vervangen plaatwerk VA combi tussen achterste wielkast en bumper

• Sjors H (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-03-2007 10:36 #51406 door Sjors H (GAST)
<p>Van mijn ama combi zijn de stukkken tussen achterste wielkast en bumper rot. Ik ben nu vervangings plaatwerk aan het plaatsen (onderste deel wat bij een sedan het "ribbel deel " wordt genoemd). Origineel zit dit gepuntlast en hierdoor kan er vocht en dus roest tussen komen. Om dit in de toekomst te voorkomen wil ik het nieuwe deel rondom vast lassen dus ook de zichtbare naad aan de buitenkant van de carroserie. Eventueel later hier weer een gleuf in slijpen zodat het optisch origineel lijkt. Dit lijkt mij de beste oplossing om roestvorming in de toekomst te voorkomen. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van deze stukken en wellicht nog andere (betere) ideeen om deze stukken goed te monteren?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2007 11:29 #84584 door Lars Rengersen
<p>Het volledig doorlassen van de naad klinkt als een goede oplossing. Hopelijk krijg je het inderdaad weer goed origineel ogend door de naad erin te slijpen.</p><p>Wat wellicht nog goed is om te weten is dat er tegenwoordig (weer) reparatieplaatwerk te verkrijgen is voor het lastige bolle/ronde randje net boven de ribbelplaat.</p><p>Het blijft hoe dan ook een lastig stukje om erin te zetten door de aansluiting met de wielrand en de uitlijning met de bumper. Succes met de reparatie in elk geval.</p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2007 11:55 #84583 door Bernard Piek
Vollassen kan, maar geeft enorm veel slijpwerk en wordt niet echt mooi. Het lassen geeft ook veel warmte-inbreng en dus kans op vervorming van het plaatwerk. Beter is het eerst de plaatdelen voor te behandelen met lasprimer en dan te puntlassen. In plaats van lasprimer kun je ook, eventueel verdunde, gewone primer zoveel mogelijk in de lasnaden laten lopen. De naden daarna goed dichtsmeren met lasnadenkit en dan primer etc.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2007 12:11 #84582 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic vervangen plaatwerk VA combi tussen achterste wielkast en bumper
En ik vraag me af waarom moet dit een apart stuk plaatwerk zijn???? , waarom niet uit 1 stuk .

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2007 12:23 #84581 door Bernard Piek
Rene,
Dit schermpje is corrosiegevoelig doordat het altijd aan water, vuil en modder is blootgesteld. Volvo heeft daar dus een makkelijk te vervangen deel van gemaakt. De rest roest zelden en hoeft dus eigenlijk alleen na schade worden vervangen.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-03-2007 18:11 #84580 door Eugen Wulff
Wat je ook kunt overwegen is de naad dicht te solderen. Door het lood als het warm is weg te vegen met een doek blijft de " naad" behouden. Zorg er alleen voor dat je het vloeimiddel goed wegspoelt anders is het middel erger dan de kwaal.

• T.A. Sperling
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 10:41 #84579 door T.A. Sperling
Waarom de "naad" weer terug laten komen, alleen voor het originele aanzicht? Dit zal altijd een roest gevoelige plek zijn. Zelf heb ik dit probleem ook aan de hand gehad. Maar na vele keren de "naad" weer uitgeborsteld te hebben en gespoten te hebben. Heb ik sinds vorig jaar geen "naad" meer. Het stuk plaat is nu volledig tegen de carrosserie gelast en naadloos. Persoonlijk vind ik het er nu ook mooier uitzien. Zelfs een taxateur van de vereniging was er over te spreken.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2007 12:02 #84578 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic vervangen plaatwerk VA combi tussen achterste wielkast en bumper
Ben dit zelf ook van plan, en gewoon de achterkant regelmatig inspecteren scheelt ook een hoop.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD