OPGELOST: waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?

Lees meer
28-11-2023 10:04 - 28-11-2023 10:19 #1043093 door Lo Bouwens
Voor zover ik het kan zien werkt nu alles in de chaos van de deels gedemonteerde draadboom weer zoals het hoort, alleen kan ik de draad die van de tankvlotter naar de benzinemeter op het dashboard loopt niet vinden. Volgens het schema gaat het om een rechtstreekse zwarte massadraad. Zit die in de centrale kabelbundel die ook naar o.a. de achterlichten, nummerplaatverlichting e.d. gaat? . Er zitten ook twee rode draden 12 volt aan de benzinemeter.
Mijn vraag dus: waar vind ik die zwarte schakeldraad?
Ik zou waarschijnlijk ook gewoon een nieuwe zwarte draad naar achteren kunnen trekken, maar dan is de vraag wáár pak ik hem dan vanaf de voorkant op. 
Er is overigens wel een ongebruikte zwarte draad. Want in het verleden heeft er een trekhaak onder de auto gezeten. Naast de draden die naar de achterlichten etc. gaan ligt er onderin het linker achterspatbord ook een complete bundel met d.m.v. isolatieband afgeplakte bedrading met een label eraan "trekhaak". Uit die bundel steekt o.a. zijdelings een zwarte draad met een oogje eraan. Die zou kunnen passen op de vlotter van de tank, maar ik weet het uiteraard niet zeker en durf het ook niet gewoon zo maar aan te sluiten....
Koot en Bie zouden zeggen "wat adviseert u mijn?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-11-2023 19:11 #1043096 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?
Lo,
het is een zwarte draad met “oogje” (die had je ook gevonden) die je aansluit bovenop de vlotter, als je deze draad volg 
eindigt deze aan je brandstof meter op et dashboard(ook met oog bevestiging) 

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-11-2023 22:46 #1043098 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?
Je schrijft dat er 2 rode draden op de benzinemeter zitten.
a. zitten die op één aansluiting (doorlussing)?
b. of zitten die op de 2 verschillende aansluitingen?
c. zit er ook een zwarte draad op?
d. als er een zwarte draad op zit dan kan je die toch "doorpiepen" met de draad met het oogje achterin?

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2023 09:54 - 29-11-2023 09:59 #1043099 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?
Als het allemaal nog origineel is en de Amazon van 1965 is, ziet het er zo uit:
 
Je vindt deze schemas (ook voor andere jaargangen) op onze website onder Documentatie/Toeglaten modellen/Amazon/Electrische-installaties

Zoals je kunt zien is de draadkleur zwart van zender tot instrument. Aan de andere aansluiting op de meter zitten twee rode draden, een dikkere en een dunne.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
29-11-2023 10:07 #1043100 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic waar ligt de draad van de tankvlotter naar de benzinemeter?
Het moet niet zo moeilijk zijn om die te vinden,
gebruik een meter tester en pak de draad bij de meter en
loop de draden achter af en zal er 1 de juiste zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2023 10:12 #1043101 door Lo Bouwens
Dit is inderdaad het bedradingsschema zoals het in mijn Amazon zit/hoort. Ik heb de dikke onderdelenklapper waar deze afbeelding in staat zelf ook, dus daar baseerde ik mijn conclusie op dat een enkele zwarte draad genoeg is om de benzinemeter te laten werken. Ik had alleen graag willen weten waar de twee verbindingsblokjes die op de afbeelding staan in werkelijkheid in de auto zitten, zodat ik daarvandaan eventueel veilig een verbinding zou kunnen maken. Mijn onzekerheid en ongerustheid is vooral dat een zwarte draad in de bedrading van de Amazon zeker niet altijd een massadraad is, dus de angst voor vonken op de aansluiting van de tank, met alle risico's van dien, weerhield mij van een experiment.
Ik ga na al deze uitleg van kenners en deskundigen de gok nu maar aan en bevestig de vrije zwarte draad die achter uit de bundel steekt met het oogje aan het contactpunt van de tankvlotter en zal kijken of er iets van beweging in de meter zit.
Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2023 10:24 #1043102 door Han Misdom
Correctie op de reactie van Leo.
achter op de benzinemeter zitten 4 rode draden ( dus geen twee zoals vermeld)

