roest
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 18:26 #52027
door
roest is gemaakt door
Wat is het beste middel tegen roest?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Er zijn zoveel aanbieders van het "beste middel". Mijn amzazon is 4 jaar geleden gerestaureerd. De vorige eigenaar heeft de kokers, dorpels e.d. behandeld met fertan ?? en de bodem gelakt en voorzien van een dun laagje tectyl (uit een spuitbus denk ik. Alles is nog goed hard maar her en der laat de tectyl los en komt er roest te voorschijn. Hoe kan ik dit het beste behandelen. Er zijn zoveel middelen op de markt en er is ook op dit forum al veel over geschreven. Vaak gaat het over pas behandeld auto's het gaat mij echter meer over de lange termijn. Welk middel van welke leverancier werkt het langst/best; waxoil, valvoline, tectyl, fluid film, fertan, owatrol, dinitrol, RX...., por, etc, etc??? Kunnen de kokers e.d. met het zelfde middel behandeld worden als de bodem, wielkasten e.d.
alvast bedankt
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Er zijn zoveel aanbieders van het "beste middel". Mijn amzazon is 4 jaar geleden gerestaureerd. De vorige eigenaar heeft de kokers, dorpels e.d. behandeld met fertan ?? en de bodem gelakt en voorzien van een dun laagje tectyl (uit een spuitbus denk ik. Alles is nog goed hard maar her en der laat de tectyl los en komt er roest te voorschijn. Hoe kan ik dit het beste behandelen. Er zijn zoveel middelen op de markt en er is ook op dit forum al veel over geschreven. Vaak gaat het over pas behandeld auto's het gaat mij echter meer over de lange termijn. Welk middel van welke leverancier werkt het langst/best; waxoil, valvoline, tectyl, fluid film, fertan, owatrol, dinitrol, RX...., por, etc, etc??? Kunnen de kokers e.d. met het zelfde middel behandeld worden als de bodem, wielkasten e.d.
alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 19:27 #81695
door
Beantwoord door in topic roest
Roest is en blijft een lastig probleem. De middelen werken op verschillende manieren.Zo zijn fertan/stoprust etc. zogenaamde roestomvormers deze middelen pakken de roest chemisch aan en zetten het om in ander soort ijzerverbindingen die niet meer reageren met water/lucht.Over dit soort middelen moet je altijd een afsluitende laag aanbrengen anders gaat het weer roesten. <br><br>Middelen zoals hammerite/por15 zijn verfsoorten die de roest afsluiten van water/lucht en zo de roest stoppen vaak zitten daar ook nog roestomvormers in.<br><br>Dan heb je nog olie en wasachtige producten deze sluiten oo de roest op . Voordeel van olie is dat het dun is en diep in de roest kruipt nadeel is dat het er na verloop van tijd weer afspoelt (tenzij het lagzaam uithard). Was is wat dikker en blijft dus langer zitten.<br><br>Ik heb laatst fluidfilm gekocht, de dunne olie maakt je oude tectyllaag weer soepel en kruipt in de eventueel onderliggende roest.Ze hebben het in verschillende diktes zodathet ook op de verticale delen goed blijft zitten. Verder hebben ze ook permafilm wat lijkt op zwarte tectyl, dit droogt tot een taaie laag.Na het aanbrengen van de dunne olie kun je hem na een paar dagen afluiten met permafilm.(
www.fluidfilm.nl
)
In een duits autoblad heeft een test gestaan waarin de diverse middelen uitgebreid en over langere periode getest zijn.Uit deze test bleek "mike sanders fett" het langst en best te beschermen. Nadeel is dat als je de kokerbalken en minder bereikbare plaatsen daarmee wilt beschermen je speciale verwarmde spuitapperatuur moet hebben.( mike.british-cars.de/index.htm )
Ook hoor ik veel positiefs over dinitrol dus aan jou de keus. Het is bij jouw bodem wel belangrijk dat je de geroeste gedeelte's zoveel mogelijk kaal maakt en vervolgens opnieuw behandeld.Ook de kokerbalken flink volspuiten met fluidfilm/tectyl/owatol/dinitrol desnoods motorolie :)succes
Je kunt e.e.a. ook laten doen ( www.gosliga.com/ )
In een duits autoblad heeft een test gestaan waarin de diverse middelen uitgebreid en over langere periode getest zijn.Uit deze test bleek "mike sanders fett" het langst en best te beschermen. Nadeel is dat als je de kokerbalken en minder bereikbare plaatsen daarmee wilt beschermen je speciale verwarmde spuitapperatuur moet hebben.( mike.british-cars.de/index.htm )
Ook hoor ik veel positiefs over dinitrol dus aan jou de keus. Het is bij jouw bodem wel belangrijk dat je de geroeste gedeelte's zoveel mogelijk kaal maakt en vervolgens opnieuw behandeld.Ook de kokerbalken flink volspuiten met fluidfilm/tectyl/owatol/dinitrol desnoods motorolie :)succes
Je kunt e.e.a. ook laten doen ( www.gosliga.com/ )
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 19:32 #81694
door
Ik las net dat er in nederland ook iemand is die mike sanders fett kan aanbrengen:<br><br> Herr Pieter van der Pols Binnenweg 27 2121 GV Bennebroek 0235846635 Waarschijnlijk kun je het bij hem ook kopen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 20:26 #81693
door
Ik geloof er niets van dat je zelf de auto goed kunt behandelen. Ik heb mijn auto gewoon naar Jan van Egmond gebracht voor een dinitrolbehandeling. Het koste een paar centen ( ong. 1000 euri), maar ik weet nu in ieder geval zeker dat het goed gedaan is.
groeten van Simo
groeten van Simo
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2006 21:58 #81692
door
Als het beste middel niet goed in de hoekjes en gaten komt heb je er niet veel aan.
Dus speciale apperatuur en een betrouwbaar adres geeft een beter resultaat dan een superproduct op een knulige manier aanbrengen. Volgens mij is bescherming op wax basis het beste (dinitrol, owatrol, RX etc allemaal goed. Kijk welk bedrijf het beste waar geeft voor je geld, bv gosliga in leeuwarden)
Dus speciale apperatuur en een betrouwbaar adres geeft een beter resultaat dan een superproduct op een knulige manier aanbrengen. Volgens mij is bescherming op wax basis het beste (dinitrol, owatrol, RX etc allemaal goed. Kijk welk bedrijf het beste waar geeft voor je geld, bv gosliga in leeuwarden)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 09:12 #81691
door
In een vorig antwoord wordt verwezen naar een test in een duits autoblad. Dit is het Oldtimer Markt Sonderheft 35 Rostschutz. Via
www.oldtimer-markt.de
is het eenvoudig na te bestellen en er staat een schat aan informatie in.
Verder is bescherming tegen roest iets waar iedereen zijn eigen mening over heeft. Ik heb bijvoorbeeld de holle ruimtes ingespoten met lijnolie, wat zich goed lijkt te houden. In tegenstelling tot mijn voorganger vindt ik een produkt op wasbasis minder geschikt omdat dit op den duur verhardt RX is op basis van lijnolie en lijkt mij beter. Bij mij staan de auto's ook binnen droog bij de kachel. Ik denk dat een droge stalling minstens even belangrijk is als een goede roestbescherming. Het zelf aanbrengen van een produkt is mogelijk mits je de beschikking hebt over een compressor en een spuit met een slangetje voorzien van een spuitkopje dat je in iedere balk kunt duwen. Omdat de apparatuur waarmee de professional in de balken kijkt erg duur is(en ik die kan noch wil betalen)heb ik de boel flink oververzadigd zodat er zeker genoeg in de balken zit. Wees voorbereid op een vreselijke smeerboel, het komt er aan alle kanten uitzeiken.
Verder is bescherming tegen roest iets waar iedereen zijn eigen mening over heeft. Ik heb bijvoorbeeld de holle ruimtes ingespoten met lijnolie, wat zich goed lijkt te houden. In tegenstelling tot mijn voorganger vindt ik een produkt op wasbasis minder geschikt omdat dit op den duur verhardt RX is op basis van lijnolie en lijkt mij beter. Bij mij staan de auto's ook binnen droog bij de kachel. Ik denk dat een droge stalling minstens even belangrijk is als een goede roestbescherming. Het zelf aanbrengen van een produkt is mogelijk mits je de beschikking hebt over een compressor en een spuit met een slangetje voorzien van een spuitkopje dat je in iedere balk kunt duwen. Omdat de apparatuur waarmee de professional in de balken kijkt erg duur is(en ik die kan noch wil betalen)heb ik de boel flink oververzadigd zodat er zeker genoeg in de balken zit. Wees voorbereid op een vreselijke smeerboel, het komt er aan alle kanten uitzeiken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 11:59 #81690
door
zoveel mensen, zoveel meningen. Mijn andere amazon is in het verleden behandeld met dinitrol. Een jaar of drie na de behandeling bleek er toch de nodige roestschade te ontstaan. Ik denk er nu over om een wax (bijvoorbeeld waxoil) te mengen met owatrol en dit onder hoge druk (compressor) in de kokers e.d. te spuiten. Op deze manier de voordelen van twee verschillende middelen. Graag jullie mening hierover.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 13:24 #81689
door
Sommige middelen verdragen elkaar niet. Meng eerst eens een beetje en spuit of kwast dat op een stukje ijzer om te zien wat er gebeurt. Eventueel laat je het een paar weken in de tuin liggen en bespuit je het met wat zout water om te zien wat het effect op langere termijn is.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 14:14 #81688
door
wat je zou kunnen doen is eerst behandelen met bv owatrol en na een aantal maanden een was gebruiken.Nadeel van owatrol is dat het droogt het word dan een soort laklaag en het kruip niet meer in de roest...Mengen zou ik niet doen tenzij je fluidfilm gebruikt.Dit is in weze steeds hetzelfde produkt en kan onderling gemengd worden.Voordeel is dat het niet volledig hard word en dat het met warm weer vloeibaar word en weer gaat "kruipen" Lees de info op de website.<br> <br>Persoonlijk zou ik in jou geval alleen de kokers laten behandelen met mike sanders fett of het zelf doen maar het moet dan verwarmd worden tot 120*C
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2006 14:24 #81687
door
Laat je auto anders professioneel tectyleren. Is nniet goedkoop maar wel heel goed. Eris een man in de buurt van Leiden geloof ik. Doet vooraf een onderzoek, dan grondig reinigen/drogen/de juiste tectylsoorten gebruiken op de juiste plekken. Gewoon duur, maar het is een investering voor jaren.