primer

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 14:50 #53028 door
primer is gemaakt door
Vorig jaar heb ik bij mijn amazon op verschillende plaatsen roest weggewerkt. Nu wil ik weer wat plekjes aan gaan pakken. <br>
Maar als ik de bijgewerkte plekken van vorig jaar bekijk, dan zie ik alweer beginnende roest zitten. Nu vraag ik mij af wat ik verkeerd doe.<br>
Vorig jaar heb ik de roest weggehaald met een staalborstel op een boormachine. Vervolgens heb ik hem in primer gespoten. Deze primer is van Wurth en heet "Roeststop grondlak, sneldrogend", daarover heb ik eventueel nog plamuur gespoten en vervolgens de lak (tussendoor ook nog geschuurd). Volgens mij moet de primer die ik gebruikt heb toch een goede primer zijn.<br>
Mijn vraag is dus wat heb ik verkeerd gedaan, of wat kan ik verbeteren om ervoor te zorgen dat ik langer geen last heb van roest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 17:09 #76519 door
Beantwoord door in topic primer
Als de roest van binnenuit komt dan helpt primer e.d. niet. De boel moet dan van binnenuit ontroest worden en voorzien van iets beschermends. Verder is het heel moeilijk om iets dat eenmaal roest ECHT roestvrij te krijgen. Na schoonmaken ziet het er mooi uit maar in kleine putjes blijft een residu van roest over en dat gaat dan toch weer verder zieken. De beste manier om te ontroesten is stralen. Vaak vallen er na stralen op roestige plekken gaten in de carosserie. Op de plek van de gaten zat geen metaal maar roest.Maar stralen doe je niet zomaar effe. Wil je met middeltjes doorgaan dan moet je ervan uitgaan dat het een lapmiddel is dat het hoogstens het roestproces afremt. Maar je zult zien dat na verloop van tijd op dezelfde plek weer problemen ontstaan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 17:34 #76518 door
Ik ben het helemaal eens met Han. Ik had afgelopen winter mijn roestplekjes heeeeeel goed schoon gemaakt en met het wondermiddel POR-15 behandeld. Gevolg was dat ik het roestplekje heb opgesloten en nu na zes maanden is roesplekje is getransformeerd in een gat. Opletten dus...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 18:42 #76517 door
Tja het blijft lastig.. na het schoonmaken behandelen met fertan wil ook wel eens helpen. Bij mij gaat het 8 van de 10 keer goed maar het is wel balen als je bijjv je voorscherm weer strak in de lak hebt en er ontstaat toch weer een blaasje..... vertinnen helpt ook. Maar goed opletten dat je zowel de binnen als buitenkant goed behandeld maar soms helpt alleen een stukje verse plaat.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 19:39 #76516 door
Stralen doe je niet zomaar? Moet je eens op www.rustbuster.nl gaan kijken. Daar wordt een klein straalapparaat verkocht, dat zeer plaatselijk roestplekken kan uitstralen. Straalgrit wordt opgevangen en kan je hergebruiken. Hierdoor sta je ook niet constant in een stofwolk. Een echte aanrader. Je hebt er wel een compressor bij nodig natuurlijk. Verder werken veel mensen veel te krap rondom de roestplek. Zo´n roesplek neemt vaak de vorm aan van een spin. Een dikke knol roest, met de roest pootjes vrijwel onzichtbaar. Het alleen weghalen van het lijf van die spin, heeft tot gevolg dat die pootjes vrolijk doorwerken. Het is dus zaak net zo lang door te stralen (in een circel rondom het lijf) tot je nergens meer een zwarte bodem tegenkomt, maar alleen blank metaal. Da´s wel schrikken de eerste keer, want die plek van een cm doorsnee is dan al snel 3 a 4 keer zo groot.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2005 22:47 #76515 door
Dat ding van Rustbuster heb ik daar ook gedemonstreerd zien worden tijdens de lascursus, maar de bruikbaarheid vond ik zeer, zeer beperkt. Hele kleine stukjes per keer en alleen op een vlakke ondergrond te gebruiken, terwijl wij ook vaak in hoeken en gatem willen stralen! Maar er is hoop: iemand had een tip over een leuk straalpistool: bij van Cranenbroek, die zitten in het zuiden van het land ( www.cranenbroek.nl )kocht ik een straalpistool voor iets van 6 euro, een zak grit van 25 kg kostte ook zoiets. Op de compressor en draaien maar! Wel een laskap met opgeklapt glaasje o.i.d. opzetten. En ja, het geeft wel een zooi, maar als je het buiten doet, gaat het prima.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 16:48 #76514 door
Ik heb dat "ding" van Rustbuster, en vind het, met ruime ervaring dus niet slechts gebaseerd op demonstratie, zeer zeer bruikbaar. OK, hoeken en gaten niet, daar gebruik ik dan wel ander materiaal voor.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 16:50 #76513 door
Een compressor heb ik (nog?) niet. Stralen is dus geen optie. Ik heb wat gelezen over fertan, is dat als primer te gebruiken of is dat puur om de roest zo goed mogelijk weg te halen en moet er vervolgens een primer overheen? En zijn de resultaten met fertan echt een stuk beter?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 21:02 #76512 door
Ik heb ook zo,n straalpotje met een zak eraan, helaas is mijn compressor niet krachtig genoeg om de zak en het straalpistool van voldoende lucht te voorzien. ik heb de zak eraf gesloopt en straal nu zonder.Ik leg een groot zeil neer en ook achter hetgene wat ik straal ,als het potje leeg is vouw ik de punten van het zeil bijelkaar en vul daar dan weer het potje mee.Als de rubberring aan de voorkant er af is kun je ook in hoeken en gaten komen.Het is wel slim om een grote zak grit te kopen de kleine flesjes die je bij de ijzerhandel koopt zijn even duur als een baal van 20 kilo!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2005 21:53 #76511 door
kijk ook eens op www.por15.nl . Die Metal ready is ook een roestomzetter en dan inderdaad afsluiten met por15. Zondag nog op de beurs.
henk

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD