140 serie: typen en wielen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2006 17:28 #52410 door
140 serie: typen en wielen is gemaakt door
Ik vraag me wat af... <br>
Mijn 144 heeft het eerste type grill, maar velgen met de vierkante luchtgaten. Is dit mogelijk? <br>
De meeste 144's van het eerste model hebben namelijk velgen a la Amazon. Is er op mijn 144 een andere grill gezet of is dit mogelijk? <br>
Hij is van eind 1970/begin 1971. <br><br>
Alvast bedankt! Sander.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2006 18:58 #79832 door
Beantwoord door in topic 140 serie: typen en wielen
Volgens mij hebben alleen de "De Luxe" en "grand luxe" modellen vierkante verluchtingsgaten, en is er dus een verkeerde grille op je auto...
Wat ik persoonlijk niet echt een ramp vind, ik heb hetzelfde gedaan ;o)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2006 20:14 #79831 door
Mmhm, tsja... dat zou misschien verklaren waarom mn grill op geen normale manier is te monteren behalve met tie-wraps. :-S

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2006 08:42 #79830 door
Sander, de 140 is vanaf het begin (1966) tot ongeveer eind 1970/begin 1971 geleverd met de alu grille uit één deel. Die serie had ook de velgen met het uiterlijk van de Amazon, met de ovale ventilatiegaten. Daarbij hoort ook een lange pook. Ergens in 1971 heb je dan de driedelige grille gekregen, met korte pook, andere velgen (5J voor de DL uitvoering, 5,5J voor de GL uitvoering) en inliggende handgrepen.
Los van deze veranderingen is er in 1970 een wijziging doorgevoerd in montage van de voorruit: deze werd vanaf dat moment gelijmd ipv. een ruit in rubber (vaak zijn die sponningen wel beter gebleven).
Maar het probleem met montage bij jouw auto zou kunnen komen door een gewijzigd front; de ophanging van de volledige alu grille is anders dan de driedelige. Je moet een paar gaatjes op een andere plek maken, en daarbij heb je ook andere beugeltjes nodig.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2006 10:42 #79829 door
Ik heb geen korte pook... Ik blijf het raar vinden. Mn grill zal wel vervangen zijn dan. Jammer.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2006 20:44 #79828 door
een lange pook is origineel op het type met het eerste type niet glimmende grille.Ik dacht dat de korte pook pas kwam bij het type met de grote knipperlichten voor

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 00:27 #79827 door
Wat Niek zegt klopt wel volgens mij. Mijn 142 uit 1971 heeft niet de glimmende grill uit 1 stuk maar wel een lange pook. En inderdaad een jaar later kwam volgens mij de versie met korte pook en grote knipperlichten aan de zijkanten voor.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2006 21:58 #79826 door
Klopt, ik heb een 145 uit '71 met 3-delige gril, opliggende deurhandles en horizontale (lint)snelheidsmeter. De iets nieuwere hebben ingebouwde deurgrepen en pas daarna kwamen volgens mij de typen met grote knipperlichten, korte pook en "normale" (ronde) snelheidsmeter. Dat type had overigens ook weer een andere gril. Maar goed de 140's zijn inmiddels rond de 35 jaar oud, en in 35 jaar kan er een hoop "verbeterd" zijn...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD