Voorruit hij roest
- Job Burgers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2007 22:13 #51313
door Job Burgers
Voorruit hij roest is gemaakt door Job Burgers
<p>In een overmoedige bui zeg ik altijd mijn 145 roest niet (noemenswaardig), maar er is 1 opvallende plek nl onder de voorruit, op beide hoeken. Niet echte een lekkere plek en gevaarlijk dicht bij de raamstijlen. Nu heb ik wel eens 140-ers gezien waar de zaak rondom de hele voorruit verrot was, dus ik vermoed een interne oorzaak. Heeft iemand daar ervaring mee?</p><p>Dank en groet, Job Burgers</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-04-2007 04:55 #84969
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Voorruit hij roest
Lekke ruitrubber? Enige goede oplossing is ruit eruit, onroesten, verven etc. En dan de ruit er weer goed in.
- Job Burgers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2007 10:42 #84968
door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Voorruit hij roest
Hmm, de voorruit zit gelijmd. Onder de chroomstrip zit wel een gootje, maar daar roest het niet (bijzonder), terwijl je het daar zou verwachten. Ik ga het wel eens kaalmaken voor het natte seizoen weer begint.
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-04-2007 23:17 #84967
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Voorruit hij roest
<p>Roest rond de voorruit is een bekent probleem bij de 140 serie, oorzaak is de rvs sierlijst die met klemmetjes vastzit in de sponning.</p><p>Er zit beweging in de sierlijst en dit beschadigd vroeg of laat de lak aan, wat weer voor roestvorming zorgt.</p><p>Je kan de lijst erafhalen en alles roestvrij maken en opnieuw in de primer en lak zetten.</p><p>Gebruik je weer de orginele lijst zal het probleem binnen korte tijd weer terug komen, de lijst klemt minder goed en de roest komt eerder terug (eigen ervaring binnen 2 jaar).</p><p>Een betere oplossing is om een lijst van de eerst 240 serie te plaatsen, deze is van aluminium met een rubberen rand, de lak wordt hierdoor niet beschadigd en ziet er autentiek uit.</p><p>De 240 sierlijst is nog nieuw te koop maar wel erg duur, bedrijven zoals scandcar heeft ze 2e hands of een sloop met veel 240 onderdelen (is meestal goedkoper)</p><p>Als je zo'n lijst plaatst moet wel de voorruit eruit, kan gelijk alles goed roestvrij gemaakt worden en goed in de lak gezet worden, en moeten er kunststof klemmetjes om de ruit gemonteerd worden voor het bevestigen van de aluminium lijst.</p><p>Veelal wordt het vervangen van je voorruit vergoed door je verzekering, goed overleg met je garage (of carglass) kan je een hoop problemen voorkomen.</p><p>Het plaatsen van gelijmde voorruiten is niet iets wat je makkelijk zelf kan.</p><p>Zelf heb ik met een scahdebedrijf wat ruiten vervangt afgesproken dat ze de oude ruit eruit halen, daarna heb ik zelf de oude klemmen verwijderd en alles roestvrij gemaakt.</p><p>Ook moesten er stukken vervangen worden, er is altijd meer werk als je de roest weghaald, er is trouwens wel voor het onderste gedeelte nog plaatwerk te krijgen maat voor de bovenkant niet meer.</p><p>Daarna alles in de primer en de lak gezet, goed laten drogen en toen weer naar het schadebedrijf voor het plaatsen van de nieuwe ruit, de oude ruit is meestal niet meer te gebruiken.</p><p>De kosten waren voor mij alleen het eigen risico van de verzekering circa €65,-.</p><p> </p><p> </p>
23-04-2007 07:02 #84966
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Voorruit hij roest
<p>Het verwijderen van een gelijmde ruit is op zich nog wel zelf te doen. (Terugplaatsen heb ik geen ervaring mee en lijkt me inderdaad lastig).</p><p>Een gelijmde ruit te verwijderen kun je het beste met z'n tweeen doen. Je moet dan een ijzerdraadje tussen de auto en het raam door drukken. Dan kun je met het ijzerdraad al 'zagend' rondom gaan en zo de ruit lossnijden. Daarna voorzichtig en gelijkmatig de ruit eruit drukken.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-04-2007 12:26 #84965
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Voorruit hij roest
Heb zelf een opel admiral gehad die ook gelijmde ruiten heeft en dat losmaken met een ijzerdraadje is niet je van het oftewel het beschadigd ook de bekleding van de raamstijl en dashboard. Veel beter is het gebruiken van een scherp plamuurmes. En dan niet snijdend maar stekend in de lijm drukken.