Duettenpret-project
- roel boschma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2007 10:01 #51349
door roel boschma (GAST)
Duettenpret-project is gemaakt door roel boschma (GAST)
<p>Hallo mede-prettig-gestoorden,</p><p>Na de nodige ellende meegemaakt te hebben met m'n gestolen en vervolgens total-loss gereden 144 (zie eerder topic, en waarvan de afhandeling helaas nog steeds niet voorbij is...), zijn er betere tijden aangebroken. Zo heb ik sinds enkele maandjes eindelijk de beschikking over een prima sleutelruimte bij een boer in de buurt (het kan dus wel!), alwaar ik noestig bezig ben m'n 65'er Duett te reanimeren. Op dit moment ben ik bezig met het chassis. De voorste meter evenals de achterste meter moeten worden vervangen door fris nieuw staal. De achterkant is reeds geamputeerd tot en met de aan de einders vastgelaste dwarsstijl. Ik wil nu eerst de achterkant weer helemaal okay maken inclusief achteras alvorens ook de gehele voorkant eraf te halen. Mijn vraag is nu tweeledig:</p><p>- Kan iemand mij vertellen uit wat voor soort staal het chassis van de Duett gemaakt is? M.a.w., als ik naar de ijzerboer ga en ik vertel hem/haar (ijzerboerin) voor welk doeleinde ik staal zoek (neem het afgeslepen stuk mee), komt het dan helemaal goed of moet ik wat preciezer zijn wat betreft percentages koolstof etcetera?</p><p> - Het chassis bestaat behalve van de (simpel te maken) vlakke onderplaat uit een u-profieletje waarbij de beide uiteinden nog eens plat naar buiten zijn omgebogen. (Deze platte uiteindjes zitten middels puntlassen vast aan de onderplaat en dit tezamen vormt de chassisbalk (niet ongevoelig voor roest..)) Die onderplaat gaat wel lukken, maar dat u-profiel krijg ik met m'n blote handjes niet netjes voor elkaar. Ofwel wie kan mij vertellen waar ik dit tegen een vriendelijke prijs kan laten zetten of kan mij hier bij helpen? Wellicht iemand in de buurt die beschikt over een zetbank en het nodige geduld....?</p><p>Ik woon in Bennekom (tussen Ede en Wageningen in / links van Arnhem) en ben mobiel. Stuur gerust een mailtje of geef een belletje. Hoe eerder hoe beter, ik zie graag m'n chassis weer teruggroeien tot een meter of 4. </p><p>Mijn dank is reeds groot. Groeten, </p><p>Roel Boschma
roelboschma@hotmail.com
06-30391642 / 0318-668146</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-04-2007 12:46 #84820
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Duettenpret-project
Het staal destijds gebruikt voor auto's is gewoon constructiestaal, staal 37. Het is geen speciale legering. Als dit wel zo was kon je het ook niet zomaar lassen. Een simpel zetbankje is gauw gemaakt uit hoekijzer. Ik heb dit zelf ooit ook eens gedaan, maar ondertussen zijn die dingen voor een paar tientjes ook te koop. (bij o.a.
www.buitelaar.nl
)
- roel boschma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2007 22:34 #84819
door roel boschma (GAST)
Beantwoord door roel boschma (GAST) in topic Duettenpret-project
<p>Dank alvast voor de reacties,</p><p>Even puur site-technisch: als ik niet meteen reageer dan komt dat omdat ik als gast maar één keer gebruik lijk te kunnen maken van mijn toegestuurde wachtwoord. En het duurtde een dagje ofzo voordat ik de volgende kreeg.. Ben ook niet heel handig met bits enzo dus wellicht ligt het aan mij... Maar lees het dus wel en graag.</p><p>Ik heb idd reeds zitten kijken naar zetbanken zowel nieuw als gebruikt. Echter ik zit even errug krap bij kas en ik vermoed dat het hele goedkope werk prima kan zijn voor simpel zetwerk aan dun plaatwerk (tot max één mm) maar dat het daarna snel afgelopen is. Ik heb het nog niet precies opgemeten maar het chassis is sowieso opgebouwd uit dikker materiaal. En mijn ervaring met goedkoop gereedschap is niet altijd positief als je het uiterste er van vraagt.</p><p>Het zelf vouwen met behulp van het nodige hout, lijmtangen en een goede hamer is wellicht zo gek nog niet. Weet alleen niet of de strakheid van zelf te creeren vouwnaden eventueel een nadelige invloed kan hebben op de stevigheid van de uiteindelijke constructie. Nog even een vraagje hierbij Eugen: als je bij het omvouwen een hamer gebruikt, doe je dit dan met een harde (stalen) exemplaar of juist met een zachte (leer, rubber....?)? Dank zoverre.</p><p>Zal nog een poging doen een fotootje toe te voegen... Helaas lukt niet, teveel kb-tjes zegt ie. Zover ben ik nog niet....</p><p> </p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-04-2007 22:58 #84818
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Duettenpret-project
Dunner plaat gaat prima met rubber of houten hamer. Maar het wordt strakker/scherper als je de vouw nog even naklopt met een stalen hamer goed ondersteund op de rand van een hoeklijn oid. Ik heb een zetbankje bij blankers gekocht en die gaat volgens de beschrijving tot 1.2 mm maar dat doet hij dan ook met moeite.Voor mijn chassisbalken heb ik 1.5mm gebruikt maar zo te zien was het origineel iets van 1.2mm(amazon-combi) Wellicht is het beter om zelf wat te maken en het meteen flink zwaar uit te voeren dit hoeft niet veel te kosten als je wat stevige profielen koopt bij een oud ijzerboer.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-04-2007 06:33 #84817
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Duettenpret-project
Je kunt ook het te vouwen plaatdeel tussen twee stevige koekijzers klemmen in de bankschroef. De uiteinden van de hoekijzers voorzien van een gat voor bout/moer. Vervolgens klop je de plaat voorzichtig om met een hamer.