- Berichten: 61
veren kofferdeksel
- Hans Mollema
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-03-2007 21:52 #51381
door Hans Mollema
veren kofferdeksel is gemaakt door Hans Mollema
<p>Mijn kofferdeksel van mijn amazone uit 1967 komt niet goed meer omhoog, nu kunnen de veren nog een plaatsje op schuiven zodat deze strakker staan, heeft iemand dit al een gedaan? en heeft hij goede tips om dit te doen?</p><p> </p><p>vr. gr.</p><p>Hans Mollema</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 890
22-03-2007 00:29 #84693
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic veren kofferdeksel
het is mij ooit gelukt om met een grote bahco de torsieveer te verzetten.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 120
22-03-2007 08:30 #84692
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic veren kofferdeksel
<p>Hans,</p><p>Ik heb het bij mijn Amazon ook gedaan.</p><p>Met een zogenaamde moordenaar en een grote bandenlichter is het mij gelukt de veren van het kofferdeksel een tandje strakker te zetten. Het is pielen, etteren en kracht zetten, en ik kan je niet precies vertellen hoe het mij gelukt is, maar met wat verstand, technisch inzicht en doorzetting krijg je vervolgens je kofferklepsluiting niet meer in je schedel geboord als je weer een zakje chips achterin legt :
.</p><p>suc6 ermee,</p><p>Robert</p>
.</p><p>suc6 ermee,</p><p>Robert</p> Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
22-03-2007 22:33 #84691
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic veren kofferdeksel
de toe te passen methode om de torsieveer eerst te ontspannen en daarna te
verplaatsen, staat beschreven in het Volvo "Werkplaatsbulletin". Op de
CDrom staat dit op pag. 8783/10207 onder de titel "Kofferraumdeckel, 2-und
4-Turige Ausfuhrung".
De opeenvolgende stappen zijn als volgt samen te vatten/te beschrijven:
- met een speciaal SVO-tool wordt eerst de scharnier losgemaakt van het
U-vormige gedeelte van de veer,
- ontspan vervolgens de veer door het U-gedeelte naar boven te laten
bewegen (daarom wijst de stang vh SVO-tool bij de aanvang naar omlaag, na
ontspannen wijst die stang meer in horizontale stand),
- door zijdelings verschuiven vd (nu ontspannen) veer kan het L-vormig
andere uiteinde zonder gebruik van bruut geweld (waardoor veer kan breken!)
in andere stand geplaatst worden,
- indien klaar, ga dan in omgekeerde volgorde te werk om scharnier terug
aan het U-vormige deel te bevestigen.
Niemand, behalve nog enkele bedrijfjes, beschikt uiteraard over dat
speciale SVO-tool. Met wat handigheid, en met wat laswerk (mag met gewoon
lasapparaat, want dik ijzer) kan dit gemakkelijk nagemaakt worden. Ik ben
zelf van plan dit na te maken: het is te vergelijken met de wijze waarop
het zadel van een koersfiets aan de vertikale stang (de zgn "zadeltige")
vast is gemaakt (mischien past zoiets wel?). Van belang is dus dat de stang
van vertikale stand naar horizontale stand kan bewegen om spanning weg te
nemen.
Ik heb bij 3 AMs de stand vh L-vormig uiteinde bekeken, en telkens stond
dit in de stand "zo ver mogelijk naar voor". Volgens mij is dit de stand
waarbij kofferdeksel maximaal naar omhoog geduwd wordt. Indien de stand "zo
ver mogelijk naar achter" is, nl het andere alternatief, kan volgens mijn
inzicht de spanning op de torsieveer nog opgedreven worden; in
eerstgenoemde stand niet meer.
Succes met aanpassing (indien nog mogelijk?; bruut geweld is dus zeker niet
de aangewezen methode)
verplaatsen, staat beschreven in het Volvo "Werkplaatsbulletin". Op de
CDrom staat dit op pag. 8783/10207 onder de titel "Kofferraumdeckel, 2-und
4-Turige Ausfuhrung".
De opeenvolgende stappen zijn als volgt samen te vatten/te beschrijven:
- met een speciaal SVO-tool wordt eerst de scharnier losgemaakt van het
U-vormige gedeelte van de veer,
- ontspan vervolgens de veer door het U-gedeelte naar boven te laten
bewegen (daarom wijst de stang vh SVO-tool bij de aanvang naar omlaag, na
ontspannen wijst die stang meer in horizontale stand),
- door zijdelings verschuiven vd (nu ontspannen) veer kan het L-vormig
andere uiteinde zonder gebruik van bruut geweld (waardoor veer kan breken!)
in andere stand geplaatst worden,
- indien klaar, ga dan in omgekeerde volgorde te werk om scharnier terug
aan het U-vormige deel te bevestigen.
Niemand, behalve nog enkele bedrijfjes, beschikt uiteraard over dat
speciale SVO-tool. Met wat handigheid, en met wat laswerk (mag met gewoon
lasapparaat, want dik ijzer) kan dit gemakkelijk nagemaakt worden. Ik ben
zelf van plan dit na te maken: het is te vergelijken met de wijze waarop
het zadel van een koersfiets aan de vertikale stang (de zgn "zadeltige")
vast is gemaakt (mischien past zoiets wel?). Van belang is dus dat de stang
van vertikale stand naar horizontale stand kan bewegen om spanning weg te
nemen.
Ik heb bij 3 AMs de stand vh L-vormig uiteinde bekeken, en telkens stond
dit in de stand "zo ver mogelijk naar voor". Volgens mij is dit de stand
waarbij kofferdeksel maximaal naar omhoog geduwd wordt. Indien de stand "zo
ver mogelijk naar achter" is, nl het andere alternatief, kan volgens mijn
inzicht de spanning op de torsieveer nog opgedreven worden; in
eerstgenoemde stand niet meer.
Succes met aanpassing (indien nog mogelijk?; bruut geweld is dus zeker niet
de aangewezen methode)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





