schuren en spuiten motorkap
- paul v (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2007 22:11 #50952
door paul v (GAST)
schuren en spuiten motorkap is gemaakt door paul v (GAST)
hallo allemaal,
ik start binnenkort met de restauratie van de body van mijn 144. Daarvoor heb ik een roestvrije motorkap gekocht die de oude moet vervangen. Dit zal mijn eerste schuurobject worden van de totale klus.
Mijn vraag is hoe ik de binnenkant van het 'dubbelwandige' deel schuur. Uiteraard kan ik er enigszins bij dankzij de gaten die op dat stuk plaatwerk zitten, maar een perfecte schuurbuurt van alle hoeken wordt erg lastig / onmogelijk, denk ik. Iemand ervaring hiermee? En een oplossing uiteraard
alvast bedankt voor de reactie.
groetjes, paul
ik start binnenkort met de restauratie van de body van mijn 144. Daarvoor heb ik een roestvrije motorkap gekocht die de oude moet vervangen. Dit zal mijn eerste schuurobject worden van de totale klus.
Mijn vraag is hoe ik de binnenkant van het 'dubbelwandige' deel schuur. Uiteraard kan ik er enigszins bij dankzij de gaten die op dat stuk plaatwerk zitten, maar een perfecte schuurbuurt van alle hoeken wordt erg lastig / onmogelijk, denk ik. Iemand ervaring hiermee? En een oplossing uiteraard

alvast bedankt voor de reactie.
groetjes, paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 12:44 #86506
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic schuren en spuiten motorkap
Hmm, lijkt me erg lastig inderdaad. Wellicht moet je toch denken aan stralen...
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 18:53 #86505
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic schuren en spuiten motorkap
<p>Als je zo begint kun je je lol nog op. Een auto bestaat voor een belangrijk deel uit holle ruimtes en andere plekjes waar je nooit bij kunt. De perfecte schuurbeurt bestaat niet.</p><p>Ik heb zelf een meer praktische benadering: als het 30+ jaar roestvrij is gebleven zal het mijn tijd ook wel uitdienen. Dus blijf ik eraf, een beetje vertrouwen in de originele anti-roest/verflaag kan ook geen kwaad.</p>
- paul v (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 20:04 #86504
door paul v (GAST)
Beantwoord door paul v (GAST) in topic schuren en spuiten motorkap
hoi marc, ik zelf inderdaad mijn lol nog op kunnen. Het wordt mijn eerste klus van een dergelijke gading. Nog geen ervaring, en ik besef dat ik nog voor heel wat verrassingen kan komen te staan. Maar ik heb geen haast en ik zal her en der nog regelmatig wat kennis kunnen gebruiken. Dank je voor je reactie daarom

- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 20:54 #86503
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic schuren en spuiten motorkap
<p>Wat ik wel doe bij motorkappen, deuren en kleppen is al die randjes waar de buitenplaat om de binnenplaat gevouwen is (felsnaden) nalopen op roest. Daar begint het altijd, en rot vrolijk verder ergens onder die dikke laag carosseriekit.</p><p>Als je verdachte hobbels ziet bij felsnaden kan je beter gewoon gelijk al die kit eraf steken, dan droogt het in elk geval daaronder. Da's trouwens ook de reden dat het met de roest onder de motorkap wel meevalt, het droogt daar prima.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 21:19 #86502
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic schuren en spuiten motorkap
Moet er zelf ook aan geloven, maar er zijn van die schuursponsjes die de schilder ook gebruikt, zijn flexibel en krassen niet te diep. Kun je perfect mee in de hoekjes komen.
- paul v (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2007 21:25 #86501
door paul v (GAST)
@ rene: dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar een ander probleem dat ik voorzie, is dat je niet kunt zien wat de staat is van het plaatwerk. Lastig te zien welke plekken in de holle ruimte nu echt aandacht verdienen.
Aangezien de motorkap van boven en onder gaaf is, neem ik aan dat er niet of nauwelijks roest zit daar. Daar vertrouw ik maar op in dit geval!
Aangezien de motorkap van boven en onder gaaf is, neem ik aan dat er niet of nauwelijks roest zit daar. Daar vertrouw ik maar op in dit geval!
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-09-2007 12:40 #86500
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic schuren en spuiten motorkap
Na het spuiten goed behandelen met fluid-film, tecty,l oid
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-09-2007 00:08 #86499
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic schuren en spuiten motorkap
<p>Paul,</p><p>Zoals de heren hierboven al aangeven: in die kleine holle ruimtes is het gewoon bijna onmogelijk om te schuren. Momenteel ben ik bezig aan de restauratie van een Amazon Combi waarbij de motorkap ook geheel kaal gemaakt is. Ook hier was het onmogelijk om onder de 'profielen' te komen om zodoende zeker te zijn dat het niet opnieuw van binnenuit gaat roesten. Maar vertrouw er inderdaad maar op dat die motorkap al 30 a 40 jaar goed is gebleven dus niet snel weer zal roesten. Zet sowieso alles na het spuiten in de epoxy primer. Dit biedt ook goede bescherming tegen de roestduivel. Een ander goed middeltje in een spuitbus is roestwerende primer van Berner (rood). </p><p>Nog een tip voor het kaal maken van de kap. Koop 3M - Scotchbrite borstels. Kosten ongeveer 12 a 13 Euro per stuk en zijn eenvoudig op een boormachine te monteren. Inmiddels heb ik de hele carrosserie van mijn Combi hiermee kaal gemaakt. Wel een arbeidsintensieve klus, maar het resultaat mag er zijn. Zeker een aanrader.</p><p>Zie mijn site:
www.vandekasteele.net
--> P221.</p><p>Groeten,</p><p>Timo</p>
- paul v (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2007 16:33 #86498
door paul v (GAST)
bedankt voor de reacties. Zeker de links met restauratieverslagen zijn erg nuttig. Dat maakt je heel wat wijzer als leek. Tot een volgende vraag! Die zal er zeker nog wel komen.
groeten van paul
groeten van paul