aansluiting claxon in stuur

Lees meer
21-03-2023 16:51 #202538 door Lo Bouwens
aansluiting claxon in stuur is gemaakt door Lo Bouwens
Ik heb mijn stuur opnieuw op de stuurstang geplaatst en wil nu de mooie chromen ring monteren. Dat is makkelijk genoeg, twee schroeven aan elke zijkant en het zit. Maar ik weet niet waar de draad die uit de stuurstang komt op moet worden aangesloten. Er zit nergens een klemmetje of zo maar je moet toch op de een of andere manier aarde kunnen maken om te toeteren?.
Er is vast wel iemand die weet hoie dit moet zitten. Of ontbreekt er weer eens iets bij mijn stuur? Overigens is hij niet groen, al lijkt dat op de foto zo...
Lodewijk Bouwens
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2023 17:27 #202539 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
hierbij nog een kopie van de afbeelding uit het onderdelenboek Dat nr. 32, is dat een aparte drukknop voor de claxon? Bij mij is de voorkant helemaal dicht. Die drie ringen 22, 23 en 25 kan ik niet zien en ook niet bekijken want dat onderdeel 26 is niet demontabel. En dier dingern nr. 33 moeten dus aan de draad die uit de stuurstang komt zitten. Heb ik ook niet.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 10:26 #202550 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting claxon in stuur
Je hebt onderdeel 33 nodig (34 t/m 38)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 10:57 #202551 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
Ja, dat begrijp ik intussen ook. Bedankt voor de reactie.
Ik heb een grote doos met losse bedrading bij de auto gekregen toen ik hem kocht als gestaakt restauratieproject, veel dubbel. Dat ga ik eerst allemaal eens uitzoeken. En als kabel 33 daar niet bij zit hoop ik dat het clubmagazijn dat stuk kabel kan leveren.
Overigens snap ik dan nog steeds niet hoe die chromen ring contact kan maken met deze kabel zodat de claxon toetert. Er zit geen vering in, het zit met de twee bouten vast op het stuurwiel, dus indrukken kan niet? Ik begin me te schamen voor mijn onbenul...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 12:03 #202552 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting claxon in stuur
De "veer" wordt verzorgd door #23, dat is een sponsrubber.
22 en 25 zijn de twee delen van het contact. 
Let er op dat alle isolatiebusjes gemonteerd zijn.#27

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 13:54 #202553 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
in de doos met kluwen bedrading vond ik toch de draad (nr.33) die door de stuurstang van stuur naar claxon gaat. Maar ik heb geen idee hoe die aan de chroom ring bevestigd moet worden, Het gat in de bevestigingsplaat is kleiner dan de kraag (nr.36) op de draad 
De drie bevestigingen (nr.27, 28, 29) zijn geen moertjes maar een soort klemmetjes met isolatie. Kan ik die er af pulken om de draad er vanaf die kant doorheen te steken en gaan ze er dan later weer goed op? Ik voeg twee foto's bij (zie bijlage). Ik zie eigenlijk geen andere oplossing, maar wil het toch graag zeker weten...
Lodewijk 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 15:00 #202554 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
Dankzij het vergrootglas weet ik nu dat die drie pinnetjes vastgezet zijn met hoefijzervormige veerklemmetjes, dus rond met aan één kant een opening. Om die eraf te krijgen heb je horlogemakersgereedschap nodig. Of is er een andere methode om die veerklemmetjes van de pinnetjes af te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 15:14 #202555 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
Ik snap nog steeds niet echt hoe het werkt. Het lijkt me dat de draad permanent contact zal maken met de stuurring als ik dat contact-uiteinde van de claxondraad al door het gat in onderdeel nr.26 zou krijgen, want de veer is sterk en het zwarte kokertje (nr.38) is langer dan de ruimte tussen de stuurring en de binnenkant van het aluminium aandruk busje, zal dus de draad altijd tegen het centrum van de chroomring drukken. Het MOET dus wel anders werken, maar hoe?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 15:53 #202557 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic aansluiting claxon in stuur
Zoals anderen al hebben gemeld: 34 zit permanent tegen 32 aangedrukt. Het stuur kan dan nog gewoon draaien zonder het contact te verliezen.
Druk je op de claxonring dan raken de schotels 25 en 22 elkaar en maken dan massa via de kabel door de stuurkolom. De plus-aansluiting zit op de claxon zelf.

Het enige punt is dat het schuimrubber tussen de schotels vaak niet meer functioneert en de schotels niet uit elkaar houdt. Dat schuimrubber moet je dus vervangen of er iets anders verends (niet geleidend) tussen stoppen. Ook moeten de randen van de schotels schoon zijn.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 15:56 #202558 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic aansluiting claxon in stuur
Ik heb nu de drie hoefijzervormige klemmetjes heelhuids los van de pinnetjes kunnen krijgen en de isolatie plasticjes eruit. Nu kon dus de plaat waar de draad doorheen moet en waar de ring straks mee aan het stuur vastgezet wordt eraf. Als ik nu de draad op de juiste manier door dat grote gat steek blijkt dat het gat net iets kleiner is dan de diameter van buisje nr.36 zodat bij gevolg de bus om de draad niet strak of recht in het gat valt maar blijft wiebelen (zie afbeelding). Ik durf het dus nog niet weer terug te monteren.
Ik realiseer me dat ik een enorm beroep doe op mijn collega Volvoliefhebbers, maar het is toch jammer om met de haven in zicht te stranden. Dus wie lost dit raadsel nu weer op?
Zo'n Amazon restaureren is wel een stuk gecompliceerder dan de restauratie van mijn Saab 96V4, waar alles gewoon simpel en logisch was, en begrijpelijk voor de goedbedoelende amateur..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.