lekkage differentieel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 12:01 #52308 door
lekkage differentieel is gemaakt door
Bij het vervangen van de veren (is gelukt), zag ik tot mijn schrik dat het differentieel behoorlijk bij de flens lekt. Klopt het dat ik daarvoor allerlei speciaalgereedschap nodig heb? De moer (welke maat?) schijnt ook nog zeer vast te zitten.
Kortom: Ik vraag mij af of ik dit zelf kan verhelpen.

groeten van Simo (amazon 68 sedan b18)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 19:14 #80297 door
Beantwoord door in topic lekkage differentieel
Bedankt voor de heldere omschrijving hoe ik de flens eraf moet krijgen. Maar wat moet ik vervolgens doen als de flens eraf is? Ik neem aan dat ik een pakking, rubber of zo moet vervangen die de lekkage veroorzaakt. Toch?

Groeten van Simo

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 19:44 #80296 door
Toevallig heb ik dit klusje net gedaan.
De grote moer kreeg ik los met een slagmoersleutel (op lucht dus)die ik speciaal voor dat doel heb aangeschaft.Ook de 9/8 dop heb ik moeten kopen. Alternatieve methoden heb ik snel opgegeven. Het blokkeren van de achterwielen gaat wel maar dan nog is er teveel veerkracht waardoor de moer bijzonder moeilijk los te krijgen is. Er is m.i. risico op schade door dit soort experimenten. Misschien als je een brug heb dat het wel te doen is maar als je onder de auto moet liggen (zoals ik) dan is het een hoop gedoe. Als je een compressor hebt dan raad ik je aan zo'n luchsleutel aan te schaffen. Met een beetje zoeken heb je ze voor rond de 35 euro (zie Marktplaats of EBAY).
Zelf heb ik een complete set via EBAY gekocht in combinatie met een luchtratel. In totaal was ik daarbij 60 euro kwijt. De slagmoersleutel kan je dan ook weer gebruiken om de moer weer vast te zetten. Het vervangen van de pakking is een klusje van niks en dat flensje gaat makkelijk los met een poelietrekkertje. De (rubberen)pakking heb ik bij het VOD gekocht (is niet zelf na te maken en kost iets van 20 euro). Denk er wel aan dat er een golf olie meekomt als je de pakking lospeutert! Wat betreft het aanschaffen van duur gereedschap bedenk ik me altijd wat een dergelijk reparatie kost bij de garage. Voor dat geld koop je al dat gereedschap zelf en met een beetje geluk ben je nog steeds goedkoper uit en heb je veel voldoening en bovendien een mooi stuk gereedschap erbij.
Succes ermee!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2006 20:28 #80295 door
Hallo Simo,
<br><br>
De moer kan inderdaad behoorlijk vast zitten; er zijn twee methoden om deze klus te klaren.<br>
1) Met een luchtsleutel.<br>
2) Met een zelf te maken hulpstuk waarmee je de flens kunt blokkeren, gebruik de gaten waar de cardanas mee vast zit.<br>
Zorg dat de auto voldoende hoog staat zodat je er goed bij kunt; je moet behoorlijk wat kracht zetten, dus een verlengstuk op je gereedschap (60 - 80 cm) kun je wel gebruiken.<br>
Als de moer er eenmaal af is kun je de flens met een simpele poulietrekker eraf trekken.<br>
De maat van de moer is 1 1/8 inch (ofwel 9/8).<br>
Informeer even in je omgeving of er toevallig iemand is die dit speciaal gereedschap heeft liggen.<br>
Succes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD