- Berichten: 2
B18 / B16
- Bas van de vendel Bas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2025 19:10 #1047657
door Bas van de vendel Bas (GAST)
B18 / B16 is gemaakt door Bas van de vendel Bas (GAST)
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een B16 en een B18 motor buiten de cilinderinhoud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Venema
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 89
01-01-2025 20:01 #1047659
door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic B18 / B16
Goedenavond Bas,
Bij een B16 is een auto voorzien van 6 Volt installatie (accu, bedrading, startmotor, ruitenwissermotor, etc. Motorkap bevestiging is anders, voorfront, bumperdelen, etc.
Na augustus 1961 kwam de B18 met 12 Volts installatie, er was ook nog een (tijdelijke) mogelijkheid om een voorgaand model met 6 Volt te kopen (PV544 B-model).
Met vriendelijke groet,
Jan Venema
Bij een B16 is een auto voorzien van 6 Volt installatie (accu, bedrading, startmotor, ruitenwissermotor, etc. Motorkap bevestiging is anders, voorfront, bumperdelen, etc.
Na augustus 1961 kwam de B18 met 12 Volts installatie, er was ook nog een (tijdelijke) mogelijkheid om een voorgaand model met 6 Volt te kopen (PV544 B-model).
Met vriendelijke groet,
Jan Venema
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 352
01-01-2025 20:52 - 01-01-2025 20:59 #1047660
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic B18 / B16
Dag Bas, een B16 heeft een driemaal gelagerde krukas en een B18 een vijfmaal gelagerde. Verder heeft de B16 minder vermogen dan de B18. Ondanks de driemaal gelagerde krukas loopt een B16 (vind ik) mechanisch mooi stil.
Oliefilter bevat een los filterelement
Vliegwielhuis is ook anders, er past niet zonder meer een versnellingsbak achter van de latere B18 en B20 motoren.
Oliefilter bevat een los filterelement
Vliegwielhuis is ook anders, er past niet zonder meer een versnellingsbak achter van de latere B18 en B20 motoren.
Laatst bewerkt 01-01-2025 20:59 door Rik Tuin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andre Bisschops
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 6
06-02-2025 22:24 #1048085
door Andre Bisschops
Beantwoord door Andre Bisschops in topic B18 / B16
Dank voor jiu antwoord, dus het is niet uitgesloten dat het een 12 volts instalatie betreft.
betreft mijn motorkap, er zitten geen gaten in het voorfront biven voor de motorkap steunen.
kun jij mij vertellen van welk type die is?
groet Andre
betreft mijn motorkap, er zitten geen gaten in het voorfront biven voor de motorkap steunen.
kun jij mij vertellen van welk type die is?
groet Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 352
06-02-2025 22:28 - 07-02-2025 20:40 #1048086
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic B18 / B16
Zo ziet de bevestiging van de 12 volt serie met een B18 motor eruit.
Laatst bewerkt 07-02-2025 20:40 door Rik Tuin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-02-2025 10:53 #1048126
door Frans Boeijen
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Beantwoord door Frans Boeijen in topic B18 / B16
Hoi Bas,
Je kan het verschil tussen een B16 en B18 duidelijk zien. Bij een B16 zie je:
- startmotor aan de rechterkant (links bij een B18);
- temperatuursensor aan de achterkant (B18 aan bovenzijde);
- Oliedruksensor aan achterzijde (bij B18 rechts onder spruitstuk);
- Waterpomp is van gietijzer (ipv aluminium)
Je kan het verschil tussen een B16 en B18 duidelijk zien. Bij een B16 zie je:
- startmotor aan de rechterkant (links bij een B18);
- temperatuursensor aan de achterkant (B18 aan bovenzijde);
- Oliedruksensor aan achterzijde (bij B18 rechts onder spruitstuk);
- Waterpomp is van gietijzer (ipv aluminium)
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.