volvo's roesten niet!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2005 16:02 #77186 door
Beantwoord door in topic volvo's roesten niet!
Mijn eerste 140 '73 was gatenkaas.
Daar heb ik met de komst van de APK bijna 2 vierkante meter plaat ingelast in het totaal.
Mijn eerste en enige 240 was helemaal zacht.
Mijn huidige 164 '71 was al het nodige aan gedaan en ik heb er ook nog eens een behoorlijk stuk bodem in moeten lassen.
De nieuwe Volvo's roesten mogelijk niet.
Tevens zijn enkele serie's van de 740 erg hard.
De 400 serie is weer redelijk in staat de bruine schimmel te laten groeien.
Ik heb zo'n vermoeden dat het vanaf de 850 echt voorbij is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2005 20:31 #77185 door
Een 240 uit '92 roest ook niet! Heb ik meer dan 10 jaar gehad: Geen spat roest en gewoon buiten voor de deur!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2005 09:28 #77184 door
Ik heb een ontzettend probleemloze s40 met g3.322000km.Maar roesten doet ie!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 22:53 #77183 door
in het clubblad 02/05 vd Belgische Volvo club verscheen onlangs een artikel “40jaar Volvo Cars Gent”, met daarin volgende paragrafen en uittreksels waaruit wat info af te leiden is omtrent hoe Zeeds een Belgische Amazon uiteindelijk wel is (de carosserie nl. 100%!!):

De Belgische Amazon.
Het eerste Volvo model dat in Gent van de band liep was de Amazon. Het ging louter om assemblage werkzaamheden bij Volvo Europa nv, zoals de fabriek toen heette. Geschilderde naakte koetswerken werden in open houten kratten vanuit Zweden verscheept naar Gent. Daar werden de koetswerken vervolledigd tot afgewerkte auto’s. Het interieur werd zelf in de fabriek vervaardigd. Voor het herstellen van eventuele lakschade was er zelf een spuitcabine aanwezig in de fabriek. Oudere werknemers herinneren zich nog goed hoe in de winter het ijs uit de kale bodies diende te worden verwijderd, alvorens zij werden klaargezet op de band voor verdere afwerking. Vanaf 1966 werd een tweede model op de band gezet met de introductie van het 140 model. De Amazon werd tot 1969 in Gent geassembleerd, waar in juni van dat jaar de laatste van de band liep.
…..
Volvo Europa wordt groot.
In 1972 zal Volvo Europa een eerste grote verandering ondergaan. De fabriek wordt uitgebreid met een las- en schilderijfabriek, waarvoor de bouwwerkzaamheden in 1970 werden opgestart. Op 5 september 1972 verlaat de allereerste volledig in Gent gebouwde Volvo de fabriek. Het was een witte 145 van het modeljaar ’73.

Het volledige artikel werd ondertekend door Paul Malfroot en Willy Moonen.

Ik neem aan dat beide auteurs de geciteerde informatie uit 1ste hand in Gent verkregen hebben. Tegelijk zet die informatie 1 en ander recht in de replies (op BasV’s bericht) die meestal slechts gebaseerd blijken te zijn op ongegronde suggesties en onderstellingen.Deze kloppen bovendien helemaal niet met de geciteerde info, en zijn dus onjuist. In ’t bijzonder zijn de Gentse Volvo’s dus wat de carosserie betreft als “echte” Zweedse Volvo’s te beschouwen. De oorzaak van het roesten van de zgn. Gentse Volvo’s moet dus in Zweden zelf gezocht worden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2005 23:03 #77182 door
kleine aanvulling: met "echte" Zweedse Gentse Volvo's bedoelde ik uiteraard bodies van de AMs en eerste 140s die er in kratten uit Zweden toekwamen. Vanaf 1972 is het uiteraard een heel ander verhaal.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD