Exacte steek velgen Amazone ?

• Allert Schokker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2007 02:57 #50892 door Allert Schokker (GAST)
Exacte steek velgen Amazone ? is gemaakt door Allert Schokker (GAST)
Kan iemand mij vertellen wat de <span style="font-weight: bold;">exacte</span> wielsteek van de amazon is? Omdat ik als een reservewiel een compactere en lichtere 'thuiskomer' wil kopen moet ik wel de exacte steek weten. De maat zou b.v. 114,3 mm of 115 mm kunnen zijn, maar ik vind dat moeilijk meten bij een vijf-gats velg, terwijl ik het in de documentatie nergens kan terug vinden.

Moet de velgmaat bij een 'thuiskomer' trouwens ook 15" zijn? Mij lijkt dat niet per s&eacute; noodzakelijk. Thuiskomers zijn juist kleiner om de belasting op het wiel te reduceren heb ik begrepen. Anderzijds moeten ze ook niet te klein zijn om de belasting op het diffentieel niet al te groot te maken. Wat is wijsheid?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-10-2007 13:53 #86807 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Exacte steek velgen Amazone ?
Ik weet niet wat de exacte steek is, maar kwa velgdiameter van 15" is volgens mij noodzakelijk omdat de velg anders niet over de remschijf en/of remtrommel past. Maar dat kan ik mis hebben.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2007 14:20 #86806 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Exacte steek velgen Amazone ?
even gezocht op het forum: steek is 4,5 inch ofwel 114,3mm. Ook al gelet op Arco's commentaar hierboven is wijsheid gewoon een normaal reservewiel. Kun je ook gewoon doorrijden. Met een thuiskomertje mag je doorgaans niet harder dan 80.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2007 15:03 #86805 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Exacte steek velgen Amazone ?
Op zich passen (sommige) 14" velgen wel. Ik heb op m'n Amazon in elk geval 14" Wolfrace velgen.

• Allert Schokker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2007 21:37 #86804 door Allert Schokker (GAST)
Beantwoord door Allert Schokker (GAST) in topic Exacte steek velgen Amazone ?
Piek, bedankt. Het lukt mezelf tot nu toe niet erg goed om onderwerpen op het Forum op te zoeken; kwestie van doorzetten waarschijnlijk.
Op zich is het natuurlijk wel een punt dat je tenminste normaal (verder, sneller) kunt doorrijden met een normaal reservewiel. Ik had bij dat evidente voordeel niet goed stilgestaan. Anderen spraken over spuitbusjes en dan leek een thuiskomer mij een relatief betere optie, vandaar mijn beperkte perspectief.

Overigens is een steek van 114,3 behoorlijk regulier voor aziatische en amerikaanse merken, dus een tweedehands thuiskomer valt wel te vinden.
Voor anderen die op dit onderwerp terecht komen; Je kunt alle info over de velgen van modernere auto's vinden op de "steekwijzer":
www.fznederland.com/base/steekwijzer/frame.php?array/brand=28
Ze geven hier steek, IE-waarde en naafdiameter. (geen velgdiameter)

Voor een thuiskomertje is de IE-waarde natuurlijk van weinig belang, maar de naafdiameter zal wel een probleem kunnen worden, want die is vaak kleiner. Zelf meet ik op een Amazon velg die hier ligt een naafgat van ongeveer 72 mm, maar de werkelijke minimum maat zou kleiner moeten zijn en kan natuurlijk alleen op de auto zelf gemeten worden. (Of weet Piek die ook razendsnel op te kunnen zoeken?)

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2007 22:53 #86803 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Exacte steek velgen Amazone ?
geen antwoord op jouw vraag, maar wat is de reden om een thuiskomer te willen meenemen? de breedte is bijna die van een 165R15

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2007 19:11 #86802 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Exacte steek velgen Amazone ?
<p>Ik kan mij best indenken dat een thuiskomer welkom is. In mijn combi ben ik met gasonderbouw wel verplicht een echt wiel rechtopstaand achterin te vervoeren.</p><p>Met een noodwiel (het woord zegt het al, kun je thuiskomen. Als je een lekke achterband zou hebben kun je evt van voor naar achter wisselen met het noodwiel aan de voorzijde om je diffrentieel te ontlasten. Het nadeel is dat je bent beperkt in actieradius en topsnelheid.</p><p>Een 145/13 band op een 4J (amazon) velg is al behoorlijk kleiner dan 195/65 op een 6J............</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD