Met de Amazon naar de Noordkaap
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
We staan open voor tips voor de reis en mooie niet te missen plaatsen. Maar ook voor tips op het gebied van technische zaken zoals het meenemen van reserveonderdelen, handige organisaties en/of adressen in Noorwegen.
Kortom alle tips die nuttig kunnen zijn bij de Noorkaap-reis.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
Denk in de huidige tijd met de huidige brandstof ook aan benzineslang en brandstoffilter.
Mijn Amazon wordt regelmatig gebruikt en is goed onderhouden, op mijn tocht naar de Noordkaap en naar Marokko heb ik geen van die onderdelen nodig gehad.
Veel plezier!
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 259
Wel een leuk en ambitieus plan, zo naar de noordkaap met een bejaarde auto, zal ongetwijfeld vele prachtige foto's opleveren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
En maar hopen ,dat je niets nodig zult hebben!
groet, Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 291
Als ik dit zo lees dan zou ik een trekhaak monteren en er een complete amazone achter hangen, heb je alles bij je ha, ha !
Veel succes, zal een mooi avontuur worden zo, ben een beetje jaloers hoor !
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 259
Noordkaap was 4 C bij mooi weer in de zomer.
Het aantal benzinestations is hogerop zeer beperkt (vandaar het idee om een 20l reserve mee te nemen)
Voeding was schrikbarend duur (salade werd bv per gram verkocht)
We hadden (op aanraden) een voorraadje geestrijke drank meegenomen, was in een mum van tijd verkocht, drukte de reiskosten
Boven de Noordpoolcircel zijn er geen trekvogels meer, dus heel veel grote steekinsecten.
Er waren veel blokhutten te huur toen, dus het meenemen van een caravan was een beetje spijtig.
Noorwegen: Foto's, foto's fotos... Alle 30 km weer een geweldig landschap en weer helemaal anders.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Wat je Amazon betreft, hij is in topconditie zeg je. Dat is natuurlijk een prima uitgangspunt, maar ga er ook vooral dagelijks mee rijden, kilometers maken! Onze daily-driver Ama '69 was uiterlijk niet de mooiste maar hield zich beter dan menig "binnenslaper". Zowel naar de Noordkaap als 5 jaar later naar de Sahara.
Voordeel van Scandinavië, en dan zeker Zweden, is natuurlijk wel dat dat het geboorteland van je Volvo is, dus onderdelen zullen redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn.
Hoewel, we zitten nu wel 26 jaar verder in de tijd tov onze rit. En de Volvo's zijn dus ook alweer 26 jaar ouder dan toen.
Het enige wat ons is overkomen tijdens die 2 grote ritten is een kapot kruiskoppelingetje op de terugweg in Zweden; het onderdeel hing destijds gewoon aan het rek bij een tankstation (!). Er onder gezet op een brug bij een dhz garage mbv het monteursteam. Op zich een klusje van niks ware het niet dat de elektriciteit uitviel en de brug met geen nog mogelijkheid naar beneden te kregen was. Uiteindelijk met pallets, oliedrums en rijplaten een steile afrit gecreëerd; achteraf een leuk verhaal maar toen erg spannend want als t fout was gegaan had onze Ama zomaar op z'n kant in een dhz-garage in duister zweden gelegen!
Sahara-rit heeft hij zonder problemen gereden, ondanks de af-en-toe slechte benzine daar. Vuil of aangelengd (?). Ook de hitte daar probleemloos doorstaan.
Rijden is waar Volvo's voor gemaakt zijn, dus nogmaals: gewoon doen. Neem wat slijtage gevoelige spullen mee, v-snaar, ontsteking, kruiskoppeling en zoals al eerder geopperd een jerrycan benzine. En verder vanaf nu: kilometers maken met die Ama, veel plezier!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Zo het er nu naar uitziet gaan we van Kristiansand naar Lillehammer en en nemen van daarvandaan de Peer Gyntvege. Dan de oversteek naar de kust via de Trollstygen naar de Atlantic Coastel route. Dan van Steinkjer naar Bodø. Dat is de Kystriksveien van 600km. Bij Bodø steken we over naar de Lofoten en vervolgen onze weg Noordwaarts. Eenmaal bij de Noordkaap zakken we snel af via de kortste weg door Zweden. We hebben een week of 4 ervoor uitgetrokken. 10 dagen is ons te snel
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.