Plaatwerk vervangen

• Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2007 11:30 #50947 door
Plaatwerk vervangen is gemaakt door
<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn eerste post hier en ik denk dat er meer van gaan komen :) Leuk dat jullie elkaar zo helpen, misschien dat mijn kennis ooit zo is dat ik ook mijn steentje kan bijdragen.</p><p>Ik ben momenteel nog niet in het bezit van een klassieke Volvo maar ben naarstig op zoek. Tijdens mijn zoektocht kom ik vaker advertenties tegen van Amazons waarbij aan het plaatwerk gewerkt moet worden. Omdat ik daar zelf niet de middelen toe heb zal ik dit moeten laten doen.</p><p>Mijn vraag is, wat is jullie ervaring hiermee? Is dit te doen bij elk gerenomeerd schadebedrijf, of is het beter om er mee naar een Volvo of klassieker expert te gaan? </p><p>Dan de volgende vraag. Is er een website bekend waar prijsindicaties op staan voor het vervangen van plaatwerk. Ik snap dat elk geval uniek is maar richtprijzen zouden fijn zijn. Als ik een advertentie zie waarbij bijvoorbeeld achter de wielkassen en ribbelplaat vervangen moet worden dan zegt mij dit niets wat betreft het financieele plaatje. En of dat in mijn startbudget past. Het zou zonde zijn als ik een auto op de kop tik die ik vervolgens de eerste 6 maanden niet kan laten opknappen omdat mijn budget het niet toe laat.</p><p>Misschien hebben jullie in het verleden plaatwerk laten vervangen en weten jullie nog de prijzen (en datum... inflatie he ;) ) voor het vervangen van betreffende delen? Misschien is dit voor andere forum leden ook interessant?</p><p>Groet,
Bartezz</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Beker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2007 12:08 #86532 door Han Beker (GAST)
Beantwoord door Han Beker (GAST) in topic Plaatwerk vervangen
Plaatwerk vervangen is vaak erg arbeidintensief. Laat je het doen dan reken maar op fikse rekeningen.
Beter is om een duurdere auto te kopen waar het niet bij nodig is. Je bent dan meestal toch goedkoper uit.
Een alternatief is zelf de benodigde apparatuur aanschaffen en het zelf te doen. Ook d&aacute;n ben je goedkoper uit. Maar dan moet je wel leren lassen en plaatwerken. Het duurste alternatief is een gerenommeerd schadebedrijf in te schakelen. Als je op die manier je klassieker in orde wilt krijgen dan zal je aan het einde van de rit aanzienlijk meer geld kwijt zijn dan dat de auto waard is.
Een Volvo of klassieker expert zal ook zijn uren betaald moeten krijgen. Of ze beter zijn dan universele plaatwerkbedrijven waag ik te betwijfelen.
Het zelf repareren en het aanleren van de bijbehorende vaardigheden kan heel bevredigend zijn. Een auto &eacute;cht goed lassen en plaatwerken is een vak en leer je niet op een zaterdagmiddag. Een goede plaatwerker verwijdert alle roest en alle roestige delen alvorens nieuw materiaal erin te lassen. Je kunt ook een roestbak kopen en die met kunst en vliegwerk ieder jaar weer door de APK proberen te slepen. Dat gaat soms verrassend lang goed en is het goedkoopst. Heb ik zelf ook wel gedaan vroeger. Op die manier leer je ook nog eens een hoop. Je wint dan geen prijzen maar je rijdt wel in een klassieker voor weinig geld.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2007 12:34 #86531 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Plaatwerk vervangen
<p>De beste optie voor de knip is een ama kopen die de moeite waard is om zelf te restaureren als je dat zelf kan natuurlijk, maar daar blijft het niet bij:</p><p> </p><p>Ruimte om te werken (huren kost geld zelf hebben is een luxe)</p><p>Aanschaffen en onderhouden van je restauratie app. </p><p>Je wilt wel mobiel blijven gedurende de restauratie dus een tweede auto erbij (vraagt ook zijn onderhoud)</p><p>En dan nog alle kleine randzaken.</p><p> </p><p>Als je het mij vraagt is een oldtimer in goede conditie kopen bij een gerenomeerd bedrijf de beste optie, ben je handig en je hebt de ruimte en de tijd en je bent niet echt afhankelijk van een auto, koop een auto met een goede bassis en ga lekker aan de gang zo leer je ook het meeste. Het is een keuze die je zelf moet maken.</p><p> </p><p>Veel succes met je speurwerk</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2007 14:19 #86530 door
Beantwoord door in topic Plaatwerk vervangen
<p>Hoi Han en Rene,</p><p>Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb er wel aan gedacht om cursussen te gaan doen. Maar zoals jullie schrijven is dit niet iets wat je op een zaterdagmiddag leert. Bovendien heb ik niet de ruimte om het zelf te doen. Het laten doen is misschien wel een duurdere optie maar voorlopig wel de enige mocht ik een auto kopen waar werk aan zit.</p><p>Misschien dacht ik te simpel maar ik dacht dat het mogelijk zou zijn om plaatwerk onderdelen te kopen en die erin te laten plaatsen. Ik heb bijvoorbeeld bij volvo-klassiekers.nl nieuw plaatwerk te koop aangeboden zien staan. Ribbelplaat kost 79,95. Vervangend plaatwerk voor de wielkassen en andere adressen voor vervangend plaatwerk heb ik nog niet gevonden. Maar ik neem aan dat dit goedkopere oplossingen zijn dan een schadebedrijf het materiaal zelf te laten fabriceren.</p><p>Enthousiasme is hoog en de liefde zit diep dus jullie adviezen houden me met beide benen op de grond :)</p><p>Groet,
Bart</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2007 16:14 #86529 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Plaatwerk vervangen
<p>Al die verroeste stukken kan je vervangend plaatwerk voor vinden. Maar de prijzen rijzen door het dak door arbeidsloon, niet door materiaal. Een denkbeeldige Amazon "met wat werk" heeft 4 rotte dorpelhoeken, twee maal rotte ribbelplaat, twee gare binnenschermen en her en der nog 8 gaatjes bij veerophanging, dwarsbalken etc. Mannetje gaat degelijk aan het werk met de slijptol, jouw inzetstukken en het lasapparaat dus per plekje reken ik 2 uur (met passen en meten wordt de meeste tijd versleten). 16 plekjes x 2 uur x 80 euro/uur = minstens 2560 euro arbeid om 500 euro materiaal tegen je auto te lassen.</p><p>Dan nog alle deuren en kleppen die je in verschillende kleuren door het hele land gekocht hebt spuiten, 1000 euro, da's een koopje.</p><p>Dan nog wat onderdelen, zit je ook zo mee aan de 1000 euro, en gas laten installeren, weer 1000.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2007 23:42 #86528 door
<p>Hoi Marc,</p><p>Zo... even back to reality :) Dankjewel voor je reactie. "Met wat werk" klinkt inderdaad een stuk minder positief als er zo'n berekening bij zit. Je zult wel aan mijn reacties gemerkt hebben dat ik een echte nieuwkomer ben in klassiekerland dus jouw reactie wordt gewaardeerd. Misschien moet ik voor een Trabant gaan, heb namelijk wel ervaring met polyester :)</p><p>Als ik jullie reacties zo lees dan is het inderdaad verstandiger om een goede basis zonder ernstige (roest)schade te gaan zoeken en wat meer uit te geven daaraan ipv restauratie :) En dan deze en andere websites af te gaan naar tips om roestvorming te beperken.</p><p>Dank jullie wel voor de reacties! Andere reacties blijven natuurlijk welkom :)</p><p>Groet,
Bart</p>

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2007 07:50 #86527 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Plaatwerk vervangen
<p>Hallo Bart,</p><p>Ik denk dat je na 5 reacties wat erg kort door de bocht gaat. Het is sterk afhankelijk natuurlijk van wat je voor een basis met werk betaald. Het grote voordeel is bij het zelf, of laten restaureren van een auto dat je ook precies weet wat er aan gedaan is hoe het gedaan is. Je zult niet voor verrassingen komen te staan zoals dichtgesmeerde gaten of overmatig geplamuurde plekken op de auto. Daarnaast raak je gelijk een beetje meer bekend met alle ins en outs van de mooie Volvo's. Maar goed je moet het wel leuk vinden om te doen en er ook tijd in willen en kunnen steken.</p><p>Mocht je toch kiezen voor het kopen van een wat meer kant en klaar exemplaar kijk dan goed rond. Afhankelijk van het prijssegment waar je zoekt kun je veel "gevaarlijke" auto's tegen komen. Op verschillende sites staan aankooptips en binnen de vereniging zijn er ook een aantal mensen die je door middel van een aankoopbegeleiding of keuring tegen een geringe vergoeding willen helpen met het maken van de juiste keuze.</p><p>Mocht je toch zelf op pad gaan dan kun je op mijn website onder het kopje onderdelen / nieuw / plaatwerk goed zien wat er allemaal te krijgen is aan plaatwerk, dus wat nog vrij eenvoudig te vervangen is.</p><p>Succes met je zoektocht, en wellicht tot ziens als je je keuze gemaakt hebt!.</p><p>Dries Bakkenes</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
16-09-2007 15:01 #86526 door
<p>Hoi Dries,</p><p>Bedankt voor je reactie. Natuurlijk is het afhankelijk van de prijs van je basis. Dat ben ik met je eens. Ik had echter niet verwacht dat de kosten voor het vervangen van plaatwerk zo hoog op kunnen lopen als Mark beschrijft. Ik was al bekend met jouw website en dus ook met kosten van versch plaatwerk. Maar het is erg arbeidsintensief zoal Mark beschrijft en daar gaan dus de kosten in zitten, niet in het plaatwerk zelf. Helaas heb ik de middelen noch de kennis om plaatwerk zelf te vervangen anders zou het een goede optie zijn inderdaad.</p><p>Wat je schrijft over gevaarlijke auto's klinkt bekend. Ik heb enkele auto's gezein waarvan (gelukkig) het plamuur al aan het barsten was zodat de dichtgesmeerde delen zichtbaar waren. Zijn daar trouwens tips voor? Hoe kun je achterhalen of de auto is geplamuurd, als dat al te zien is zonder de lak te verwijderen. Erop kloppen heb ik gehoord maar dat gaat ook niet altijd op.</p><p>Ik heb online enkele websites gevonden met aankooptips:
www.tinustechniek.nl/1-div-aankooptips.html
www.xs4all.nl/~gertjan/nl/aankoop.html </p><p>Ik vroeg me ook af of zo'n ANWB aankoop keuring een optie zou zijn in geval van twijfel? Heeft iemand daar ervaring mee?</p><p>Groet,
Bart</p><p> </p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2007 22:18 #86525 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Plaatwerk vervangen
<p>Een goeie plamuurdetector: pak een magneet en kijk hoe die plakt op normaal Volvo blik (zeg bovenaan de deur), op plamuur (zeg boven de achterste wielkast), roest etc. Verder kan je bij de 140 bijna al het plaatwerk ook van binnen bekijken, via de kofferbak, onder de vloerbedekking, in de wielkasten, onder de motorkap, zelfs in de dorpels kan je kijken met je zaklampje (zitten met grote plastic doppen afgedichte openingen in).</p><p>USA import staat bekend om het knappe plamuurwerk. Verse teer op de bodem is ook verdacht. Niet glad passende deuren/kleppen ook.</p><p> </p><p>Plaatwerk zelf vervangen kost niet veel na een paar middelgrote investeringen, je huurt/koopt een CO2 lasapparaat en een slijptol, koopt voor 20 euro een vierkante meter Zincorplaat en neemt een paar dagen vrij. Kijk eens: www.rustbuster.nl/Bus_kokerbalk/Default.htm </p><p>Begin met een gat in de bodem zou ik zeggen. En pas op voor de leidingen daaronder.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2007 15:11 #86524 door
<p>Hoi Marc,</p><p>Dat is een goede tip. Ik heb hier nog een dubbele magneet liggen die je normaal gebruikt om de ruiten van je aquarium schoon te maken. Een zijde is beplakt met een soort van fluweel (tegen het krassen) dan krijg je daar ook geen problemen mee met de verkopende partij.</p><p>Ik ben al eerder gewaarschuwd voor USA import. California's zilte zeelucht schijnt niet zo goed te zijn voor metaal :)</p><p>De link wordt gewaardeerd. Ik zal eens wat dingen voor mijzelf op een rijtje gaan zetten en vooral rustig aan verder gaan zoeken :)</p><p>Bedankt allemaal!</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD