roest

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 15:01 #53284 door
roest is gemaakt door
Hallo, ik heb sinds zaterdag een amazone gekocht en ben er helemaal verliefd op. nu zit er hier en daar op het chroom een paar roest plekjes. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat het best kan behandelen en hoe ik in het vervolg het best roestvorming kan voorkomen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 15:11 #75419 door
Beantwoord door in topic roest
met beetje staalwol is het er zo af, begin zacht om geen krassen te maken; normaal roest chroom niet, poets chroom echter regelmatig (behoort overigens tot normaal onderhoud)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 16:12 #75418 door
Er werd mij aangeraden blanke tectyl op de bumpers te spuiten, maar ik heb dit zelf nooit gedaan. Misschien iemand anders die hier ook ervaring mee heeft?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 16:47 #75417 door
Ik heb ook blanke tectiel op mijn bumper gespoten. De bumpers blijven hierdoor niet zo mooi glimmen, ze worden er vrij dof van. Ik zat nu eraan te denken om er ooit een keer blanke lak op te spuiten. Ik neem aan dat dat mooier wordt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 22:58 #75416 door
Ik heb bij montage nieuwe bumpers de heldere tectyl aan de binnenzijde gespoten, mijn ervaring is dat dit vaak als eerste "aanslaat" met roest.
In de winter wil wat waxoil de (voor)bumper geod beschermen en poets je er zo weer af.
Wees voorzichtig met schuurwol, krast erg snel, liever een fijner goedje.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 06:21 #75415 door
ik probeerde ooit, op 1 van mijn AMs, met poetsmiddel "Commandant" grove korrel (3 of 4?) roestplekje(s) zonder succes volledig weg te krijgen, alleen staalwol/schuurwol helpt (uiteraard zacht drukken), + daarna stipt onderhoud. Maar wat een verschil: mijn originele chroom, op 1ste AM, is na 38jaar, 650 000km, nog steeds als nieuw, wat is er toch mis met al die "nieuwe" namaak??

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 08:37 #75414 door
Geen idee wat mis is aan de nieuwe namaak, maar wel dat het absoluut geen kwaliteit is. Binnen eem half jaar al roestpitten. :( Zeker gemaakt voor binnengebruik

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 09:04 #75413 door
Helaas is het zo dat de nieuwe in herproductie genomen bumpers van een kwaliteit is die alleen mooi blijven als je er niet mee in de regen gaat rijden. Met andere woorden, waardeloos dus. De enige optie is om je bumpers opnieuw te laten verchromen met een koper tussenlaag. daarna een mooie dikke laag chroom erop, succes verzekerd!
Ik heb bij mijn ama (99-31-EU) dit in 1986 nog in Nederland laten doen. Dat kon toen nog voor een schappelijke prijs. Dit chromewerk is nu nog in perfecte staat. Ik heb er nu opnieuw verchroomde rosetten (zaten een paar kleine deukjes in) erbij gezet en je ziet geen verschil. De verchroomde bumpers hebben toch 200.000 km. in weer en wind achter de rug.
Kortom, staalwol, poetsen, schuren, tectyl enz... zijn in principe allemaal lapmiddeltjes om de glans er tijdelijk op te krijgen. Als de portemonnaie het toelaat zou ik zeker de eigen bumperdelen opnieuw laten verchromen, daar heb je zeker veel plezier van. We zijn uiteindelijk toch allemaal kraaien? Als het maar glimt.......

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 09:56 #75412 door
"Ik heb bij mijn ama (99-31-EU) dit in 1986 nog in Nederland laten doen"

en dat is nou net het probleem ,tegenwoordig mag dat niet meer.De koperlaag mag er niet meer ondergezet worden.
Voor zo ver ik het weet mag het in Belgie nog wel (fantastisch dat NEE ;-),daar is men nog niet zo streng met de regels.
Staalwol zou ik niet gebruiken ,maar je hebt genoeg poetsmiddelen voor chroomwerk (ALDI verkoopt soms tubes met RVS poets middel(1 euro 50 of zo) ,werkt ook goed.
In de winter eventueel wat zuurvrij vaseline er op tegen de pekel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 10:01 #75411 door
Schuurwol drenken in owatrol en voorzichtig poetsen. De owatrol voorkomt verder roesten. Het teveel opgebrachte gewoon wegvegen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD