lekkage bij afwatering schutbord??
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2005 08:11 #52812
door
lekkage bij afwatering schutbord?? is gemaakt door
Hallo. Ik heb een 144 uit '69 en heb last van een lekkage waarvan ik de oorzaak maar niet kan achterhalen. Bij hevige regenval loopt er namelijk water links- en rechtsvoor 'in de buurt' van de luchtroosters van het voeteneind naar beneden. Dacht eerst dat het raamrubber de schuldige was, maar na deze flink afgekit te hebben, is dit het zeker niet. Het viel me echter opeens op dat als de auto op een hellend vlak naar links of rechts stond ik meer water aan de ene kant dan aan de andere kant had staan. Ik vemoed nu dat het water dat bij de luchtroosters boven de motorkap naar binnen loopt niet meer goed wordt verwerkt. Klopt het dat hier bij het schutbord rubber slangen zitten die het water afvoeren? Als dit het geval is en deze verstopt zijn, zou het probleem verklaart kunnen worden. Maar den rest de vraag, hoe dit op te lossen en kom ik hier alleen maar bij als ik het dashbord los haal? Graag antwoord, want ik ben ten einde raad!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2005 19:17 #77592
door
Beantwoord door in topic lekkage bij afwatering schutbord??
Mijn 164 uit 1970 heeft hetzelfde probleem.
Er zit wel een slang voor de afwatering in het midden van de bak onder het luchtrooster maar aan de zijkanten ben ik geen slangen tegengekomen. Auto's (164's) van een later bouwjaar hebben wel afvoerslangen aan de zijkanten volgens mij. Onder het dashboard de lasnaden afkitten lijkt mij niet afdoende. Daarom denk ik er over om via het luchtrooster m.b.v. een dunne slang was of tectiel(?) in de bak te spuiten. Misschien dat het helpt.
Ik ben overigens heel benieuwd naar alternatieve/betere oplossingen
Er zit wel een slang voor de afwatering in het midden van de bak onder het luchtrooster maar aan de zijkanten ben ik geen slangen tegengekomen. Auto's (164's) van een later bouwjaar hebben wel afvoerslangen aan de zijkanten volgens mij. Onder het dashboard de lasnaden afkitten lijkt mij niet afdoende. Daarom denk ik er over om via het luchtrooster m.b.v. een dunne slang was of tectiel(?) in de bak te spuiten. Misschien dat het helpt.
Ik ben overigens heel benieuwd naar alternatieve/betere oplossingen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2005 19:55 #77591
door
Weet niet hoe 't bij een 144 zit maar bij de amazon loopt er een afvoerslangetje van onder het kachelhuis door de versnellingsbak/kardanas tunnel naar buiten.
In de loop der jaren komt daar zoveel troep in dat het slangetje verstopt raakt.(of men heeft al zoveel gesleuteld en is vergeten het slangetje terug te monteren zodat het water dus in je auto loopt ipv naar buiten.)
Het luchtroster(inlaat bij de motoerkap heeft ook nog een slang ,maar die zit in de motorruimte en loopt naast je stuurstang naar beneden (dit alles voor amazon(e) ,hoop voor je dat de 144 ongeveer dezelfde oplossing gebruikt)
In de loop der jaren komt daar zoveel troep in dat het slangetje verstopt raakt.(of men heeft al zoveel gesleuteld en is vergeten het slangetje terug te monteren zodat het water dus in je auto loopt ipv naar buiten.)
Het luchtroster(inlaat bij de motoerkap heeft ook nog een slang ,maar die zit in de motorruimte en loopt naast je stuurstang naar beneden (dit alles voor amazon(e) ,hoop voor je dat de 144 ongeveer dezelfde oplossing gebruikt)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2005 21:56 #77590
door
Wat ik me herinner van de 140 serie is dat (stom genoeg) die afwatering via de dorpels
loopt, dus controleer of de gaatjes in de dorpels niet verstopt zijn. Dat is overigens een van de redenen dat ik gestopt ben met de 140 serie, en ook de reden dat de meeste dorpels zo slecht zijn van die serie
loopt, dus controleer of de gaatjes in de dorpels niet verstopt zijn. Dat is overigens een van de redenen dat ik gestopt ben met de 140 serie, en ook de reden dat de meeste dorpels zo slecht zijn van die serie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2005 13:18 #77589
door
Geventileerde kokerbalken noemde Volvo dat. Leuk bedacht: tijdens het rijden blaas je je balken droog. Ze hebben alleen niet aan herfstblaadjes gedacht. Of het voorjaar: bij mij zaten ze vol met zaadjes van de enorme iepen die bij mij in de straat staan. De Amazon heeft dit overigens niet, bovendien zit daar in de ventilatiespleet een fijn gaas dat een hoop tegenhoudt. Had de 140 dat maar gehad: dan kon er niets in je dorpels komen wat er qua maat niet ook weer uit kan.
Ik geloof wel dat er in je achterwielkast aan het einde van de dorpel een groter gat zit met een rubberdop erin. Misschien kan je daar wat slims doen met een stofzuiger en een stuk slang of electrapijp...
RC.
Ik geloof wel dat er in je achterwielkast aan het einde van de dorpel een groter gat zit met een rubberdop erin. Misschien kan je daar wat slims doen met een stofzuiger en een stuk slang of electrapijp...
RC.