Er zit maar 1 connectorblok in de verbinding tussen vlotter en benzinemeter. Deze zit net onder de voorruit ter hoogte van de A- steil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2023 12:50 #1043109 door Lo Bouwens
Sorry, inderdaad, vier rode draden aan de benzinemeter, maar ik heb eigenlijk alleen gelet op de draden die naar achteren gaan, en daarvan vooral op de zwarte draad, omdat die naar achteren naar de tank gaat. En daar zitten - althans volgens het schema uit het onderdelenboek - twee connectoren in. Maar ik ga nu eerst proberen of de zwarte met het oogje eraan, die achter uit de bundel komt en als enige niet ergens mee verbonden is, degene is die de benzinemeter bedient. Alle andere dingen achter werken goed en zijn dus correct verbonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2023 17:17 #1043112 door Lo Bouwens
Helaas bleek de zwarte draad met het oogje die uit de kabelboom stak niet voor de tank, maar het is een niet aangesloten draad die in de afgesloten en geïsoleerde bundel naar de (intussen afwezige) trekhaak zit.
Als ik ondersteboven onder het dashboard lig, kan ik de zwarte draad achterin de brandstofmeter wel met enige moeite zien (de bedrading van het contactslot belemmert het zicht), en als ik van daar af een nieuwe draad zou willen trekken moet het hele tellerhuis er uit om een nieuwe verbinding c.q. by pass te kunnen maken. 

In de bedradingsbundel in het linker achterspatbord die van boven komt (dus van voren) , waarvan alle draden zijn aangesloten op de achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en nummerplaat verlichting, zit ook één zwarte draad, maar die is niet beschikbaar want die loopt door naar deze lichtpunten etc. Er zit om deze zwarte draad een dun manchet met een duidelijk leesbaar nummer erop : L671232. Dat nummer heb ik opgezocht in de dikke onderdelenklapper (group 11b, blz.26)  in een poging uit te vinden welke functie deze draad heeft, maar dat nummer komt er niet in voor vreemd genoeg, wel nr. 671229 en 671233, zonder de letter L overigens. Kan iemand iets zinnigs zeggen over dat nummer?

Misschien is deze zwarte draad ten onrechte (en onnodig) als massa gebruikt voor de achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitrijlampen en nummerplaatverlichting. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom de benzinemeter direct zodra het contact aan gaat naar vol schiet. De meter denkt dan waarschijnlijk dat de vlotter in de hoogste stand staat, 100% massa geeft, en dat de tank dus vol is. Het is maar een theorie van een elektrisch totale leek, maar het zou kunnen.
Ik zal sowieso die zwarte morgen los koppelen en kijken of de benzinemeter dan nog reageert als het contact aan gaat. Wie weet is dan het probleem duidelijk en makkelijk op te lossen.
​​​​​​​Wordt vervolgd...

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 13:07 #1043120 door Lo Bouwens
PROBLEEM OPGELOST!! Inderdaad bleek de zwarte draad die in de kabelbundel linksachter ligt onjuist en dus overbodig te zijn gebruikt als massakabel voor de achterlichten, remlichten, achteruitrijlampen en nummerplaatverlichting.
Nadat ik deze draad had doorgeknipt en verbonden aan de tankvlotter doet de benzinemeter op het dashboard keurig zijn werk. En alle verlichting achter doet het ook nog gewoon.
Ik kwam na enig nadenken op deze oplossing doordat de benzinemeter zodra het contact aanging op vol ging staan. Hij kreeg dus 100% massa en dat moest dus komen doordat de zwarte draad rechtstreeks aan de massa was verbonden. Omdat dit de enige zwarte draad uit de kabelbundel was gokte ik erop dat het dus de draad voor de vlotter/benzinemeter moest zijn die kennelijk als "gewone" massakabel was gebruikt.
Allen hartelijk bedankt voor de geestelijke en praktische bijstand. Misschien dat er ooit nog eens iemand anders iets heeft aan mijn oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.