raam mechanisme
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2006 11:16 #52191
door
raam mechanisme is gemaakt door
Was het gisteren mooi weer en had ik het raam van mijn 145 ('71)opengedraaid wilde het daarna ineens niet meer dicht.
Echt met heel veel kracht kan het raam nu dicht gedraaid worden (ben bang dat de slinger afbreekt) terwijl hij heel soepel op te draaien is. Gisteravond de zaak losgehaald en het ligt niet aan het raam.
Blijkt dat het in het mechanisme zelf zit.
Alles goed doorgesmeerd maar dat helpt niet en volgens mij kan je niet bij dat asje komen waar de slinger aan zit (zit vastgeklonken) iemand nog een goed idee!! Of heeft iemand in de buurt van Arnhem misschien nog een bruikbaar(bestuurderskant)exemplaar liggen?
Anders wordt het wel een hele hete zomer.
Echt met heel veel kracht kan het raam nu dicht gedraaid worden (ben bang dat de slinger afbreekt) terwijl hij heel soepel op te draaien is. Gisteravond de zaak losgehaald en het ligt niet aan het raam.
Blijkt dat het in het mechanisme zelf zit.
Alles goed doorgesmeerd maar dat helpt niet en volgens mij kan je niet bij dat asje komen waar de slinger aan zit (zit vastgeklonken) iemand nog een goed idee!! Of heeft iemand in de buurt van Arnhem misschien nog een bruikbaar(bestuurderskant)exemplaar liggen?
Anders wordt het wel een hele hete zomer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2006 20:00 #80845
door
Beantwoord door in topic raam mechanisme
Ik kan je helaas niet helpen, maar heb wel eenzelfde soort probleem. Als ik m'n raam open wil draaien blijft 't raam hangen en kan ik 'm met m'n handen naar beneden duwen. Als ik 'm weer omhoog wil draaien gaat dat maar heel moeizaam, soms niet. Zal ook wel aan het mechanisme ligge ben ik bang... maar goed, ik wil niet je forum draadje verstoren, dus antwoorden voor John graag

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2006 20:22 #80844
door
Is het mechanisme hetzelfde als bij een amazon, met een ketting? Zoja ik heb ook gehad dat je hem open kon maken door met je handen stevig tegen het raam te drukken en dan omlaag bewegen. Bij mij bleek het dat de ketting te slap stond.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2006 21:11 #80843
door
Nee het is zijn 2 platte tandwielen, kleine voor de zwengel en een groot tandwiel die aan de hefbomen van het raam mechanisme zitten.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 16:47 #80842
door
Nee, van een 140 zit het heel anders in elkaar. Maar juist door de simpele opbouw met een paar tandwielen en hefbomen kan er weinig aan stuk. Zwaar lopen kan (misschien) verholpen worden door het eruit te halen, helemaal schoon te maken en ontvetten en dan weer opnieuw smeren. Ook had mijn 140 wel het probleem dat de metalen U waar het raam in staat verroest was. Dan gaat het raam scheef lopen in zijn geleiding en klemt dus. Omhoog loopt hij dan anders scheef dan omlaag, dus dan kan je inderdaad een raam krijgen dat makkelijk omlaag gaat en bijna niet meer omhoog. Uiteindelijk heb ik bij alle 4 de ramen die U vervangen (lep op: ze zijn voor alle deuren verschillend, idem 2 en 4 deurs, dus zorg dat je de juiste krijgt.
RC.
RC.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2006 23:24 #80841
door
Mechaniek is anders dan Amazon: betreft een zgn schaarmechaniek met grote vertande sector en klein tandwiel aan de slinger, die overigens vrij eenvoudig met een speciaal (Midlock - ook in het VOD) tangetje kan worden gedemonteerd.
Let ook op versleten raamgeleiderrubbers, die kunnen ook kantelen en dus zwaar ophalen van het raam veroorzaken.
Let ook op versleten raamgeleiderrubbers, die kunnen ook kantelen en dus zwaar ophalen van het raam veroorzaken.