- Berichten: 126
OPGELOST: waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?
- Lo Bouwens
- Offline
- Expert lid
Mijn vraag dus: waar vind ik die zwarte schakeldraad?
Ik zou waarschijnlijk ook gewoon een nieuwe zwarte draad naar achteren kunnen trekken, maar dan is de vraag wáár pak ik hem dan vanaf de voorkant op.
Er is overigens wel een ongebruikte zwarte draad. Want in het verleden heeft er een trekhaak onder de auto gezeten. Naast de draden die naar de achterlichten etc. gaan ligt er onderin het linker achterspatbord ook een complete bundel met d.m.v. isolatieband afgeplakte bedrading met een label eraan "trekhaak". Uit die bundel steekt o.a. zijdelings een zwarte draad met een oogje eraan. Die zou kunnen passen op de vlotter van de tank, maar ik weet het uiteraard niet zeker en durf het ook niet gewoon zo maar aan te sluiten....
Koot en Bie zouden zeggen "wat adviseert u mijn?"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
het is een zwarte draad met “oogje” (die had je ook gevonden) die je aansluit bovenop de vlotter, als je deze draad volg
eindigt deze aan je brandstof meter op et dashboard(ook met oog bevestiging)
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 41
a. zitten die op één aansluiting (doorlussing)?
b. of zitten die op de 2 verschillende aansluitingen?
c. zit er ook een zwarte draad op?
d. als er een zwarte draad op zit dan kan je die toch "doorpiepen" met de draad met het oogje achterin?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Je vindt deze schemas (ook voor andere jaargangen) op onze website onder Documentatie/Toeglaten modellen/Amazon/Electrische-installaties
Zoals je kunt zien is de draadkleur zwart van zender tot instrument. Aan de andere aansluiting op de meter zitten twee rode draden, een dikkere en een dunne.
P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Berend van der Molen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 52
gebruik een meter tester en pak de draad bij de meter en
loop de draden achter af en zal er 1 de juiste zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lo Bouwens
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Ik ga na al deze uitleg van kenners en deskundigen de gok nu maar aan en bevestig de vrije zwarte draad die achter uit de bundel steekt met het oogje aan het contactpunt van de tankvlotter en zal kijken of er iets van beweging in de meter zit.
Wordt vervolgd...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
achter op de benzinemeter zitten 4 rode draden ( dus geen twee zoals vermeld)
Er zit maar 1 connectorblok in de verbinding tussen vlotter en benzinemeter. Deze zit net onder de voorruit ter hoogte van de A- steil
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lo Bouwens
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lo Bouwens
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Als ik ondersteboven onder het dashboard lig, kan ik de zwarte draad achterin de brandstofmeter wel met enige moeite zien (de bedrading van het contactslot belemmert het zicht), en als ik van daar af een nieuwe draad zou willen trekken moet het hele tellerhuis er uit om een nieuwe verbinding c.q. by pass te kunnen maken.
In de bedradingsbundel in het linker achterspatbord die van boven komt (dus van voren) , waarvan alle draden zijn aangesloten op de achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en nummerplaat verlichting, zit ook één zwarte draad, maar die is niet beschikbaar want die loopt door naar deze lichtpunten etc. Er zit om deze zwarte draad een dun manchet met een duidelijk leesbaar nummer erop : L671232. Dat nummer heb ik opgezocht in de dikke onderdelenklapper (group 11b, blz.26) in een poging uit te vinden welke functie deze draad heeft, maar dat nummer komt er niet in voor vreemd genoeg, wel nr. 671229 en 671233, zonder de letter L overigens. Kan iemand iets zinnigs zeggen over dat nummer?
Misschien is deze zwarte draad ten onrechte (en onnodig) als massa gebruikt voor de achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en nummerplaatverlichting. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom de benzinemeter direct zodra het contact aan gaat naar vol schiet. De meter denkt dan waarschijnlijk dat de vlotter in de hoogste stand staat, 100% massa geeft, en dat de tank dus vol is. Het is maar een theorie van een elektrisch totale leek, maar het zou kunnen.
Ik zal sowieso die zwarte morgen los koppelen en kijken of de benzinemeter dan nog reageert als het contact aan gaat. Wie weet is dan het probleem duidelijk en makkelijk op te lossen.
Wordt vervolgd...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lo Bouwens
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Nadat ik deze draad had doorgeknipt en verbonden aan de tankvlotter doet de benzinemeter op het dashboard keurig zijn werk. En alle verlichting achter doet het ook nog gewoon.
Ik kwam na enig nadenken op deze oplossing doordat de benzinemeter zodra het contact aanging op vol ging staan. Hij kreeg dus 100% massa en dat moest dus komen doordat de zwarte draad rechtstreeks aan de massa was verbonden. Omdat dit de enige zwarte draad uit de kabelbundel was gokte ik erop dat het dus de draad voor de vlotter/benzinemeter moest zijn die kennelijk als "gewone" massakabel was gebruikt.
Allen hartelijk bedankt voor de geestelijke en praktische bijstand. Misschien dat er ooit nog eens iemand anders iets heeft aan mijn oplossing.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.