portierruit zakt spontaan naar beneden

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 13:10 #52417 door
Vannacht tijdens de nachtrit zakte de ruit van het rechterachter portier spontaan naar beneden en was niet meer omhoog te draaien. Het was stervenskoud, maar gelukkig duck tape mee, dus de ruit tijdelijk vastgeplakt. Maar wat nu? Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Hoe lastig is dit te demonteren/monteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 14:11 #79791 door
Beantwoord door in topic portierruit zakt spontaan naar beneden
Ik heb deze euvel ook gehad en heb toen mijn bekleing van de deur afgehaald om de oorzaak te kunnen bekijken.
Moeilijkste was om de slinger te demonteren ivm klein veertje( let hier goed op, als je een beetje handig bent krijg je hem er zo uit en anders... zou ik adviseren om het met het speciale tangetje te doen)
Bij mij was de bediening verleten (vervangen) en maakte tegelijkertijd gebruik om alles eens goed te ontvetten. ketting weer goed gespannen en alles gemonteerd en voilá perfect.
Succes met klussen,
grtz Ron

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 17:00 #79790 door
Ik heb dit inderdaad ook het meeste problemen gehad met de demontage van de slinger. Met een speciaal tangetje is het echter geen probleem. Bij mij was het onderdeel waarop het raam rust en waaraan de ketting is bevestigd geheel doorgeroest.
Dit onderdeel is nieuw te krijgen.
Daarna geen problemen meer.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 19:04 #79789 door
Hallo allemaal,
Jullie emails over dat tangetje maken me nieuwsgierig. Ik heb een 164(mede dankzij Niek de Boer). Is dat veertje van de Amazone gelijk aan de 164 en dat tangetje maak je dat uit bestaand gereedschap of koop je het kant en klaar?
Bedankt bij voorbaat voor jullie reacties

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 19:29 #79788 door
Zo'n tang heet een "omega veren tang" kost iets van 10 euro. Deze omega veertjes zitten in veel klassiekers dus waarschijnlijk ook in een 164.
Ik heb 2 wasknijpers in mijn auto liggen, mocht die ruit een keer spontaan onderin de deur liggen, ff de bekleding aan de onderkant eraf wippen, ruit omhoog drukken en 2 halve wasknijpers klemmen tussen de sponning en de ruit zodat hij klem blijft zitten. Dan kun je in iergeval warm&droog naar huis toe rijden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 19:39 #79787 door
Het tangetje waar we het hier over hebben is een zgn. circliptang. Een ideaal tangetje en onmisbaar als je je bekleding en je deurhendels wilt demonteren. Ze zijn te krijgen in verschillende kwaliteiten. Ik heb ze gehad van een onbekend merk, toen waren ze 9 euro, dus voor die prijs moet iedereen er eentje in de gereedschapskist hebben lijkt mij. De kwaliteit is niet geweldig, maar ze gaan een hele poos mee. Ik heb er nu een paar van midlock (kun je overal kopen) en die zijn aanzienlijk duurder (21 euro). Maar ook van een veel betere kwaliteit. Volgens mij passen die tangen ook op de klemmen (groter) die bij de 164 achter de hendels zitten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 21:04 #79786 door
Inmiddels onderzoek gedaan naar de oorzaak. Bleek de bevestiging tussen ketting en raamhouder los te zijn geraakt. Dit zit bij mij (origineel?) met een parker vastgeschroefd en door de beweging van het op en neer draaien heeft die zich losgewerkt. Alles weer gemonteerd en doet het weer prima. Ik had zelf een plat plaatje gemaakt waarmee ik de veer kan demonteren. Even prutsen, maar gaat uitstekend.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 21:19 #79785 door
met plat geklopt uiteinde van spaak (0.5-1mm) waar een puntje aan geslepen
is, kan omega veertje met geen moeite verwijderd worden; alleen zien dat
veertje niet wegspringt. Voor monteren: schuif veertje half op hendel, duw
hendel+veertje stevig tegen bekleding, en duw met dun plaatje (alu of pvc)
op veertje tot dit op zijn plaats springt, ook zonder moeite.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 21:37 #79784 door
Tsja, zakkende ramen... Toen ik mijn 144 kocht zat op de linker achterdeur geen slinger. Vreemd, dacht ik. Dus ik op de Volvo beurs een complete nieuwe slinger gekocht en erop gezet. Raampje naar beneden, raampje omhoog. Niks aan de hand... dacht ik. <br>
Totdat op een gegeven moment het raam langszaam wegzakte. Dus ik de bekleding eraf gehaald en daar was het probleem: <br>
Een compleet doorgeroeste raamgeleider! Helemaal niks meer van over. <br>
Dus ik zo goed als zo kwaad als het kon het raam omhoog gedraaid, ondersteund door de geleider, die ik ergens heb klemgezet. De slinger eraf gelaten, zodat niet iemand het goede idee zou krijgen om weer te gaan slingeren. <br>
Toch maar eens een nieuwe geleider kopen. <br>
Wat natuurlijk typisch is, waarom roest die geleider helemaal door, terwijl de rest van het mechanischme nog wel OK is??

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2006 23:28 #79783 door
Bij een 140 en 164 heb je dit tangetje niet nodig.Je moet de plasic schijf (zwart) uit het midden duwen,dan komt het hele spul vanzelf los.Dit komt door de metalen ring die gemonteerd zit en de klem wegduwt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD