Spanningsregelaar 2e keer kapot
- Bas Jansen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2007 15:00 #51173
door Bas Jansen (GAST)
Spanningsregelaar 2e keer kapot is gemaakt door Bas Jansen (GAST)
<p>In mijn amazon combi heb ik een wisselstroom dynamo zitten. </p><p>Mijn accu laadde niet meer op dus ik had ik besloten om mijn dynamo te laten testen. bleek dat de spanningsregelaar kapot was. </p><p>Deze heb ik dus vervangen. bouw de dynamo weer in laad de dynamo ongeveer een half uurtje op waarnaa deze weer de geest begeeft nu vermoed ik dat de spanningsregelaar weer kapot is. Ik kan natuurlijk weer naar de winkel gaan en een nieuwe spanningsregelaar halen. Maar ik vermoed dat deze het ook zo weer begeeft. </p><p>Hoe kan het dat een spanningsregelaar zo snel kapot gaat en waar kan het dan aan liggen. Ergens kortsluiting de Dynamo kapot (deze piepte de laatste tijd wel veel) </p><p>Voor dat ik heel de bedrading ga vervangen wil ik wel graag weten of het daar aan kan liggen. </p><p>Iemand suggesties </p><p>Alvast bedankt </p><p>Bas Jansen</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vincent Jans (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-06-2007 21:31 #85585
door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
Hoi, Er staat er een te koop op marktplaats bij volvo oldtimer onderdelen ,inclusief gereviseerde dynamo.Groeten,Vincent
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-06-2007 22:47 #85584
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
<p>Hi! Bas,</p><p>Het klinkt onwaarschijnlijk dat de spanningsregelaar direct weer stuk gaat, maar bij een zware kortsluiting zou het natuurlijk kunnen. Dan zul je wel ergens een brandlucht moeten ruiken, want het ding kan meerdere amperes sturen voordat 'ie doorbrandt!</p><p>Waarschijnlijker is dat je dynamo al niet helemaal lekker werkt. Je zegt dat de dynamo piept. Is dit het piepen van een slippende v-snaar? Of hoor je mechanisch iets knarsen binnenin de dynamo?</p><p>Check in elk geval de spanning op de vsnaar even; die zou je ca. 2 cm naar beneden moeten kunnen drukken. Is het meer, span of vervang dan de vsnaar.</p><p>Is dit het niet, dan kan het zijn dat de koolborstels in de dynamo versleten zijn. Bij mij was dat het geval: de koolborstels waren zo ver ingesleten dat ze in uiterste stand net wel/net niet contact maakten. Met als gevolg dat er niet genoeg spanning/stroom kon worden opgebouwd aan de secundaire (= accu) kant van de spanningsregelaar. </p><p>Om dat te checken moet je de dynamo wel uitbouwen. De koolborstels zijn redelijk makkelijk te vervangen (zie evt haynes). Voor mijn bosch-dynamo had ik een stevige soldeerbout nodig om de draden van de borstels weer vast te zetten. Kostte een paar euro bij het VOD. </p><p>Maar Vincent's oplossing kan ook interessant zijn. Vooral als er mechanische geluiden uit je dynamo komen en er evt. speling zit op de as van de dynamo.</p><p>succes!
</p>

- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2007 12:15 #85583
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
Weet je zeker dat alles echt goed is aangesloten? Geen gecorrodeerde verbindingen? En wat is de spanning op de accu bij stationair draaien en bij gas geven (3000rpm)?
- Bas Jansen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2007 21:54 #85582
door Bas Jansen (GAST)
Beantwoord door Bas Jansen (GAST) in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
Hallo allen,
Er is geen brandlucht te ruiken. Gelukkig maar
. Verder piept de dynamo/v-snaar alleen in zijn 1 en 2. Geen knarsgeluiden in de dynamo zelf. Die loopt prima. De spanning op de v-snaar is goed. Ik kan hem 2 cm indrukken. De koolborstels in de dynamo zijn net vervangen samen met de spanningsregelaar dus dat zal het ook wel niet zijn. Er zit geen speling op de as van de dynamo.
Verder heb ik geen gecorrodeerde verbindingen (ook doorgemeten) en zit alles goed aangesloten. De spanning op de accu bij stationair draaien is 11V en bij gas geven blijft dat zo. Dat was eerder ook zo en daarom dacht ik dat het de spanningsregelaar was, maar blijkbaar is er nog iets anders aan de hand.
Alle tips zijn welkom!
Er is geen brandlucht te ruiken. Gelukkig maar

Verder heb ik geen gecorrodeerde verbindingen (ook doorgemeten) en zit alles goed aangesloten. De spanning op de accu bij stationair draaien is 11V en bij gas geven blijft dat zo. Dat was eerder ook zo en daarom dacht ik dat het de spanningsregelaar was, maar blijkbaar is er nog iets anders aan de hand.
Alle tips zijn welkom!
- Fred Wijtvliet (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 14:12 #85581
door Fred Wijtvliet (GAST)
Beantwoord door Fred Wijtvliet (GAST) in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
<p>Heb je ook al gekeken naar de binnenzijde van de poelies? Dus waar de V-snaar overheen loopt. Ik heb een piepende v-snaar gehad, die strak genoeg stond, nieuw was, amar de poelie van de dynamo was zo glad, dat deze daarom toch doorslipte.</p><p>Succes, Fred</p>
- H.J. van Bussel
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 15:38 #85580
door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
Bas, heb je de spanningsregelaar vervangen door een nieuwe of een gebruikte?
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-06-2007 19:59 #85579
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spanningsregelaar 2e keer kapot
<p>Bas, 11V op de accu is echt te weinig! Dit moet 13,7 - 14,3V zijn.</p><p>Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat een cel in je accu is kortgesloten. Probeer eens even een accu uit een andere auto en meet dan opnieuw de accuspanning bij stationair en 3000rpm.</p>
- Bas Jansen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2007 19:40 #85578
door Bas Jansen (GAST)
<p>Sorry voor de late reactie, maar door mijn werk heb ik niet altijd de beschikking over internet. </p><p>Ik heb mijn dynamo weggebracht en daar laten doormeten zij hebben daar de spanningsregelaar vervangen omdat deze defect was voor zover ik kon zien zat er een nieuwespanningsregelaar op. en geen gereviseerde. Dat de spanning van mijn accu te laag is kan zijn omdat mijn dynamo de accu niet meer oplaat. toen mijn nieuwe spanningsregelaar het even deed heb ik een spanning gemeten 13,9 volt bij het laden. toen deze klaar was met laden was deze 12 v gewoon goed. </p><p>ik verwachte toen ook dat mijn auto gerepareerd was ben er mee gaan rijden. de volgende dag ben ik er weer mee gaan rijden en toen vielen alle electrice systemen een voor een uit. waarna ik weer ben gaan meten en bleek dat mijn accu spanning weer te laag was.</p><p>tijdens het rijden neemt de dynamo het over van de accu en als de dynamo defect is gaat deze van de accu trekken volgens mij dus de accu zou heel moeten zijn. echter ik had vernomen dat een kapotte cel in mijn accu wel een oorzaak kan zijn dat mijn spanningsregelaar steeds kapot gaat.</p><p>ik zal in iedergeval eens een andere accu proberen in combinatie met een nieuwe spanningsregelaar </p><p> </p><p>Wat betreft het slippen van de v snaar kan een optie zijn als daar door de spanningsregelaar kapot kan gaan in iedergeval draait hij nu wel mee zonder te piepen omdat er geen rol weerstand in de dynamo wordt gegenereerd omdat dat deze geen vraag krijgt naar stroom. volgens mij maar ik kan het ook verkeert hebben </p><p>Groeten Bas </p>
- Bas Jansen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2007 19:40 #85577
door Bas Jansen (GAST)
<p>Sorry voor de late reactie, maar door mijn werk heb ik niet altijd de beschikking over internet. </p><p>Ik heb mijn dynamo weggebracht en daar laten doormeten zij hebben daar de spanningsregelaar vervangen omdat deze defect was voor zover ik kon zien zat er een nieuwespanningsregelaar op. en geen gereviseerde. Dat de spanning van mijn accu te laag is kan zijn omdat mijn dynamo de accu niet meer oplaat. toen mijn nieuwe spanningsregelaar het even deed heb ik een spanning gemeten 13,9 volt bij het laden. toen deze klaar was met laden was deze 12 v gewoon goed. </p><p>ik verwachte toen ook dat mijn auto gerepareerd was ben er mee gaan rijden. de volgende dag ben ik er weer mee gaan rijden en toen vielen alle electrice systemen een voor een uit. waarna ik weer ben gaan meten en bleek dat mijn accu spanning weer te laag was.</p><p>tijdens het rijden neemt de dynamo het over van de accu en als de dynamo defect is gaat deze van de accu trekken volgens mij dus de accu zou heel moeten zijn. echter ik had vernomen dat een kapotte cel in mijn accu wel een oorzaak kan zijn dat mijn spanningsregelaar steeds kapot gaat.</p><p>ik zal in iedergeval eens een andere accu proberen in combinatie met een nieuwe spanningsregelaar </p><p> </p><p>Wat betreft het slippen van de v snaar kan een optie zijn als daar door de spanningsregelaar kapot kan gaan in iedergeval draait hij nu wel mee zonder te piepen omdat er geen rol weerstand in de dynamo wordt gegenereerd omdat dat deze geen vraag krijgt naar stroom. volgens mij maar ik kan het ook verkeert hebben </p><p>Groeten Bas </p>