tenslotte ook niet in 5 minuten (helaas). Succes!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 15:15 #74690
door
Blijft de vraag nog staan eigenlijk hoe het nou komt dat de complete as uit de overdrive is komen zetten.
Normaal moet er toch ergens een koppeling zijn?
Normaal moet er toch ergens een koppeling zijn?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 18:17 #74689
door
Ik heb vandaag zitten prutsen en het is me gelukt om het ringetje er weer in te prutsen. Ik heb de drie palletjes eruit gehad en het ringetje geplaatst, daarna de palletjes weer terug en klaar... Maar nu heb ik geen goed gevoel ebij na het in elkaar zetten, de assen draaien erg zwaar. Dit gebeurde nadat ik de middelste selectoras terug had gezet, wellicht dat er iets nog niet helemaal goed zit maar ik kom er nog niet echt achter. Ik begin er een beetje moe van te worden, morgen nog maar eens kijken. En ik denk toch dat ik eens rond ga bellen om te kijken of iemand bak + overdrive na kan kijken. Maar ja, moet nou ook weer niet de wereld gaan kosten...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2005 19:46 #74688
door
Jacco,
Lopen de assen zwaarder dan voorheen? Dit kan natuurlijk veroorzaakt worden door het feit dat de bak nu helemaal droog staat?
Alles zit wel op de juiste plek?
Zoals ik al zei, Flok Boer is een goed adres............
Hij doet volgens mij ook alleen maar onderzoek van de bak zonder reparatie. Jouw bak is nu gemakkelijk te onderzoeken, alles ligt los, net zoals de overdrive.
Lopen de assen zwaarder dan voorheen? Dit kan natuurlijk veroorzaakt worden door het feit dat de bak nu helemaal droog staat?
Alles zit wel op de juiste plek?
Zoals ik al zei, Flok Boer is een goed adres............
Hij doet volgens mij ook alleen maar onderzoek van de bak zonder reparatie. Jouw bak is nu gemakkelijk te onderzoeken, alles ligt los, net zoals de overdrive.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2005 21:33 #74687
door
Het omgebogen deel van de veertjes horen in een van de drie palletjes te zitten opdat de veertjes niet kunnen meedraaien met het geheel. Aan weerskanten in het tandwiel zit een veertje die de palletjes naar buiten drukken. Het liefst pak je twee verschillende palletjes. Bij het weer monteren van mijn M40 bak draaide alles ook vrij zwaar totdat ik de aandrijfflens monteerde en goed aandraaide. Het is mogelijk dat als je de overdrive monteerd alles weer soepel draait.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2005 22:25 #74686
door
Jacco,
Niet zo de boel eronder zetten want dit gaat mis. Je zult de bak moeten demonteren en weer in elkaar zetten anders draai je de boel kapot. Het is niet moeilijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt wel een uitdaging. Koop een haynes boek, zo ben ik ook begonnen.
groeten,
Wim
Niet zo de boel eronder zetten want dit gaat mis. Je zult de bak moeten demonteren en weer in elkaar zetten anders draai je de boel kapot. Het is niet moeilijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt wel een uitdaging. Koop een haynes boek, zo ben ik ook begonnen.
groeten,
Wim