werken met soldeerpasta??

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2006 14:10 #51717 door Hansw
werken met soldeerpasta?? is gemaakt door Hansw
<p>Hallo medefanaten,</p><p>Ik ga zeer binnenkort beginnen met het (weer) APK-klaarmaken van een van onze twee combi's. Na al een aantal jaren telkens links en rechts de bekende punen gerepareerd te hebben (vooral laswerk aan de bodem) wil ik nu ook de carrosserie aanpakken.</p><p>Is er iemand die iets kan vertellen over het werken met soldeerpasta oid. om de lasnaden goed waterdicht te maken??</p><p>Normaal zet ik de plaat met een verzettang en pons dan om de twee cm gaatjes in de bovenste plaat die ik vervolgens weer dichtlas. maar hoe krijg ik die het beste dicht zodat de evt. plamuur niet na een paar jaar weer omhoogkomt??</p><p>als tweede vraag, hoe zijn jullie ervaringen met bijv. owatrol?</p><p>alvast bedankt voor de reactie!</p><p>Hans Wassink</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2006 20:42 #83013 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic werken met soldeerpasta??
<p>Hoi Hans,</p><p>Het is belangrijk om behalve de buitenkant van de reparatie ook de binnenkant goed waterdicht te maken. Op sommige plekken kun je dar niet goed bij alleen met tectyl oid. Als je op de traditionele manier vertind, dus met lood en een spatel trekt het lood niet echt tussen de naad gebruik je een vloeimiddel b.v.s39 dan loop je het risico dat er zuur achterblijft in de naad en is het middel dus erger dan de kwaal... Ik spuit voor het lassen eerst de plaat in met zinkspray vervolgens slijp ik de overgang schoon en dan maak ik het strak met lood. Hierna goed schoonwassen met afwasmiddel/water en een pannenspons </p><p>Hier staat wel een goed artikel: donaldwait1953.freewebspace.com/main.html Lood en pasta kun je bij blankers bestellen.succes</p>

• René Oudman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2006 23:35 #83012 door René Oudman
Beantwoord door René Oudman in topic werken met soldeerpasta??
<p>Kan zinkspray tegen de warmte van het lassen? Er bestaat een lak die bedoelt is om te puntlassen delen te spuiten, die lak geleid ook stroom waardoor je nog gewoon kunt lassen. Kijk maar eens op www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Inoxspray.htm . Ze zeggen dat het met proplassen ook goed werkt maar volgens mij ligt de temperatuur rond een proplas wel veel hoger dan rond een puntlas. Als je dit gebruikt kun je daarna volgens mij niet meer vertinnen. Ik gebruik het alleen als de plaats waar ik bezig ben origineel ook overlappend was (met puntlassen).</p><p>Ik probeer zelf altijd om plaatwerk zonder overlapping in te lassen, daarbij moet je wel goed uitkijken dat de boel niet vervormt door de warmte. Om het lassen gemakkelijker te maken maak ik ook wel eens een overlapping van een milimeter of 2. (voorbeeld op www.amazonvolvo.tk onderaan bij Plaatwerken 2) Bij het lassen smelt dat mooi aanelkaar en je houdt aan de buitenkant geen naad over en aan de binnenkant misschien een beetje. Als je het lasapparaat hoog genoeg zet daar vloeit de acherkant ook netjes inelkaar. Als je er bij kunt kun je de overlapping daar wegslijpen of in elk geval tegen roest behandelen. Het is een kwestie van oefenen met wat plaatwerk om er handigheid in te krijgen.</p><p>Succes ermee</p>

• Karel De Groot (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2006 10:07 #83011 door Karel De Groot (GAST)
Beantwoord door Karel De Groot (GAST) in topic werken met soldeerpasta??
Lasnadenkit te krijgen bij de betere doe het zelf en bij autospeciaalzaken. Is speciaal ontwikkeld om lasnaden af te dichten en blijft engiszins soepel. Te vergelijken met ruitenkit, maar zet niet uit en blijft veel minder plakkerig.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2006 12:21 #83010 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic werken met soldeerpasta??
<p>Zinkprimer kan inderdaad de temperatuur aan en is ook elektrisch geleidend zodat lassen mogelijk blijft. Ik vind het zelf wel extra spetteren met lassen en dus niet prettig. N&aacute; het lassen kan je flink van bovenaf verf in laten lopen, desnoods wat verdund. </p><p>De methode van Ren&eacute; is de beste oplossing, het nadeel is dat je inderdaad vaak het plaatwerk achteraf moet corrigeren en/of iets teveel plamuur moet gebruiken.</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD