deur afhangen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 19:43 #53020
door
deur afhangen is gemaakt door
Recentelijk twee nieuwe (opgeknapte) deuren in mijn 2 deurs amazon uit '67 gehangen. Aan de bestuurderszijde hangt de deur prima na wat afstellen en proberen en sluit okay (aan). Aan de bijrijders zijde wil het echter maar niet lukken. Dit is de 2e deur die ik erin hang en de eerste sloot helemaal niet goed aan en de 2e (komende uit een 69-er waarin de deur heel mooi zat) wil ook niet goed sluiten. Is het verschil in bouwjaar van belang? En heeft iemand nog tips en ervaringen om de deur wel goed aansluitend op de carroserie te krijgen.
Dank,
Mike
Dank,
Mike
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 20:59 #76548
door
Beantwoord door in topic deur afhangen
een 1967 2 deurs noemt in onderdeelboek
"P130(B18)", een 1969 2 deurs noemt "P130(B20)"; voor beide types (en dus jaren) vind je dezelfde part nrs voor: deuren links en rechts, scharnieren op de ene zijkant, en een soort geleider en vanger aan de andere zijkant (=de achterkant). Als de deuren goed zijn, en het gaat echt NIET, dan heeft de carrosserie een deuk gehad die niet perfect gerepareerd is. Aannemend dat dit niet zo is, kan een 2de persoon je helpen de rechterdeur er juist in te hangen (haal ev rechterspatbord eraf).
"P130(B18)", een 1969 2 deurs noemt "P130(B20)"; voor beide types (en dus jaren) vind je dezelfde part nrs voor: deuren links en rechts, scharnieren op de ene zijkant, en een soort geleider en vanger aan de andere zijkant (=de achterkant). Als de deuren goed zijn, en het gaat echt NIET, dan heeft de carrosserie een deuk gehad die niet perfect gerepareerd is. Aannemend dat dit niet zo is, kan een 2de persoon je helpen de rechterdeur er juist in te hangen (haal ev rechterspatbord eraf).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 21:43 #76547
door
Goed afhangen van deuren kan alleen als de schermen er af zijn. Dan kun je overal goed bij. Met zijn tweeën werken maakt het ook een stuk makkelijker. Niet te snel aannemen dat de carrosserie scheef is. Gewoon doorgaan. Wat ook belemmerend kan werken zijn nieuwe deurrubbers; maakt het werken vaak wat lastiger.
Succes
Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 21:55 #76546
door
Zorg ervoor dat je geen speling op je scharnieren hebt. Voor een juiste afstelling moet je inderdaad het spatbord demonteren, anders kom je nooit goed bij de bevestiging van het bovenste scharnier. Met de boutjes aan de A-stijl stel je de hoogte van de deur af, je kunt hem ahw iets voor- of achterover laten kantelen, en met de schroeven aan de deur stel je de deur meer of minder naar binnen-buiten. Probeer het geheel zo af te stellen dat de naden links en rechts een beetje gelijk zijn en de bovenkant de lijn van het dak volgt. Is het rubber van de deur nog wel goed, scheelt ook weer in het windgeruis. Je moet wel een beetje geduld en een setje goede engelse sleutels hebben.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2005 22:14 #76545
door
Om de afstanden goed te krijgen kun je het beste de openingen meten (van te voren of bij een nette Amazon) dan een mal maken bv van een houten spatel. Dan van achteren naar voren werken. Deuren afhangen, dan schermen en front waarbij je de passing van de motorkap ook controleert.
Dit geeft de mooiste resultaten, let op dat de deuren niet door de zwaarte naar beneden zakken en daardoor boven niet goed aansluiten, hier dus ook een mal om te controleren. De deurvanger kan maar gering worden verschoven dus de tolerantie is gering.
Het is zo dat sommige deuren (de verticale raamstijl)iets moeten worden bijgebogen. Vergelijk de oude deur middels een kartonnen mal met je nieuwe deur. Pas als dit alles is gecontroleerd kun je gaan denken aan een kromme carrosserie of slecht laswerk. Prijs je gelukkig bij de Amazon kun je dit nog doen bij een P1800 zitten de schermen gelast.
Dit geeft de mooiste resultaten, let op dat de deuren niet door de zwaarte naar beneden zakken en daardoor boven niet goed aansluiten, hier dus ook een mal om te controleren. De deurvanger kan maar gering worden verschoven dus de tolerantie is gering.
Het is zo dat sommige deuren (de verticale raamstijl)iets moeten worden bijgebogen. Vergelijk de oude deur middels een kartonnen mal met je nieuwe deur. Pas als dit alles is gecontroleerd kun je gaan denken aan een kromme carrosserie of slecht laswerk. Prijs je gelukkig bij de Amazon kun je dit nog doen bij een P1800 zitten de schermen gelast.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2005 19:08 #76544
door
Kortom, het betekent voor mij dus om alles nog eens goed na te lopen en even helemaal opnieuw afhangen. Ditmaal met verwijdering van het voorspatbord. Ik realiseer me dat het wellicht ook te maken kan hebben met de lichte speling op het onderste scharnier waardoor afhangen lastig wordt. Had hier in eerste instantie vanaf gezien om dat deze muur vast zitten. Ik denk ook niet dat het chassis/carosserie zelf een opdoffer heeft gehad in het verleden. dit had ik anders tijdens de (deel)restauratie wel ontdekt denk ik. Ik ga me weer een zaterdagje druk maken en hopen dat het me lukt om de deur voor de winter goed te laten sluiten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 09:03 #76543
door
Kom weer eens gezellig langs Mike!! Kun je eventueel even kijken of het afhangen met een spelingvrij scharnier beter gaat. Of we kijken er samen nog even naar.