remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
09-07-2024 23:08 #1045808 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
Welkom Lodewijk, in een halve eeuw gebeurt er van alles met een auto; vaak wordt na een restauratie, bv na 20 jaar, alles verwijderd en dan is zo een foutje zo gebeurd. 
Mijn combi heb ik al vanaf 1980 en die was nog ongerestaureerd, dus grotendeels origineel.

vr.gr. Cor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-07-2024 15:19 #1045812 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
ik heb alles doorgemeten zoals geadviseerd en al snel bleek dat de zwarte draad die van de versnellingsbak komt geen massa geeft. Zodra ik een externe massa op het relais aansloot werkte alles zoals het hoort.
De achteruitrijlampen branden alleen samen met de verlichting. Zonder verlichting ook geen achteruitrijlampen. Daarbij bleek dus dat mijn auto kennelijk van het type is dat de achteruitrijlampen alleen laat branden als de verlichting is ingeschakeld, maar dat is blijkbaar origineel Volvo.
Dus blijven er drie mogelijkheden over:
1) de zwarte massadraad is aan de bak van het contactje af gegaan, maar dat kan ik niet zien zonder de auto op de brug te zetten, en ik heb geen brug tot mijn beschikking op dit moment. .     
2) er zit een breuk in de draad vanaf de versnellingsbak, maar ook dat kan ik pas controleren als de auto ergens op de brug staat en de draad aangesloten is op de bak.
3) de schakelaar op de bak werkt niet goed. Maar die heb ik gecontroleerd voordat de bak werd gemonteerd. Het is in feite een palletje dat mee gaat tegen de massa als de bak in achteruit wordt geschakeld en dat zag er gewoon correct uit
Voorlopig dus maar even accepteren dat er geen achteruitrijlampen zijn totdat hij een keer ergens omhoog kan. Geen drama.
Iedereen weer bedankt!

• Stijn
  • Moderator
  • Moderator
Meer
10-07-2024 16:17 #1045813 door Stijn
Mooi speurwerk!
Ik weet niet of je wel over een krik, assteun en enige lenigheid beschikt, maar mijn ervaring is dat je prima onder de auto aan de achterkant van de bak kunt voelen of de draad op de bak / schakelaar zit.

Don't ask me how I know! Ik heb hem zelf namelijk wel eens van de bak getrokken 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

• Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-07-2024 16:35 #1045814 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic remlicht en achteruitrijlamp alleen met verlichting aan
in heb inderdaad een hele mooie nieuwe en steile krik en vier assteunen, en zelfs zo'n rijdend bedje waar je op kan liggen onder de auto, maar op mijn leeftijd onvoldoende lenigheid om op die manier dat contactje te inspecteren. Komt wel een keer als mijn zoon er is. 
Komt wel goed.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD