OPGELOST zelfde regelaar voor gelijkstroom- of wisselstroomgenerator Amazon?

Lees meer
17-10-2023 17:20 - 03-12-2023 12:23 #205058 door Lo Bouwens
OPGELOST: In mijn Amazon combi uit 1965 zit een modernere wisselstroom generator. Er schijnt oorspronkelijk een gelijkstroom dynamo in horen te zitten, maar die levert naar verluidt minder stroom, vandaar waarschijnlijk deze vervanging.
Mijn vraag is of deze modernere generator gewoon kan worden aangesloten op de bestaande bedrading van de spanningsregelaar of dat die ook moet worden vervangen? Op de regelaar zelf kan ik geen tekst vinden, alleen de naam Bosch een een kleine afbeelding.
Ik voeg een foto bij, maar daar is ook weinig uit op te maken vrees ik...
Wie spreekt het verlossende woord en als de regelaar moet worden vervangen, waardoor dan?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Afwezig
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17-10-2023 22:34 #205064 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic zelfde relais voor gelijkstroomdynamo of wisselstroomgenerator Amazon?
Hoi Lo,
Dat is geen relais, maar een spanningsregelaar/gelijkrichter. Die hoort bij de dynamo en moet je dus ook verwisselen als je een ander type dynamo neemt.
Bij de onderdelenshop zijn ook wisselstroomregelaars , gelijkstroomregelaars en wisselstroomdynamos met ingebouwde regelaar te koop.

Op mijn auto heb ik ook de gelijkstroomdynamo verwisselt voor een wisselstroomdynamo voor inderdaad meer stroom.
Daar zat een andere losse regelaar bij en bij het reviseren van de dynamo is daar een betere op gezet, die in de dynamo zelf zit en ik heb geen last meer van dat kastje.

Ik zou dus de regelaar vervangen als je ook de dynamo wisselt.
Succes, Arend-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 08:36 #205070 door Lo Bouwens
Bedankt Arend Jan.
De dynamo was al vervangen toen ik de auto als gestaakt restauratieproject kocht. Misschien is toen ook de spanningsregelaar vervangen, maar dat weet ik niet. zeker, vandaar mijn vraag hoe je kunt zien of die regelaar voor een wisselstroom of een gewone dynamo is. De auto is nog lang niet klaar, dus ik kan de feitelijke werking van de wisselstroomgenerator (die er nieuw uitziet) nog niet controleren, maar op de spanningsregelaar staat geen type-informatie, behalve het merk Bosch, en dat zegt niets. Is er geen manier om daar achter te komen?
Ik kan natuurlijk gewoon wachten tot de auto gaat rijden om te zien of hij bijlaadt. Zo niet dan vervang ik de regelaar alsnog. Of leidt dat tot kortsluiting in de nieuwe wisselstroomgenerator of elders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 09:42 - 18-10-2023 09:42 #205072 door Renny Verwer
De spanningsregelaar die er nu op zit is duidelijk voor een gelijkstroom dynamo. Deze kun je dus niet gebruiken voor de wisselstroomdynamo.
Als je een foto maakt van de huidige dynamo, type plaatje en/of achterkant, is het duidelijker wat er bij hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 09:44 #205073 door Lo Bouwens
Ik ga proberen of ik er bij kan komen om de achterkant van de dynamo te fotograferen. In  het ergste geval moet ik hem eerst demonteren...
Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 13:55 #205074 door Lo Bouwens
Bijgaand twee foto's van de achterkant van de dynamo. Er staat niet veel op, ik zie alleen een inscriptie 61/D of 61/E en op de rand OF of DP.  Ik zie ook dat er nog een koperen schuifje zit voor een elektrische aansluiting, maar geen draad die daarnaartoe gaat. Waar is dit voor?
Zijn de spanningsregelaars voor een wisselstroomdynamo universeel (in de webwinkel van de club zijn er drie te koop)?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 16:06 #205075 door Rudi Dortangs
De regelaar die je op de eerste foto laat zien is 100% zeker een voor een gelijkstroomdynamo en dus niet combineerbaar met je wisselstroomdynamo. Verkeerd aansluiten kan natuurlijk tot defecten leiden.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 17:33 #205077 door Renny Verwer
De dynamo is zonder ingebouwde regelaar, je hebt dus een losse regelaar nodig. 
Als je kunt uitzoeken welk merk de dynamo is kun je daar de juiste regelaar bij zoeken of kijken of er een inbouwregelaar voor te koop is.
De universele regelaar moet wel passen, nog wel het aansluitschema opzoeken en kabelboom maken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 21:53 #205082 door Han Misdom
Op de laatste modellen van de Amazon werden wisselstroom dynamo's toegepast van zowel Bosch als SEV-Marchal. Beiden met een externe spanningsregelaar. Aangezien deze dynamo's een iets ander werkingsprincipe hebben zijn de spanningsregelaars onderling NIET uitwisselbaar.

Zo te zien betreft het hier een wisselstroomdynamo van Bosch. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2023 23:38 #205084 door Lo Bouwens
Het zou bijna een betere oplossing zijn om er weer een "gewone"  dynamo in te zetten, want ik heb geen zekerheid welk merk de wisselstroomdynamo is en dus is de keuze van een spanningsregelaar lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.