PROBLEEM OPGELOST: vast zittende plug inlaatspruitstuk d.m.v. föhn los gekregen

Lees meer
05-09-2023 14:14 - 26-11-2023 14:56 #204540 door Lo Bouwens
Ik moet de slang met terugslagklep van de rembekrachtiger bevestigen aan het gat in de kopse kant van  het inlaatspruitstuk. Dat gat is afgesloten met een min of meer "holle" plug. Daar past geen standaard inbussleutel of kruiskop schroevendraaier in, er zit een opening in met het model van de vlag van het Rode Kruis of de Zwitserse vlag, dus breder dan het plus-teken, vier rechte openingen, twee aan twee recht tegenover elkaar. Zie bijgevoegde foto.
Ik kreeg tips dat het kan met de vierkante kop van een ratel. Inderdaad pakt dat wel enigszins, maar de plug zit zó extreem vast dat het stalen stangetje van de ratel bijna buigt zonder dat de plug beweegt, ondanks vaak en lang spuiten met WD40 en slotolie. Heet stoken is riskant omdat het vlak bij de benzinetoevoer en de carburateurs zit.
Ik kan toch bijna niet de enige zijn die ooit die plug eruit moet draaien? En ook in de Volvofabriek heeft men die pluggen ooit moeten monteren? Dus mijn vraag: heeft iemand het officiële stuk gereedschap om die plug eruit te draaien. En zo ja, kan ik dat dan lenen/huren/kopen? Of een werkbaar alternatief?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 14:39 #204541 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Beste Lo,
 De plug zit vermoedleijk met loctite geborgd, (gebruikte mr Volvo al in vroeg stadium) Haal ivm brandgevaar de carburateurs er af, sluit de benzine toevoer.
 Pak dan een kleine brander en verwarm het aluminium spruitstuk ter plaatse en je zult zien met dat vierkant is hij zo los.
 Succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 14:51 #204542 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Bedankt, duidelijk antwoord en logisch dat het daarom zo strak zit. Ga ik proberen., maar vandaag helaas geen tijd meer. Ik zal het laten weten als het gelukt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 14:54 #204543 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Als ik het goed zie,steekt de plug iets uit. Ik zou met een beiteltje (geheel van metaal) en hamer op die uitstekende rand slaan in de richting van losdraaien. Soms lukt dat wel. Ik heb daar wel eens succes mee gehad.Wanneer het niet wil , zou ik alles  demonteren en met het spruitstuk naar iemand toegaan, die hier ervaring mee heeft.Dit inlaatspruitstuk is gemaakt van een aluminium-legering.Dus voorzichtig zijn. Als het spruitstuk los is, is het ook mogelijk het  op die plaats heel even te verhitten. Pas op voor kromtrekken van het spruitstuk.

succes toegewenst, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 14:57 #204544 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Dat is een prima toevoerging op hert eerdere antwoord. Als het spruitstuk krom trekt ben je inderdaad nog verder van huis.
Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2023 19:50 #204645 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Het is niet gelukt ondanks alle logische adviezen. Ik vrees dat de plug in het gat gefixeerd zit, misschien inderdaad met locktite of een dergelijk product. Ik durfde het aluminium niet echt heet te stoken en er gebeurde dus ook niets. De plug zit zó vast dat het vierkante eindje van de ratel vervormde als ik meer kracht zette. Ik zal het nu professioneel laten oplossen door het bedrijf dat het spruitstuk met de gereviseerde carburateurs heeft geleverd en gemonteerd toen de motor werd gereviseerd. Op mijn oude spruitstuk met enkele carburateur en eenvoudig luchtfilter zat de slang van de rembekrachtiger prima.
Iedereen bedankt voor de uitstekende adviezen.
Lo Bouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2023 21:28 #204646 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic muurvast zittende plug in inlaatspruitstuk
Beste Lo,
Hoe warm had je het spruitstuk?  als je je hand er niet kunt opleggen is het misschien net 50 gr
 Pak er een infra rood thermo meter bij, 70-80 gr . is voor aluminium geen probleem, maar wel voor de loctite
Nogmaals succes!
 Mvg Fred Kok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2023 17:42 - 26-11-2023 15:00 #204765 door Lo Bouwens
Het wonder is geschied, de plug is eruit en de nippel voor de slang vanaf de rembekrachtiger zit erin. Oplossing door een föhn om verf af te branden ter gebruiken, veel minder heet, maar warm genoeg om de loctite los te maken. Dit was een zeer werkbare tip van een collega volvo-opknapper die een overtollig onderdeeltje bij mij kwam kopen. Onderwerp kan  gesloten worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.