ventilatierooster

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 21:46 #52761 door
ventilatierooster is gemaakt door
Bij onze amazon combi die we in gedeeltelijk gerestaureerde staat hebben gekocht zit aan de rechterkant achteraan een gat. Hierin zou volgens de vorige eigenaar een ventilatieroosterje moeten zitten. Op geen enkele foto van een amazon combi die wij hebben bekeken zit echter op die plaats een rooster. Ik kan me dat rooster wel herinneren van de volvo's die mijn vader vroeger had, maar dat waren een 145 en nog weer latere modellen. Wie kan mij vertellen of zo'n rooster inderdaad thuishoort op een combi uit '68? Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 22:08 #77796 door
Beantwoord door in topic ventilatierooster
Neen! Is het geen doorvoergang voor gasvulling?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2005 22:27 #77795 door
Nee, er is ons verteld dat het voor een ventilatierooster is, en dat hebben we er ook bij gekregen, compleet met bijbehorend filter, aldus mijn echtgenoot. Goed om te weten dat het er niet op hoort, kunnen we het gat dicht laten lassen. Hij staat nu bij de spuiter, dus die kan dat dan mooi weg werken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2005 11:59 #77794 door
Ik heb een amazon combi 69, en er hoort echt geen ventilatierooster in. Het zou misschien niet verkeerd zijn, maar doet de originaliteit natuurlijk niet ten goede.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2005 20:49 #77793 door
Het hoort er niet, maar er zijn wel wat combi's bekend waar het achteraf is aangebracht voor extra ventilatie. Er rijdt onder andere een blauwe combi rond met een (140?) achteras met schijfremmen en die extra ventilatie. Ik kan me voorstellen dat een extra roostertje dat de doorstroming bevordert welkom is, zeker bijdagelijks gebruik. De standaardventilatie is niet echt top.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2005 18:06 #77792 door
Fijn dat dit nog even ter sprake wordt gebracht. Als de auto straks af is ga ik er dagelijks in rijden, en dat gat is er niet voor niets ingezaagd, blijkbaar. De auto wordt in de originele donkergroene kleur gespoten, dus dan valt het rooster ook niet zo op. Originaliteit is mooi, maar veilig rijden is beter, zeker gezien het feit dat ik er mijn kinderen in moet vervoeren. Het rooster blijft!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2005 22:56 #77791 door
Lijkt me verstandig - ik weet weliswaar het één en ander over originaliteit maar ben van mening dat onze auto's gewoon dagelijks inzetbaar moeten zijn. ± 27 jaar geleden had ik ook kortstondig een combi en wat ik toen node miste was een verwarmbare achterruit. Die was toen niet, maar is nu wel te koop.
Verdere aanbeveling: hoofdsteunen,rolgordels en verbeterde geluidsisolatie: bv www.noise-killer.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 09:58 #77790 door
De verwarmbare achterruit heb ik afgelopen zaterdag bij het VOD gekocht. Ik was er nog nooit geweest en werd er erg vriendelijk geholpen. Dankzij een tip hier op het forum kwam ik er achter dat die ruiten er waren, anders had ik dat plastic moeten kopen. Nu zijn we wel duurder uit, maar het is vele malen mooier. Hoofdsteunen hebben we ook, maar die zitten niet op de stoelen die we gaan gebruiken. Passen die op elke stoel? Rolgordels komen er ook in, ik heb ze nu niet en dat voelt toch minder veilig. Waar zet je overigens rolgordels achterin vast bij een combi? Bij onze 2-deurs zitten ze op de hoedenplank en die heb je in een combi natuurlijk niet.
Die noise-killer lijkt interressant, ik zal bij de garage vragen wat ze er van vinden. Bij de 2-deurs zaten er isolatieplaten onder de motorkap. De auto liep toen erg snel warm in de zomer en we hebben ze eraf gehaald. Daarna ging het beter. Ik weet niet of ik daar om zit te springen, maar elders in de auto is het misschien geen slecht idee.
Bedankt voor de tips, het is erg prettig dat je niet steeds zelf het wiel hoeft uit te vinden en dat er mensen zijn die hun kennis en ervaring willen delen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 12:03 #77789 door
De 'anatomische' stoelen van alle Amazons van na 1966 zijn voorbereid op het plaatsen van hoofdsteunen (in het frame zitten daarvoor dan klemmetjes en een dwarsbalk. Je kunt dat zien als je de bekleding er afhaalt. Bij de hoofdsteunen horen buisjes te zitten die je er dan in plaatst. Evenals ringen met schroefdraad om de hoofdsteun te fixeren. De onderste ring direct op het buisje leggen, daarna voorzichtig op de juiste plek gaten maken in de bekleding en die opnieuw aanbrengen.
Voor rolgordels in een combi zijn er verschillende oplossingen. Het is mogelijk om de spijl aan te brengen die bij 145's en 245's voor de achteruit zitten en gordels uit die auto's te gebruiken. Universele gordels met de rol op de stijl naast de achterdeur (dus naast je hoofd) kan ook. Ook bestaan er allerhande varianten met extra aangebrachte bevestigingspunten.

succes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD