Met de Amazon naar de Noordkaap

Lees meer
18-11-2021 11:35 #196640 door Joop van Putten
Met de Amazon naar de Noordkaap is gemaakt door Joop van Putten
Het ligt in de bedoeling om volgend jaar juli samen met mijn dochter (72 en 47 jaar) met de Amazon (54 jaar) naar de Noordkaap v.v. te rijden. We maken eerst gebruik van de nieuwe veerbootverbinding tussen Eemshaven en Kristiansand om vervolgens de kustroute naar het Noorden te volgen. Mijn Amazon is in topconditie, maar je weet nooit.
We staan open voor tips voor de reis en mooie niet te missen plaatsen. Maar ook voor tips op het gebied van technische zaken zoals het meenemen van reserveonderdelen, handige organisaties en/of adressen in Noorwegen. 
Kortom alle tips die nuttig kunnen zijn bij de Noorkaap-reis.
 

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2021 15:45 #196643 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Onderdelen die ik altijd bij me heb, zijn V-snaar, motorophangrubber, uitlaatrubbers, ruitenwisserbladen en de normale verslijtdelen.
Denk in de huidige tijd met de huidige brandstof ook aan benzineslang en brandstoffilter.
Mijn Amazon wordt regelmatig gebruikt en is goed onderhouden, op mijn tocht naar de Noordkaap en naar Marokko heb ik geen van die onderdelen nodig gehad.

Veel plezier!

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2021 19:20 - 18-11-2021 19:24 #196644 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Een jerrycan met 20 liter benzine in de koffer geeft ook een goed gevoel als er niet alle 5 minuten een benzinestation is zoals hier.
Wel een leuk en ambitieus plan, zo naar de noordkaap met een bejaarde auto, zal ongetwijfeld vele prachtige foto's opleveren.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2021 23:55 - 18-11-2021 23:57 #196645 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Ik zou de volgende reserve onderdelen meenemen: wisselstroomdynamo, complete stroomverdeler ,bobine, startmotor, lichtschakelaar,remtrommeltrekker,distributie-tandwielset,diverse remonderdelen, benzinepomp,afhankelijk van bouwjaar Amazon een koppelingskabel of hoofdkoppelingcilinder en werkkoppelingcilinder of revisieset daarvoor,kruiskoppeling,diverse slangen koelsysteem en benzineslang plus klemmen,uitlaatrubbers ,.rubber motorsteun, versnellingsbak steun,wiellagerset voor en achter, koppakkingset ,waterpomp ,extra reservewiel ,uiteraard een v snaar ,motorolie ,remvloeistof ,koelvloeistof en gereedschap.En indien nog ruimte over een radiateur.

En maar hopen ,dat je niets nodig zult hebben!

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2021 08:41 #196647 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Hallo Joop,
Als ik dit zo lees dan zou ik een trekhaak monteren en er een complete amazone achter hangen, heb je alles bij je ha, ha !
Veel succes, zal een mooi avontuur worden zo, ben een beetje jaloers hoor !

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
19-11-2021 09:46 #196649 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
ik heb mijn Amazon 20 jaar gehad en in die tijd vele internationale rally's gereden en de diverse vakantieritten gemaakt; in het begin nam ik ook een halve Amazon in onderdelen mee maar dat was eigenlijk nooit nodig en die ene keer dat we gestrand zijn was de oorzaak een gebroken cardan/achteras, en dat is een onderdeel dat je echt niet meeneemt. Het is belangrijk dat je je auto goed kent en regelmatig onderhoud pleegt en gevoelige onderdelen preventief vervangt, dus dagelijks rijden en daar niet mee wachten tot vlak voor de vakantie, ook niet vlak voor de trip allerlei zaken vervangen, want dan heb je geen tijd meer om te kijken of alles goed werkt; de laatste jaren nam ik wel voldoende gereedschap mee, ijzerdraad en tape om een noodreparatie uit te voeren, verder ga je niet de jungle in en kan je overal technische hulp krijgen, verder een litertje olie en een creditcard en een goede breakdown verzekering zoals de KNAC, en op die manier heb ik veel zorgeloze kilometers afgelegd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2021 11:14 #196656 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Bedankt allemaal. Tot nu schrijf ik alles op en maak later een keuze. Mochten er nog tips rondzweven over Noorwegen zelf dan hoor ik die ook graag :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2021 11:39 - 19-11-2021 11:43 #196657 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
In 1976 ben ik met mijn ouders en een caravan (achter een 504 peugeot) in Juli  naar de Noordkaap gereden en terug (op 4 weken tijd)
Noordkaap was 4 C  bij mooi weer in de zomer.
Het aantal benzinestations is hogerop zeer beperkt (vandaar het idee om een 20l reserve mee te nemen)
Voeding was schrikbarend duur (salade werd bv per gram verkocht)
We hadden (op aanraden) een voorraadje geestrijke drank meegenomen, was in een mum van tijd verkocht, drukte de reiskosten
Boven de Noordpoolcircel zijn er geen trekvogels meer, dus heel veel grote steekinsecten.
Er waren veel blokhutten te huur toen, dus het meenemen van een caravan was een beetje spijtig.
Noorwegen:  Foto's, foto's fotos... Alle 30 km weer een geweldig landschap en weer helemaal anders. 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2021 20:18 - 20-11-2021 20:31 #196684 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Fantastisch idee Joop, gewoon doen! Wij zijn in '95 met de eerste V44-clubrit naar de Noordkaap mee geweest. Siang was daar trouwens ook bij . Fantastische tour, door Zweden heen en via Finland/Zweden terug. Kustroute Noorwegen is waarschijnlijk nog mooier. In 10 dagen op en neer dus iedere dag rijden, rijden en nog eens rijden. Maar ook genieten, genieten en nog eens genieten. Iedere dag een ander landschap, eindeloze bossen die noordelijker steeds dunner worden, later struiken en op t laatst alleen rotsen, gras en korstmos en wat achtergebleven sneeuw (in augustus!). Toen nog met de boot naar het eiland van de Noordkaap; tegenwoordig door een tunnel. Zegt wel iets over het toerisme daar! Noordkaap gezien met helder weer (!), komt zelden voor... Terugweg door Finland met natuurlijk een bezoek aan de kerstman, ja die woont daar jaarrond op de poolcirkel in Rovaniemi!
Wat je Amazon betreft, hij is in topconditie zeg je. Dat is natuurlijk een prima uitgangspunt, maar ga er ook vooral dagelijks mee rijden, kilometers maken! Onze daily-driver Ama '69 was uiterlijk niet de mooiste maar hield zich beter dan menig "binnenslaper". Zowel naar de Noordkaap als 5 jaar later naar de Sahara.
Voordeel van Scandinavië, en dan zeker Zweden, is natuurlijk wel dat dat het geboorteland van je Volvo is, dus onderdelen zullen redelijk makkelijk verkrijgbaar zijn.
Hoewel, we zitten nu wel 26 jaar verder in de tijd tov onze rit. En de Volvo's zijn dus ook alweer 26 jaar ouder dan toen.
Het enige wat ons is overkomen tijdens die 2 grote ritten is een kapot kruiskoppelingetje op de terugweg in Zweden; het onderdeel hing destijds gewoon aan het rek bij een tankstation (!). Er onder gezet op een brug bij een dhz garage mbv het monteursteam. Op zich een klusje van niks ware het niet dat de elektriciteit uitviel en de brug met geen nog mogelijkheid naar beneden te kregen was. Uiteindelijk met pallets, oliedrums en rijplaten een steile afrit gecreëerd; achteraf een leuk verhaal maar toen erg spannend want als t fout was gegaan had onze Ama zomaar op z'n kant in een dhz-garage in duister zweden gelegen!
Sahara-rit heeft hij zonder problemen gereden, ondanks de af-en-toe slechte benzine daar. Vuil of aangelengd (?). Ook de hitte daar probleemloos doorstaan.
Rijden is waar Volvo's voor gemaakt zijn, dus nogmaals: gewoon doen. Neem wat slijtage gevoelige spullen mee, v-snaar, ontsteking, kruiskoppeling   en zoals al eerder geopperd een jerrycan benzine. En verder vanaf nu: kilometers maken met die Ama, veel plezier!

Groet, Hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2021 20:30 - 20-11-2021 20:31 #196685 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Met de Amazon naar de Noordkaap
Dank maar weer. Jullie reacties sterken me in mijn overtuiging dat het prima kan. Mijn Amazon maakt ca 10.000 km per jaar dus dat moet geen probleem zijn.
Zo het er nu naar uitziet gaan we van Kristiansand naar Lillehammer en en nemen van daarvandaan de Peer Gyntvege. Dan de oversteek naar de kust via de Trollstygen naar de Atlantic Coastel route. Dan van Steinkjer naar Bodø. Dat is de Kystriksveien van 600km. Bij Bodø steken we over naar de Lofoten en vervolgen onze weg Noordwaarts. Eenmaal bij de Noordkaap zakken we snel af via de kortste weg door Zweden. We hebben een week of 4 ervoor uitgetrokken. 10 dagen is ons te snel :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.