eigenschappen 142 (aankoop)tips

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2006 14:53 #51792 door Dop Dobbel (GAST)
eigenschappen 142 (aankoop)tips is gemaakt door Dop Dobbel (GAST)
<span id="postmessage_123746"><span class="postbody">Ik al een tijdje aan het kijken voor een leuke 142.

Nu heb ik dit weekend in een 142 gereden die opzich wel goed geprijsd was alleen toch een paar nadelen.
<ul> <li>Zo was de bestuurdersstoel doorgezakt en voelde je duidelijk een stang in je onderrug. Kun je de voorstoelen van plaats verwisselen als tijdelijke maatregel?
</li> <li>De auto had van oorsprong een overdrive echter was er een andere bak onder gekomen zonder overdrive. Het was een B18 motor, zit je dan vast aan een D-type overdrive, of kun je er ook een J-type onder hangen? Moet dit met versnellingsbak en al? Waar kan ik een lijstje vinden met de verschillende types vesnellingsbak vinden, evt met bijbehorende achteras.
</li> <li>Het grootste nadeel is dat ik niet echt de remmen kon testen want de motor sloeg steeds af zodra ik tijdens het rijden mn voet van t gas afhaalde/ zodra ik mijn voet op de rem zette. Volgens mij deed daardoor de rembekachtiger het niet en remde de auto amper. klopt dit? Misschien moest de wagen net even wat hoger stationair lopen? Of zijn er andere oorzaken-oplossingen voor dit probleem.
</li> <li>Daarnaast nog een techische vraag. Je kunt van de B18 en B20 veel uitwisselen; past een B18B kop op een B20A?</li></ul></span></span>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-10-2006 13:07 #82699 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic eigenschappen 142 (aankoop)tips
<p>Ik zie dat ik mijn vraag in het verkeerde subgroep heb gezet. Hoe kan ik dit verplaatsen/ laten verplaatsen?</p><p>Iemand nog tips?</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2007 12:36 #82698 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic eigenschappen 142 (aankoop)tips
<p>Over die stoel zou ik maar niet te hard wakker liggen, kwestie van bekleding eraf en opvullen met wat extra schuimrubber. Ik weet niet of hier nog vervangingssets voor verkrijgbaar zijn bij b.v. het VOD.</p><p>Je hebt inderdaad 2 typen overdrives. Het J-type is nieuwer den het D-type; ook schijnt het J-type sterker te zijn. Maar achter een gewone B18 moet 't met beide typen goed gaan. Je hebt ook wel een andere versnellingsbak nodig, de uitgaande as wijkt namelijk af. Ook moet er een schakelaartje in het deksel van de bak zitten welke inschakelen van de o.d. alleen in de 4e versnelling mogelijk maakt. In de overige versnelingen zou de o.d. namelijk overbelast kunnen worden door te grote krachten. Achteruitrijden met een o.d. mag nooit; dit schakelaartje is dus echt belngrijk! Tot slot heb je ook nog een kortere aandrijfas nodig en een langere kilometertellerkabel.</p><p>Tsja, als de motor niet draait heb je ook geen vacuum en functioneert de rembekrachtiging inderdaad niet. Maar het is moeilijk te zeggen waarom de motor afslaat; dit kan zoveel redenen hebben. Als hij voor de rest goed rijdt dan zou het stationair toerental afstellen een simpele oplossing kunnen zijn. Dit is ook heel simpel te doen door het stelschroefje op de carburateur wat in te draaien. Een indicatie over de werking van de rembekrachtiger kun je krijgen door de motor te starten met je voet op de rem; als het goed is zakt het rempedaal iest zodra de motor aanslaat (dit geeft echter geen 100% garantie). </p><p>Op je laatste vraag moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven...</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Groet, Hans

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2007 16:48 #82697 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic eigenschappen 142 (aankoop)tips
De B18 kop past op zich wel op een B20 blok, maar verstandig is het niet. De verbrandingskamer is kleiner van een B18 dan van een B20 dus erg lang zal zo'n samengesteld blok niet lopen door de veelste hoge compressie. Andersom kan wel als je een B18 blok opgeboord heb naar B20.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD