Prinsjesdag en oldtimers, en daar gaan we weer ...

Lees meer
19-09-2023 21:36 #204745 door P. Hanot
van de Bovag webpagina: 

CAMPERS & OLDTIMERS Het kabinet slaagt er met deze rijksbegroting niet in een belangrijke slag te slaan richting een duurzaam wagenpark, maar lijkt zich vast te bijten in symbolische, weinig effectieve maatregelen. Zo heeft het aangekondigd rijdend erfgoed in Nederland aan te willen pakken door de vrijstelling voor oldtimers (40 jaar en ouder) vanaf 2028 te versoberen. Een eveneens aangekondigde afschaffing van het relatief gunstige MRB G3-tarief werkt zelfs averechts voor het milieu. Daarnaast is aangekondigd dat het kwarttarief dat geldt voor campers in de MRB per 2026 zal worden verhoogd tot een halftarief. In beide gevallen gaat het om voertuigen die relatief weinig kilometers maken en waar dus ook weinig (CO2-) winst te behalen valt. Daarnaast worden beide categorieën straks al eerlijker belast als betalen naar gebruik wordt ingevoerd. Nu tijdelijk een ander systeem optuigen dat binnen een paar jaar weer moet worden afgebroken, is niet verstandig en zal ook bij de Belastingdienst kostbare uitvoeringscapaciteit kosten. Verleden jaar heeft de Belastingdienst nog aangegeven dat het laten vervallen van de oldtimer-vrijstelling een systeemvernieuwing vergt en daarom op korte termijn onuitvoerbaar is. BOVAG ziet liever dat er werk wordt gemaakt van de digitalisering van de BPM-aangifte. Dat is efficiënter voor ondernemers en consumenten en lost namelijk wél problemen op: de Belastingdienst kan hierdoor beter handhaven en fraude voorkomen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2023 10:03 - 20-09-2023 10:04 #204751 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Prinsjesdag en oldtimers, en daar gaan we weer ...
Ik ben zo blij dat ik met al die flauwekul niets te maken heb hier.
Hier in Frankrijk heb ik echter wel weer andere flauwekul, ha,ha!
Ik kreeg eergisteren een brief van de RDW dat ze er (na 10jaar!!!!) achter zijn dat er twee voertuigen met NL kenteken op mijn naam staan terwijl ik niet in Nederland geregistreerd ben! Die zijn al sinds die tijd geschorst...Bravo!!  Ze kunnen me dus wèl vinden!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2023 16:07 - 20-09-2023 16:26 #204752 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Prinsjesdag en oldtimers, en daar gaan we weer ...
Wat ik er van begrijp is , dat de voorgenomen  afschaffing van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting  slechts zal gelden voor oldtimers ,die vanaf 1-1-2028  40 jaar worden. De vrijstelling blijft dan wel bestaan  voor oldtimers ,die van voor 1988 zijn.

Ik lees op Rijksoverheid.nl :

Mrb-vrijstelling voor oldtimers versoberen.

Het kabinet wil, dat de mrb-vrijstelling voor oldtimers vanaf 1 januari 2028 alleen nog geldt voor voertuigen ,die voor 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van mrb.

groet ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.